Hlavní obsah

Kupka: Euro 7 může ohrozit celou českou ekonomiku, v boji s ní máme spojence

Foto: Shutterstock.com

Výrobní linka v továrně Škoda Auto v Mladé Boleslavi. Ilustrační snímek.

Francie, Itálie, Španělsko nebo Rumunsko mají podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) podobně kritický pohled na normu Euro 7 jako Česko. „Nepřiměřená regulace by měla vážný dopad na celou ekonomiku,“ řekl Seznam Zprávám.

Článek

Česká vláda ani Senát nesouhlasí se současnou podobou nové emisní normy pro auta, pro niž se používá označení Euro 7. Po neformálních jednáních ministra dopravy Martina Kupky s dalšími zeměmi EU se zdá, že nespokojených evropských vlád bude víc.

„V tuto chvíli už proběhla jednání na půdorysu jednotlivých členských států v rámci Bruselu a rýsuje se skupina států, které v tomto směru k našemu postoji mají blíž, jako je Francie, Itálie, Španělsko nebo Rumunsko,“ vyjmenovává možný tábor rebelů ministr.

Euro 7

  • Navrhovaná norma má mimo jiné snížit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší. Stejné požadavky budou muset splňovat jak benzinová a dieselová auta, tak také vozy s hybridním nebo elektrickým pohonem.
  • U dieselových motorů norma Euro 7 omezuje emise oxidů dusíku ze současných 80 mg/km na 60 mg/km, což je úroveň stanovená pro zážehové motory v normě Euro 6. Nákladní vozidla mají podléhat dalším omezením s ohledem na emise při startu. Při studeném startu je to 350 mg/kWh a při zahřátém motoru 90 mg/kWh.
  • Kromě výfuků se bude norma vztahovat i na brzdy a pneumatiky. Vozy mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat.

Ten už dříve prohlásil, že pro Českou republiku je navrhovaná norma v současné podobě nepřijatelná. Podle něj by znamenala ohrožení výroby osobních i nákladních aut a autobusů, snížení dostupnosti nových aut a jejich zdražení.

Na konci února o emisních limitech budou znovu jednat evropští ministři dopravy ve Švédsku, které nyní předsedá Evropské unii. A to v době, kdy automobilky i na ně navázané obory varují, že sektor čeká jedno z nejtěžších období vůbec, které by řada z nich nemusela ustát, a to včetně českých firem. Výrobci se ještě nestihli vzpamatovat z covidových trablů, například v podobě chronického nedostatku součástek. Právě v Česku je přitom automobilová výroba tahounem ekonomiky a velkým zaměstnavatelem.

Podle kritiků nových přísnějších pravidel některé technologie, které by u aut zajistily její plnění, ještě ani nejsou na trhu a další jsou tak drahé, že ve výsledku radikálně zvednou cenu vozů.

„Kondice tuzemského automobilového průmyslu mě nutně musí znepokojovat nejen jako ministra, ale jako člena vlády. V okamžiku, kdy by nepřiměřená regulace zasáhla automobilový průmysl, mělo by to poměrně rychlý a vážný dopad na celou ekonomiku,“ říká ministr Martin Kupka (ODS) pro SZ Byznys.

Dá se proto předpokládat, že některé státy, mezi nimi i Česko, budou prosazovat prodloužení lhůt na zavedení přísnějších pravidel.

„Máme zájem na tom, aby doprava měla co nejmenší negativní dopad na životní prostředí, a právě proto se snažíme, aby ta norma byla realistická. Pokud taková nebude, může to ve výsledku ohrozit obnovu vozového parku v ČR a i v dalších státech, a to by ve výsledku bylo negativní pro životní prostředí,“ varuje ministr Kupka.

Celý rozhovor s ministrem dopravy přineseme v příštích dnech.

Doporučované