Článek
Evropa ztrácí konkurenceschopnost i byznysový potenciál, myslí si majitel Brano Group Pavel Juříček.
„Všichni víme, že Evropa je – když to řeknu hrubě – skoro horší než RVHP. Když jsme před 20 lety vstupovali do Evropské unie, byli jsme všichni šťastní a cítili se jako Evropané. Tenkrát Evropa dělala z hlediska světového HDP 27 procent. A kam se to posunulo? Dnes dělá 17 procent a nikomu to nevadí. Nikdo se nezamyslí, jak je možné, že se Evropa tak hrozně propadá. A to jsme na začátku – všechny ty regulace, které se postupně objevují, budou náš průmysl čím dál víc zatěžovat,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys podnikatel, člen hnutí ANO a bývalý poslanec.
Jeho společnost dnes už mimo Evropu dělá zhruba čtvrtinu byznysu a nejvíc roste Čína. Tam už Juříček svůj výrobní závod má a další teď chystá ve Spojených státech. Jedna z automobilek si to totiž dala jako „podmínku“ k zakázce.
Když jsme se spolu bavili naposledy, říkal jste, že vám Tesla nabízí zakázku, ale s podmínkou výroby v USA. Už tam chystáte závod?
Ano, zatím je to 2000 metrů čtverečních, pro začátek to stačí. Je to malé městečko kousek od Austinu v Texasu. Blízko Tesly.
Kdy tam výroba začne a co všechno tam budete vyrábět?
Nyní máme nominace na čtyři projekty. Nejprve je ale začneme v České republice, a až vyjednáme všechny podmínky, tak je postupně přestěhujeme.
Zmíním jednu věc: ceny energií. V Texasu je to 40 dolarů za MWh oproti 195 eur u nás. Pětkrát levnější. Právě energie jsou dnes pro průmysl opravdu klíčové a navíc budeme blízko zákazníka. Počítám, že začneme do dvou let – každá věc má nějaký čas.
Probíhá výběrové řízení na americký management
Proč začnete v Česku?
V automotivu musíte vždy nejprve udělat prototypy, nulté série a rozběhnout výrobu. A pak, když je dohoda, je snadnější vše přestěhovat. Nyní probíhá výběrové řízení na americký management a vypadá to, že tam z Brano Group přestěhujeme tři lidi.
Zbytek budou Američané? S kolika zaměstnanci počítáte?
Američané, samozřejmě. Do budoucna počítáme 100 lidí. Vše budou automatizované linky. Jdeme ale krok za krokem, v začátku počítáme kolem 25 lidí. Vždy podle jednotlivých projektů, porosteme postupně.
Všechno je pro Teslu? Co konkrétně budete vyrábět?
Vesměs jsou to zámky a bezpečnostní díly. Jsou to nominované věci pro Teslu i pro GM. Ale samozřejmě chceme oslovit ještě další naše klasické zákazníky - VW, Chrysler, Ford…
Jak velká investice to je, otevřít závod ve Spojených státech?
Vždy musíte počítat, že minimum je nejméně 10 milionů eur. Počítáme s tím, že se do toho musíme vejít. Zatím je to takto kalkulované.
Je potřeba strategicky myslet a lokálně vyrábět
Počítáte také s tím, že úměrně tomu do budoucna omezíte část výroby v Česku?
Jsou to nové projekty. Nepočítám s tím, že bychom to tady nějakým způsobem omezovali. Jsou to světové nominace – pro Čínu, Evropu, Spojené státy. Vždycky jsem říkal, že je potřeba strategicky myslet a lokálně vyrábět. Lokální výrobu pro Teslu a GM budeme dělat ve Spojených státech. To, co je pro Evropu, budeme dělat tady a pro Čínu budu vyrábět ve svých fabrikách v Číně.
Zároveň se objevují informace, že by v případě vítězství Donalda Trumpa mohla být v USA uvalena cla na evropské výrobky. Je i tohle důvod?
Máme to nachystané na nové projekty, ale samozřejmě, už jsme také trochu počítali s tím, že by mohly být i tyto sankce. Navíc se dopravní cesty teď všude komplikují.
Jaký trh roste nejvíc? Čína?
Samozřejmě. Vezměte si, že za loňský rok Čína udělala 25,2 milionu aut. To je naprosto jasné a signifikantní.
S kým tam spolupracujete?
Začali jsme s Volkswagenem a jeho dceřinými společnostmi, pak s GM a postupně jsme prorostli do čínských automobilek - Geely a MG. To jsou velcí čínští zákazníci, kteří teď míří do Evropy.
BYD dokonce v Maďarsku staví velký závod….
Do BYD nedodáváme, to je velmi vertikálně integrovaná firma. Skoro všechno si vyrábí sami. Baterky, karosérie i řadu komponentů, které děláme my – zámky nebo pedály.
Čínské automobilky? Dramatické riziko pro Evropu
Jak moc velké riziko představují pro evropské automobilky?
Dramatické. My jsme trh dali Číňanům na zlatém podnosu. Co se elektromobility týče, tak oni pracovali na tom, aby měli zdroje – kobalt, lithium, křemík a všechny ty prvky, které oni na světě dominantně ovládají.
Tím, jak jsme začali vyhlašovat všechny ty regulace, jak se Evropa začala měnit z hlediska, jak já říkám „Black Dealu“. V některých pasážích to má logiku, ale v některých věcech je to opravdu Black Deal. Číňané to pochopili a strategicky pracují na tom, že se stanou dodavatelem Evropy.
A otázka cel na čínské vozy?
To je nesmysl. Samozřejmě, je potřeba si vždy zachovat konkurenceschopnost. Ale jestli uvalíte cla, oni nám to vrátí nějakou jinou formou, ať už ve zdravotnictví, nebo v čipech. Klidně zablokují výrobu baterií. Mají veškeré možnosti promyslet, jakým způsobem nám to vrátí, a pak začne obchodní válka. A obchodní války nevedou k ničemu dobrému.
Výrobní náklady v Číně? Lidé jsou dražší než tady
Kolik máte závodů v Číně?
My jsme začali v Šanghaji, ale tento závod pomalu utlumujeme. Postavili jsme totiž veliký závod na zelené louce v Taicanu – 110 kilometrů od Šanghaje. Tam je 9000 metrů čtverečních velká fabrika naplněná zhruba z poloviny. Máme tam 240 zaměstnanců a excelentní management Číňanů. Začínali jsme tam od píky, ale dnes atakujeme miliardu obratu v českých korunách.
Jaké tam jsou výrobní náklady?
Nejsou příliš rozdílné proti Česku. Mzdy jsou tam už spíš vyšší a management je v každém případě dražší než tady. Je tam obrovská konkurenceschopnost a firmy si přetahují lidi, obzvlášť právě techniky. Ti jsou vzácné zboží.
Vy jste zároveň nezavřeli svůj závod v Rusku. Ten zásobuje Čínu také?
To je jenom pro ruský trh. A musím říct, že to už je taková hibernace. Nešlo to prodat.
Proč to nešlo?
Ruská vláda rozhodla, že když tam chcete něco prodat, musíte projít auditem. Za ten bych já s aktivy zhruba 300 milionů v korunách zaplatil 20 procent a to dal vládě. Proč bych to dělal. Raději to nechávám hibernovat. Putin tam nemůže být věčně.
Některé firmy z Ruska odešly. I za cenu toho, že vše odepsaly…
Zůstalo tam 2200 zahraničních firem - francouzských, německých. Všichni vědí, že je to jen otázka času, kdy se to musí uklidnit. Byznys se nedívá na věc jenom politickým spektrem, ale dívá se na věci dlouhodobě. Ano, 1600 firem odešlo, ale 2200 tam zůstalo. A v podmínkách, kdy to musíte zauditovat a 20 procent aktiv zaplatit jejich vládě? Kdo by to dělal? Proč bych jim ještě posílal peníze? Nejsem blázen.
Jak se z Česka řídí hibernující závod v Rusku?
Existují Teams. Ty principy jsou stejné. Ale my tam máme posledních 15 lidí, nijak to nerozvíjíme, nic neděláme, jen plníme dodávky tak, jak to bylo původně - pro Renault, VW a GAZ a to je všechno. Je to jen paběrkování. Vím, že mě může někdo kritizovat, ale prostě ve chvíli, kdy jsou takové podmínky, tak tam ty peníze nebudu posílat ani náhodou.
Evropu brzdí regulace i málo technicky vzdělaných lidí
Zpět do Evropy, co brzdí naši konkurenceschopnost kromě Green Dealu?
Ty neuvěřitelné regulace. Nic tu nemůžete udělat. Když jsem v Tennessee stavěl s kolegy fabriku na zkapalněný vodík, byl to pilotní projekt na světě a povolovací procesy trvaly jen osm měsíců. Tady? Počítali jsme to na MŽP, že by nám to trvalo 12 let. Mně je 68 let - nebudu čekat do osmdesáti, než mi tady dají povolovačku. A takhle je to se vším.
Co zaměstnanost a pracovní síla jako taková?
To je další pilíř každého byznysu. Myslím, že slyšíte dennodenně od všech ostatních podnikatelů, jakým způsobem se zhoršila technická vzdělanost za posledních 30 let. Byla to jedna z mála věcí, které předchozí režim dokázal nějakým způsobem zajistit, a teď se to opravdu strašně rozmělnilo. Nejenom kvalita, ale i objem.