Hlavní obsah

Dodává technologii největšímu e-shopu světa. A vidí cla jinak než ostatní

Agenda SZ Byznys s Michalem Kratochvílem, výkonným ředitelem 2N Telekomunikace. Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

„Čínské firmy jsou dnes na americkém trhu znevýhodněné a protože prodávají především do rezidenčního sektoru, nám by to mohlo pomoci. Ve clech tak vidíme příležitost,“ říká šéf české firmy 2N Telekomunikace Michal Kratochvíl.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Na celém světě je zhruba 21 milionů výtahů a 700 tisíc z nich je vybaveno nouzovou komunikací od firmy 2N Telekomunikace. A dveřní interkomy s touto českou technologií má třeba i slavný režisér George Lucas nebo centrála Twitteru. A nově je dostane i společnost Amazon.

Interkomy slouží ke kontrolovanému vstupu a komunikaci v rámci velkého kancelářského projektu nebo menšího zařízení do rodinného domu, mohou být napojeny i na mobilní telefony.

„Interkomy pro Amazon, jsou to celosvětově jedna z největších zakázek, kterou se nám i s pomocí naší mateřské firmy Axis podařilo vyhrát,“ popisuje v Agendě SZ Byznys výkonný ředitel 2N Telekomunikace Michal Kratochvíl s tím, že u Amazonu při rozhodování hrála klíčovou roli kybernetická bezpečnost a česká firma prošla všemi testy. Dodávka zahrnuje tisíce až desetitisíce interkomů - jeden je přitom v průměru za 1200 euro, tedy téměř 30 000 korun.

Nenápadná firma s dvoumiliardovým obratem

Nenápadná firma 2N Telekomunikace, která stále vyrábí v České republice, tak díky této zakázce ještě zlepší výsledky z loňského roku. Tehdy si připsala obrat 2,3 miliardy korun, EBITDA pak představovala 15 procent. „V posledních letech jsme rostli tempem 15 až 18 procent ročně, ale loňský rok byl plochý a čísla nám moc nerostla. Začátek letošního roku však ukazuje k návratu trendu předchozích let. Už teď rosteme o patnáct procent,“ dodává Kratochvíl.

90 procent tržeb firmy už teď pochází ze zahraničí, zejména z USA a Kanady. Přesto tam firma nejspíš výrobu přesouvat nebude.

„Samozřejmě že je to kvůli clům aktuální téma a přesun by byl jednou z možností, ale těch otazníků je tam strašně moc. Nebudeme dělat unáhlené kroky, zkoumáme to, propočítáváme to. Spíše je pak otázka, zda se nezaměřit na Mexiko,“ popisuje Kratochvíl. V Mexiku totiž v této oblasti cla nastavena nejsou. „Dnes se dá ještě z Mexika dovážet na základě Trumpovy dohody z minulého volebního období. Takže Mexiko je jedna z možností,“ vysvětluje Kratochvíl.

Cla jako šance

U případného přesunu výroby do USA Kratochvíl varuje, že v momentě, kdy tak učiní hromadně více firem, výrazně tam zdraží pracovní síla. „Dnešní cena výroby v Americe neodpovídá tomu, za co se tam bude vyrábět za půl roku, až se tam nahrnou firmy z celého světa. Zatím tak určitě budeme držet výrobu v Evropě,“ dodává Kratochvíl.

Podle aktuálních propočtů firmy se přesun výroby do USA rozhodně nevyplatí při clech ve výši 20 procent. „Kdyby šla cla nahoru k padesáti procentům, troufnu si říct, že by to bylo zajímavější. My ale ve clech vidíme i příležitost. Někteří naši konkurenti jsou totiž čínské firmy a ty už dnes mají podstatně vyšší cla a také určitá omezení kvůli kyberbezpečnosti,“ vysvětluje Kratochvíl. Spojené státy dnes uplatňují 145procentní cla na dovoz z Číny, Peking na jejich navýšení odpověděl 125procentním clem na export z USA.

„Čínské firmy jsou dnes na americkém trhu znevýhodněné a protože prodávají především do rezidenčního sektoru, který je jedním z našich klíčových zaměření, mohlo by nám to pomoci. Ve clech tak vidíme i nějakou příležitost,“ dodává Kratochvíl.

V hledáčku Japonsko a Korea

Aktuálně firma vstoupila na japonský trh a chystá se do Jižní Koreje. „Ta bude nejspíš na řadě příští rok, takže postupně chceme zkoušet obsadit ty největší a nejvyspělejší trhy v Asii. Samozřejmě vím, že na těchto trzích na nás nikdo nečeká, jsou tam dobře etablovaní lokální výrobci, kteří jsou dobře opevnění na svých pozicích a perfektně vidí, jaké jsou potřeby trhu,“ říká Kratochvíl.

S podporou vstupu na japonský trh společnosti 2N Telekomunikace teď pomáhá i veletrh EXPO 2025. „Na náš pavilon jsme dodávali technologie a kontroly přístupu. Jsou tam různé typy dveřních interkomů, kde se můžete dovolat na recepci, nebo využít pro přístup mobilního telefonu či čipu,“ vysvětluje Kratochvíl. Švédská matka 2N Telekomunikace, společnost Axis, pak na český pavilon dodala bezpečnostní kamery.

Japonsko na druhý pokus

Pro 2N Telekomunikace se jedná už o druhý pokus o vstup do Japonska. Firma se totiž o japonský trh pokoušela už před deseti lety. Tehdy ale neúspěšně. „Tenkrát jsme to zkoušeli takovou ‚českou cestou‘. Snažili jsme se o minimální investici, našli jsme si lokálního partnera a přes něj zkoušeli importovat zboží a prodávat ho systémovým operátorům. Ale tahle cesta na japonském trhu zřejmě nefunguje,“ popisuje Kratochvíl s tím, že současný vstup je s pomocí mateřské společnosti - švédské firmy Axis. „Máme vybudovaný prodejní kanál, partnerskou síť a jako skupina máme v Japonsku asi 50 lidí, především v obchodu a marketingu,“ dodává.

Japonský trh je totiž v oblasti bezpečnosti jeden z největších trhů na světě. „Pro představu má stejnou velikost jako pět největších zemí Evropské unie. To je obrovská příležitost,“ říká Kratochvíl. Na druhou stranu jde ale pro nováčky o obtížný trh, protože Japonci spolehlivé věci neradi mění. 2N Telekomunikace proto počítá s investicí desítek milionů korun a mnohaletou prací. „Je to minimálně o třech letech nějakého postupného rozvoje a získávání důvěry. A pak věřím, že se dostaneme k těm větším hráčům. Máme velkou výhodu tím, že vlastník celé naší skupiny, Canon, je obrovská firma a v Japonsku veliká značka,“ říká Kratochvíl.

Doporučované