Hlavní obsah

Konec letáků, méně slev. Makro chce Čechům úplně překopat nákupy

Rozhovor se šéfem prodeje a provozu společnosti Makro Jiřím Nehasilem. „Koncovým zákazníkům se neotevřeme, nebylo by to bezpečné.“Video: Zuzana Hodková

 

Reklama

Potraviny v příštích měsících zlevňovat nebudou, říká šéf velkoobchodního řetězce Makro Jiří Nehasil. Podle něj je ale teď ideální příležitost, aby Česko vyskočilo z kolotoče letáků a akcí.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Za poslední rok ceny potravin vyšplhaly nahoru o 15 až 20 procent – a dolů už nejspíš hned tak nepůjdou.

„Jsme součástí celého řetězce. Před námi je výroba, zpracování a produkce, po nás zase hotely, restaurace, kavárny či maloobchod a všichni jsou zdražením zasaženi. S výjimkou ultračerstvých komodit proto neočekávám žádné výraznější zlevnění,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys Jiří Nehasil, který vede ve společnosti Makro provoz a obchod.

Právě Makro coby velkoobchod nabízí potraviny za ceny nižší než maloobchodní řetězce a koncoví prodejci. I proto se trochu vymyká z aktuálního trendu, zatímco v maloobchodě tržby už sedmý měsíc v řadě padají, tady rostou.

Předvařené, předkrájené

„Pozorujeme změnu zákaznického chování, ale rosteme nad inflaci a také v počtu prodaných jednotek. V rámci horeca (hotely a restaurace) jsme nad rokem 2019, což byl náš nejúspěšnější rok v historii,“ říká Nehasil s tím, že i tady se však zákazníci mění.

Skončilo zhruba pět procent klasických restaurací, místo nich ale přišli noví provozovatelé „trendy“ bister a kaváren. „Končí většinou ti, kteří nedokázali nabídnout nějakou přidanou hodnotu,“ dodává Nehasil.

„Zákazníci začali více přemýšlet nad ekonomikou. Snížila se frekvence nákupů, přemýšlí nad tím, kdo je zaváží, a snaží se toho například víc vzít od jednoho dodavatele. I kvůli energiím daleko více počítají, jestli koupí syrový, nebo zpracovaný produkt,“ říká s tím, že i když je například předvařené a překrájené zboží dražší, teď se ho prodává výrazně víc než v minulosti.

„Vnímáme tento trend. V kombinaci s úsporou energií, personální úsporou a efektivitou zpracování je to pro ně výhodnější,“ dodává.

Méně zákazníků, ale větší útraty

Zatímco v roce 2021 Makro kvůli uzavření stravovacích zařízení spadlo při tržbách 26 miliard do ztráty 13 milionů korun, za loňský finanční rok (končící v září) bude mít hospodářský výsledek kladný. A výhled do dalších měsíců?

Největší obchodní řetězce podle tržeb

ŘetězecTržby (v mld. Kč 2020/2021)
Lidl 63,6
Kaufland59,0
Albert55,3
Penny Market42,2
Tesco Stores41,8
GeCo38,6
Billa31,9
COOP31,4
Makro Cash & Carry27,3
Globus24,2

Zdroj: Zboží &Prodej

„Když se například podívám do segmentu hotelů a restaurací, provozovatelé potvrzují, že chodí méně zákazníků, ale ti utrácejí víc. Takže možná bude míň zákazníků, budete jim muset víc nabídnout, ale utratí víc,“ dodává Nehasil. O tom, že by se otevřelo i koncovým zákazníkům, ale neuvažuje.

Malé prodejny? Vietnamská komunita umí uspět

„Servisujeme profizákazníky a to chceme zachovat,“ říká Nehasil s tím, že koncové zákazníky firma oslovuje prostřednictvím spolupráce s Košík.cz a partnerskou sítí Můj obchod, kde dnes už funguje 650 prodejen.

Právě v malých prodejnách však teď mají provozovatelé často problém udržet zisk – i kvůli vysokým personálním nákladům a nákladům na energie. Neplatí to však pro všechny.

„Musíme říct, že nedílnou součástí je vietnamská komunita, která díky své flexibilitě nahrazuje stárnoucí českou populaci. Do podnikání je zde zatažena celá rodina, nekoukají na čas, který do toho investují, věnují se tomu všichni s maximální možnou časovou investicí, “ popisuje Nehasil s tím, že vietnamská komunita obsluhuje už polovinu prodejen, a očekává, že její podíl nadále poroste.

Konec letáků a honu na slevy

Aktuálně Makro rozhodlo o omezení letáků a akčních cen.

„Snažíme se změnit zákaznické vnímání a honbu za akčními cenami. Český trh je v tomto lídrem Evropy. Věřím, že dokážeme změnit trend trhu. Všichni jsme byli trochu ovlivněni i výrobci jako takovými, někteří totiž prodají 90 procent svých výrobků v akcích. Je potřeba to změnit, umožní vám to lepší plánování a mělo by to být výhodné pro všechny. Chceme cenu, která je stabilní a dlouhodobě konkurenceschopná,“ říká Nehasil.

Od této změny si podle něj Makro slibuje i to, že se nebude muset soustředit na promoce zboží a sníží se i počet změn jednotlivých cenovek.

Jak se vyvíjely maloobchodní tržby v jednotlivých kategoriích zboží

Tržby (mil. Kč)2014201520162017201820192020 ↓
Celkem 948 342 980 024 1 013 840 1 087 742 1 154 456 1 215 200 1 225 973
Potraviny, nápoje a tabákové výrobky 403 135 410 042 421 020 448 049 463 303 483 314 498 693
Maloobchod prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby* 48 443 62 485 74 091 85 130 107 791 125 019 163 071
Pohonné hmoty 126 539 118 870 106 942 119 574 131 778 135 103 113 907
Železářské zboží, barvy, sklo a potřeby pro kutily 50 481 54 772 58 207 62 712 66 547 71 101 74 548
Farmaceutické přípravky, zdravotnické a ortopedické výrobky 52 892 54 582 56 612 58 384 58 776 64 290 68 622
Oděvy, obuv, kožené výrobky, textil 50 691 56 056 60 560 68 858 71 664 75 311 55 875
Počítače, komunikační zařízení, elektrospotřebiče a elektronika 38 716 40 092 41 492 40 507 45 881 48 391 52 973
Nábytek, svítidla, koberce, podlahové krytiny 27 326 29 895 30 615 34 169 37 935 39 084 38 093
Sportovní vybavení 17 577 19 011 21 862 24 277 25 528 27 424 26 943
Kosmetické a toaletní výrobky 18 296 19 660 21 480 22 268 24 138 25 770 26 207
Květiny, rostliny, osiva, hnojiva, zvířata pro zájmový chov a krmiva pro ně 6 856 7 665 8 331 8 736 8 649 9 158 10 002
Knihy, noviny, časopisy, papírnictví, audio + videozáznamy 11 681 11 918 12 180 10 129 9 655 10 031 7 909
Hodiny, hodinky a klenoty 6 782 7 616 8 195 8 349 8 084 8 226 7 821
Hračky 4 221 4 834 5 683 6 043 6 178 6 397 5 445
Ostatní 84 705 82 526 86 570 90 556 88 547 86 580 75 865

Poznámky: Maloobchodní tržby jsou uvedeny podle klasifikace CZ-NACE, což je systém pro klasifikaci ekonomických činností.

* Tyto tržby neodpovídají informacím o e-commerce tržbách, které zveřejňuje APEK a Heureka, a to proto, že Český statistický úřad (ČSÚ) do těchto čísel započítává pouze tržby společností s převažující činností maloobchodu prostřednictvím internetu, takže sem nespadají například on-line tržby primárně kamenných prodejců.

Zdroj: ČSÚ

Společnost vzala osm tisíc položek – jak privátních značek, tak od dodavatelů, kde bude cenu držet. Právě privátní řada, která je levnější, by se měla do budoucna i výrazně rozšířit. „V segmentu hotelů a restaurací máme už více než třicetiprocentní podíl vlastních značek a snažíme se přijít s vlastní nabídkou i pro maloobchodníky. Ideální stav by měl být polovina vlastní značky a polovina značkové výrobky,“ dodává Nehasil s tím, že k tomu by se měl řetězec dostat do pěti let.

V letácích se v Česku prodá více než 60 procent zboží a o tom, že by se měly omezit, mluví řetězce už několik let. Nikdo z tohoto „kolotoče“ ale zatím vystoupit nedokázal.

Už během loňského roku je však řetězce začaly omezovat. Důvodem bylo prudké zdražení papíru, které cenu letáku vystřelilo o polovinu výš. Místo papírových letáků se sází na věrnostní programy nebo vlastní aplikace. Podle odhadů expertů se přesto v Česku stále vyrobí zhruba 50 milionů papírových letáků týdně.

I zboží z letáků ale zdražuje – podle analýzy akčních letáků sedmi obchodních řetězců společnosti Česká distribuční jsou „akční potraviny“ meziročně o 37 procent dražší.

Reklama

Doporučované