Hlavní obsah

Jančura: vlaky do Chorvatska se nevyplácely, Ukrajina bude zisková

Ilustrační foto.Video: Zuana Hodková, Seznam Zprávy

RegioJet Radima Jančury má za sebou rekordní rok a před sebou velké plány. Do deseti let chce mít na železnici zhruba třetinový podíl.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Nové vlaky za miliardy korun. RegioJet Radima Jančury změnil strategii a na české železnici chce mít nové soupravy. „Nemám tátu, který by mi koupil vlaky, abych rozjel nový byznys, ani stát, který by mi peníze dával. Na první vlaky tedy musely vydělat žluté autobusy. Na autobusy předtím vydělávaly letenky a ještě předtím na letenky vydělaly zase aupairky. Abychom rozjeli železnici, nezbývalo mi než koupit opravdu staré vlaky. Ve chvíli, kdy se firma dala do kupy, byl jasný plán, že půjdeme do nových vlaků. Bohužel přišel covid a ten byl pro dopravu bez dotací úplně devastující. Předminulý rok jsme se z toho rozdýchávali, minulý už byl standardní, tak jsme si jednoznačně řekli, že další vlaky už musí být nové,“ říká v rozhovoru pro pořad Agenda SZ Byznys majitel RegioJetu Radim Jančura.

Řekl jste, že RegioJet vidí budoucnost v elektrických vlacích a v nových soutěžích. Jaký podíl chcete získat v regionálních a dálkových vlacích?

Celá Evropa se otevřela. Pro státní dráhy skončila desetiletá výjimka zadávání napřímo bez soutěží a Ministerstvo dopravy vytvořilo harmonogram soutěží na následujících deset let. Loni už jsme vyhráli dvě důležité trasy. Trasu R9 z Brna do Prahy přes Havlíčkův Brod, kde byl požadavek na soupravy s rychlostí 200 kilometrů v hodině – v podstatě rychlovlaky. Tohle nám dělá 2,5 procenta trhu. Zároveň jsme vyhráli v Ústeckém kraji v podstatě celou elektrickou trakci a to dělá také 2,5 procenta. Kdybychom každý rok té desetileté soutěže vyhráli minimálně 2,5 procenta, je to 25 procent.

Z molochu efektivní firma

Jaký máte na železnici vlastně teď podíl? Poslední zveřejněná čísla za rok dávala ČD 80 procent a vám 5,5 procenta.

Máme už minimálně deset procent, za deset let můžeme být dohromady na 35 procentech. Vzhledem k tomu, že od Českých drah budou logicky ukusovat i další dopravci, je pravděpodobné, že za deset let už České dráhy nebudou tím největším dopravcem.

A kdy budete vy větší než České dráhy?

To se ukáže. Smysl konkurence je takový, že už nejsou velcí monopolisté a na druhé straně ti malí a bezvýznamní, ale všichni na trhu mají obdobný podíl. Vznikne rovnováha a jakási přirozená soutěž. S tím souvisí i základní principy ekonomie. Moloch, což jsou dnes České dráhy, by měl zlepšit ekonomiku a stát se lépe řízenou, efektivnější společností. A ti, co vznikli na zelené louce, tedy my, česká Arriva nebo Leo Express, se naopak zvětší a stanou se molochovatější. To je ta rovnováha.

Záleží ale na Českých drahách. Pokud nebudou spoléhat jen na příjmy z prodeje pozemků a čekat na tyto extra peníze, ale půjdou do vlastních nákladů a úspor, věřím, že mohou být dobrým konkurentem. Podívejte se na německé dráhy před patnácti lety. Ze začátku prohrávaly naprosto všechno, ale využily toho, že patří státu a úvěrují za nejlevnější peníze, protože finanční instituce je oceňují s rizikovostí odpovídající ekonomice státu. Stejně to mají České dráhy. To je jejich výhoda, musí ale udělat něco s molochovatostí. Když se to podaří, mohou být dominantní navždy, tak jako si i německé dráhy tu dominanci udržely a Arrivu, svého dlouholetého konkurenta, nakonec koupily.

Dluhopisy nahradí bankovní financování

Když mluvíte o financování, kolik financí budete v následujících letech potřebovat na investice do vlaků a kde ty peníze vezmete?

Nemáme pozemky, které bychom dostali od státu. Standardní podnikatel si na investice musí vydělat. Každá banka chce minimálně 15 nebo 20 procent peněz na dřevo. Říká se tomu equita a vzniká na základě zisku. Ano, mohu prodat část podílu a získat peníze od investorů, ale to je slepá cesta, protože podíl je jen 100 procent a to bych daleko nedojel. Každá firma musí vydělávat, peníze zdanit, možná víc, než by chtěla, protože tím, že prokazuje zisk, má pak daleko větší přístup k penězům od bank a levněji. Tedy potřebujeme 15 procent vlastních zdrojů a zbytek nám půjčí banky.

Jen banky? Dluhopisy to nebudou? Mimochodem vás letos i splátka dluhopisů čeká…

Přesně tak, v červnu. Cílem je refinancovat právě na na bankovní financování.

Dluhopisy splatíte prostřednictvím bankovního financování? Nevydělali jste na ně?

Ne, nejde si vydělat na dvě miliardy a mít je na účtu a čekat, až je zaplatíme. České dráhy fungují tak, že vydávají nonstop dluhopisy a reemitují, takže vlastně počítají, že je nikdy nesplatí. My jsme se rozhodli, že je chceme splatit právě formou klasického bankovního financování. Budeme postupně během deseti let splácet až do nuly.

Kolik přesně tedy budete potřebovat?

Jsou to ty dvě miliardy, které máme na dluhopisech.

A peníze na další investice? Tohle přece nebude stačit i na investice…

Ne, tohle je jenom refinancování. Každá z vyhraných linek, které jsem zmínil, je v investicích řádově za 3,5 miliardy. Banka se na to dívá jako na byznys. Máme smlouvu na 15 let, životnost souprav je minimálně 30, spíš 40 let. Banka se dívá na ekonomiku a chce vidět, že jsme schopni během té ekonomiky pokrýt splátky dostatečnou rezervou, krýt rizika, dívá se na naši minulost a schopnost generovat zisk nutný k budoucímu rozvoji.

Investor? To nedává smysl

O vstupu investora neuvažujete vůbec?

Ne, ne, to opravdu nedává smysl. Firma má sice určitou hodnotu, ale pořád je to málo vůči tomu, co potřebujete. I kdybych prodal 99 procent a nevzal si jedinou kačku, pořád to nestačí k tomu, abych splnil své cíle. Jediný plán je každoroční zisk, který mi vydělá na těch potřebných 15 procent. Každý rok musíme získat řádově 3 procenta na trhu a nakoupit soupravy řádově za 3–4 miliardy.

Jak dopadl loňský rok?

Byl rekordní, ale nemáme auditované výsledky, ty budou až v květnu.

Výsledky lepší než před covidem

Co znamená rekordní?

V roce 2019 jsme měli za skupinu zisk 400 milionů hrubého před zdaněním. Tady to bude víc.

Největší hráči na železnici

Dominantní podíl na tuzemské železnici mají České dráhy. Nově už ale není možné zadávat provoz vlaků na přímo, bez soutěže, a tak se dá očekávat, že jejich podíl bude klesat.

Podíl jednotlivých hráčů na trhu osobní železniční dopravy v roce 2022:

České dráhy 82, 65 % vlakových kilometrů

RegioJet 5,5 %

Arriva 5,1 %

GW Train Regio. 1,911 %

Leo Express 1,42%

Zdroj: SŽ

A bankovní financování už máte vyjednané?

Ano.

Prodej autobusové divize je ve hře, nebo o něm neuvažujete?

Ne. Autobusy nás drží. Stále vydělávají, ale samozřejmě budoucnost autobusů bude menší. Dnes mezi Brnem a Prahou soutěží žluté vlaky se žlutým autobusem a pak je tam Flixbus. Logické je, že autobusů bude v Česku méně a méně i díky tomu, že železnice bude kvalitnější a rychlejší.

Chorvatsko nahradí Ukrajina. Bude zisková

Co vlaky na jiné evropské trhy, tak jako jsou vlaky do Chorvatska?

Chorvatsko už letos jezdit nebudeme. Byla to nejdelší linka v rámci EU, a když v každém státě nasekáte 20 minut skluz, je to celkové zpoždění velké, byť tam máte rezervy. A hlavně těch výluk je tolik, že jsme křižovali Balkán zprava doleva. Ekonomika se zhoršila. Do loňského roku byly vlaky ziskové, loni poprvé už ale ekonomika nebyla dobrá. Rozhodli jsme se, že tyto vlaky dáme na spojení z Prahy na Ukrajinu. Do měsíce spustíme další spojení směrem na Zakarpatskou Rus přes Košice.

A to bude na rozdíl od Chorvatska ziskové?

Ano, protože to jsou plné vlaky. Zejména ženy s dětmi korzují tam a zpátky. Hlavně je to ale celoroční spojení – jedna věc je totiž jezdit dva měsíce v létě a pak třít nouzi s bídou, protože už v červnu a září je těch cestujících sotva třetina a po zbytek roku ještě musíme ty vlaky chránit, aby nám v nich nespali bezdomovci. Je daleko lepší, když vlaky jezdí nonstop a dělají službu potřebným. Do Chorvatska budeme jezdit autobusem každý den.

Na celý rozhovor se můžete podívat v úvodním videu.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Doporučované