Článek
Agendu SZ Byznys si můžete pustit i v audioverzi.
Množství peněz, které Češi utrácí v zahraničí, stále roste a oproti loňsku stoupl počet nákupů, při kterých se platilo kartou, téměř o třetinu. Suverénně nejvíc se přitom utrácí v Polsku.
„Absolutním rekordmanem je Polsko, které narostlo sedmkrát. Dívali jsme se na čísla z roku 2019, kdy naši zákazníci za první pololetí v Polsku utratili 440 milionů korun. Letos za první pololetí to jsou už 2,5 miliardy,“ říká v rozhovoru pro pořad Agenda SZ Byznys Jan Hailich, šéf platebních řešení v České spořitelně. Podle jeho odhadu celého trhu tak v letošním roce Češi v Polsku nechají 17 miliard korun.
Státu utíkají miliardy
V Polsku vedou nákupy potravin, ale země se letos poprvé dostala na špici útrat i v kolonce „dovolená“. Tu přitom až do letošního roku tradičně ovládalo Chorvatsko.
Jen pro představu – kdyby Češi zmiňovaných 17 miliard korun utratili v Česku, daňový příjem pro stát by představoval tři miliardy korun (v případě 21 procent DPH).
Důvod obliby polských nákupů je jednoduchý – je tam levněji. Jak ukázal nedávný „srovnávací nákup“ redakce Seznam Zpráv v Polsku a Česku, rozdíl je obrovský. Zatímco v Polsku se dají například těstoviny koupit za deset korun, v Česku podobný balíček vyjde na 40 korun. Polské máslo vyjde i na 30 korun, kilogram vepřového na necelých 60 korun a třeba plátkový sýr na 21 korun.
„Vidíme, že Polsko má potraviny levnější o 24 procentních bodů. Pokud se tato situace udrží, lze předpokládat, že trend útrat v Polsku bude stejný, nebo bude možná dokonce posilovat,“ dodává Hailich.
Češi přitom nenakupují v cizině jen potraviny, benzin či cigarety. Levněji vyjde v Polsku také stavební materiál, nábytek nebo celé kuchyně.
Chorvatský propadák
Podle České spořitelny se útraty v zahraničí dělí do tří kategorií. První jsou online nákupy, druhou jsou útraty během dovolené a třetí pak peníze nechané v obchodech za potraviny. „Vidíme, že stoupají všechny kategorie. V posledních letech zejména nákupy potravin,“ říká Jan Hailich.
Zatímco Polsko se stalo absolutním rekordmanem, cenu „propad roku“ získává Chorvatsko. „Chorvatsko je jediná země, kde v letošním roce klesly počty útrat v celém spektru – od paliva přes ubytování až po potraviny,“ dodává Hailich s tím, že oproti loňsku útraty v přímořské zemi spadly o deset procent.
Na celý rozhovor se můžete podívat v úvodním videu.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.