Článek
Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.
„Dlouhodobě jsme přesvědčeni o tom, že naše mapy dosahují světové kvality a naší ambicí je stát se jedním z globálních hráčů,“ říká v Agendě SZ Byznys David Finger, ředitel divize Email.cz a Mapy.com v Seznam.cz. Mapy.cz, značka, která je na trhu čtvrt století, během léta zmizí.
Z Mapy.cz se stávají Mapy.com, proč se to děje?
Přechod na Mapy.com je jeden z kroků. Děláme to proto, abychom byli srozumitelnější pro zahraniční uživatele, a zároveň jsme zanechali ten původní odkaz na slovo „mapy“, které už používáme 25 let.
To je ten důvod, proč není název třeba Maps.com, což by bylo zahraničním uživatelům srozumitelnější?
Ano. A obávám se, že Maps.com už někdo má.
Kdy úplně zmizí Mapy.cz?
Doména Mapy.cz by měla zmizet do léta. V průběhu léta zmizí i poslední zmínky o .cz. Bude to nostalgie, ale zároveň otvíráme něco dalšího a myslím si, že to bude skvělá cesta.
Jak dáme světu o našich Mapách vědět?
Už teď máme v zahraničí poměrně širokou uživatelskou základnu. V okolních zemích nás celá řada lidí používá. Budeme se snažit tuto uživatelskou bázi dál rozšiřovat. To znamená celé spektrum činností, které se do toho musí zapojit. Samy od sebe se Mapy neobjeví, takže jim musíme pomoci i reklamními kampaněmi.
Zahraniční reklamní kampaně cílené na uživatele internetu a televize?
Především na uživatele internetu. Budeme se snažit najít i uživatele, kteří nás aktivně používají a jsou třeba v turistické komunitě poměrně známí. Skrz ně bychom rádi mapy rozšiřovali dál.
Bude to ta největší kampaň, kterou kdy Seznam dělal?
Troufám si říct, že možná ano.
Kdy budou aplikace pro Apple Watch a podobně?
Aplikace pro Apple Watch odstartují začátkem dubna. Pracujeme na nich a budou v prémiové verzi našich map.
Je náročné dostat se do Apple Watch? Je to dlouhé vyjednávání?
Vyjednávání ani ne. Je to hlavně programátorské úsilí a zmapování těch cest, aby to dobře fungovalo. Navrhnout aplikaci pro hodinky, otestovat ji, vyzkoušet. Někdy i koukat u konkurence, co můžeme udělat jinak, aby to pro uživatele fungovalo lépe. Pochopitelně to prochází u Apple nějakým schvalovacím procesem, ale ve finále to není o nějakých velkých smlouvách.
Kolik mají v tuto chvíli Mapy uživatelů a kolik dalších dalších chcete oslovit?
Měsíčně jsou to miliony uživatelů – dosahujeme na čtyři miliony aktivních uživatelů. Tuto uživatelskou bázi chceme rozšířit co možná nejvíc.
Zdesetinásobit?
Ten cíl nemá horní strop.
kolik aktivních uživatelů je kolik v zahraničí?
Zhruba čtvrtina. To číslo je velmi proměnlivé vzhledem k sezóně. V letních měsících je uživatelů daleko více než v zimních a dostáváme se až k jednomu milionu.
Zahraniční trh je docela obsazený, působí tam silné globální značky – Google Maps či navigace Waze. Jak jim konkurovat?
Jsme přesvědčeni o tom, že naše mapové podklady jsou skutečně velmi kvalitní. Díky naší široké uživatelské komunitě máme opravdu zaneseny kdejaké turistické cesty a to značení je velmi přesné. Jsme velmi silní ve volnočasovém využití, zavádíme v okolních zemích i dopravní data, takže například v Polsku, Německu, Rakousku nebo na Slovensku může být naše navigace velmi kvalitní a pracujeme na tom, abychom ji rozšířili dál. Nejsou to jen turistické mapy – může to být denní navigační volba.
Jak v zahraničí hledat? Zadávat názvy česky, anglicky…?
Nejlépe zadat to, co chce uživatel skutečně najít. Mapové hledání se musí vždy přizpůsobit uživateli. Pracujeme na tom, abychom dokázali dobře vyhledat v cizích jazycích – němčině, angličtině i dalších.
Kromě té koncové domény, změní se něco pro uživatele?
Vlastně ne. Pro české uživatele se nezmění téměř nic, ale slibujeme si, že se to odrazí v budoucí kvalitě aplikace. Budoucím rozšířením do zahraničí a získáním dalších uživatelů se nám zkvalitní mapové podklady. Získáme více dat, více recenzí na podniky. Mapy tak budou lepší i pro tuzemské uživatele.
Jak dlouhý byl celý proces přeměny na .com?
Přípravy trvaly dlouho – ta technická část je poměrně komplikovaná. Ani samotný přechod na .com doménu není instantní a probíhá měsíce. První změny poznají uživatelé už brzy.
Jak velký tým na tom pracoval?
Mapový tým, to jsou desítky lidí – programátorský tým je menší, ale také desítky lidí, kteří se na tom podílejí.
Z jakých zdrojů Mapy čerpají? Stále platí, že nejdůležitější je Open Street map?
Open Street map je pro nás jeden z primárních zdrojů dat v zahraničí, ale není jediný. V České republice si pomáháme sami.
Od loňska mají Mapy.cz prémiovou verzi. Stejná pravidla platí i pro Mapy.com? Zaplatit, aby bylo možné neomezeně stahovat offline mapy?
V tomto se vůbec nic nemění. Uživatelé, kteří si zaplatili Premium, těm samozřejmě zůstává po dobu, po kterou ho předplatili. Noví uživatelé mají stejnou volbu.
Mapy.cz patří, stejně jako Seznam Zprávy, pod Seznam.cz – jednu z nejhodnotnějších firem, která se umístila v žebříčku Česká elita.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.