Článek
Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.
„Do deseti let můžeme být největším hráčem evropské železnice,“ říká majitel RegioJetu Radim Jančura. I to je důvod, proč je pevně rozhodnut firmu neprodat - i když svého času za ni požadoval více než 200 milionů eur.
Za loňský rok si firma připsala lepší výsledky než za rok 2023 a nyní čeká, jak se vyřeší situace s Českými drahami, které musely za kartel s Rakušany zaplatit pokutu 800 milionů eur. Jak vysokou náhradu bude Jančura požadovat, zatím vyčísleno není, ale může být i vyšší než samotná pokuta. Bez kartelu by totiž byl dle Jančury nyní RegioJet dvojnásobný.
Je tedy RegioJet na prodej? Vaše poslední vyjádření jsou totiž protichůdná….
Není na prodej. Je pravda, že když jsem dával rozhovor pro e15, kde jsem to řekl, tak jsem měl ten den a v tu chvíli trochu splín.
A v tu chvíli byste to hned prodal?
Když jsem tu otázku dostal, řekl jsem, že asi ano, protože dcera je malá… Teď už ale vím, že firmu prostě neprodám. Jsem plný energie a mám druhou mízu.
Takže dnes splín nemáte…
Dostal jsem firmu z covidu a jsem plný energie. A s dcerou jsem se teď na dovolené v Thajsku domluvil, že naopak z RegioJetu uděláme velkou evropskou značku. I když je jí 16, tak jsem ji trošku „naočkoval“, že to dáme.
Případný prodej jsem neřešil já osobně, ale management
A jednal jste už s nějakými zájemci?
Ano, jednali jsme. Ne tedy já osobně, protože já jsem se toho účastnit nechtěl, ale řešil to můj management. Ten „dataroom“ byl otevřený pro vícero dopravců, ale nakonec jsme rozhodli, že neprodám.
I z toho důvodu, že jsme najednou začali vyhrávat všechny soutěže, které tu byly. Já na tyhle soutěže čekal snad 15- 20 let. Najednou jsme začali vyhrávat ty největší. A to je právě budoucnost železnice. Dotované linky na 15letý kontrakt. Najednou jsem si uvědomil, že za deset let můžu být největším dopravcem. Z toho důvodu jsem se rozhodl, že to neprodám. A teď už vím, že opravdu ne.
Když už víme, že RegioJet na prodej není, můžu se zeptat, na kolik jste si firmu cenil? Bylo to více než 200 milionů eur (pět miliard korun)?
To nemůžu říct. Asi jo.
Jestliže chcete za 10 let být největším dopravcem v Česku, jak to uděláte, když dnes máte 10 procent?
Bez těch linek, které máme začít jezdit v prosinci příštího roku, máme sice zhruba 10 procent, možná trochu víc, ale jakmile začneme jezdit, budeme mít 20 procent. A když každý rok přidáme další 3 – 4 procenta jsme tam raz dva. Je ale potřeba říct, že kromě nás hodně poroste i Arriva.
Ta vás nyní porazila v tendru na trať z Prahy do Plzně a dál na západ ….
Přesně tak. Všichni budeme ubírat Českým drahám. Ty nezkrachují. Budou ale menší a to je princip ekonomiky. Ti malí jsou žhaví, hladoví a aktivní a snaží se vzít monopol dominantovi, a ten se bude zmenšovat. A přitom by měl zlepšit svoji ekonomiku a stát se efektivním jako my. A my u toho trošku zmolochovatíme.
A kolik procent trhu tedy ve finále chcete mít?
Může se stát, že tři budeme mít třicet a pro ty nejmenší zbyde 10. A pak každý rok bude někdo první. Ale já myslím, že se dostaneme klidně k 40 procentům.
Dopravci v Česku
- Mezi hlavní železniční dopravce v České republice patří České dráhy, RegioJet nebo Leo Express.
- V autobusové dopravě jsou velkými hráči ČSAD (zejména regionální autobusová doprava), RegioJet (dříve Student Agency - spíše u dálkové dopravy) nebo například Leo Express, který je však známější pro svou železniční dopravu.
Na nové tratě jsou ale potřeba vlaky. Máte dostatek kapitálu na jejich nákup?
Ano, na všechny nové tratě jdou nové vlaky. Teď se nám vyrábí 50 souprav za nějakých 8 miliard korun. Na to máme bankovní financování. Banky jsou žhavé, tohle mají rády, protože to jsou zelené investice. I když elektrický vlak nahradí jiný elektrický, tak ten nový model je lehčí a víc udržitelný. To se velice lehce financuje – v tom je ekonomika RegioJetu nádherná.
Teoreticky budeme za 30 let bez dluhu. I když…
Vaše původní dluhopisy jsou splacené a teď jde jen o bankovní financování?
Ano, dluhopisy jsme změnili za bankovní financování.
A kolik dnes splácíte?
To je otázka spíš na finanční ředitele, ale myslím, že jsme na dluhu kolem 6 - 7 miliard korun. Teď to ale bude narůstat skokově. Každý rok se zadlužujeme řádově o další 3 – 4 miliardy.
A ve finále to splatíte kdy?
Třeba České dráhy dluh nezruší nikdy, protože jedou na dluhopisech. To je taková pohádka, kdy se zadlužíte a víte, že to nikdy nesplatíte.
A vy bankovní financování splatíte?
My opravdu splácíme. Obvykle je to do 15 až 30 let, teoreticky za 30 let budeme bez dluhu… i když v té době budeme zase nakupovat další a další soupravy. Ten dluh je vlastně součástí života podnikatelů, ale i občanů. Vyplatí se peníze půjčovat, pokud jsou za rozumné peníze.
Příští rok budeme potřebovat stovky strojvůdců
A máte i dostatek strojvůdců? Vy jste v inzerátu lákal i na osobní setkání.
Od března začneme po Praze jezdit s vlaky – já tomu říkám žluté metro. Strojvedoucí nám chyběli, takže jsme měli kampaň, že se zájemci se mnou můžou setkat a podobně. Mám tam teď nějaké termíny, s kýmkoliv si popovídám.
Hlavně ale otevíráme akademii. Dnes školíme strojvůdce, ale chceme to dělat ve velkém, podobně, jako to dělají České dráhy. Zejména z řad autobusových řidičů chceme nabírat strojvůdce. Aby se z platu 40 tisíc vyhoupli na 60 tisíc.
Kolik jich potřebujete?
Teď to zalepíme, abychom byli schopni provozu, ale až příští rok začneme jezdit s 50 soupravami, budou to stovky strojvůdců, které si musíme vychovat. Nechci spoléhat, že je urveme konkurenci.
Vlaky do Chorvatska jsou i letos pasé?
V souvislosti s válkou jsme začali jezdit na Ukrajinu. To je na rozdíl od Chorvatska celoroční záležitost a ten pohyb osob je obrovský. Do Chorvatska jsme jezdili s 15 vozy v létě, tady jezdíme s 10 vozy, určitý úsek s patnácti, a je to celoroční. A jestli skončí válka, tak se ten pohyb ještě zvětší, protože začnou cestovat i muži. Teď to jsou hlavně ženy s dětmi.
Spor s ČD? Stovky milionů - byli bychom dvojnásobní
České dráhy v lednu zaplatily pokutu za „vagonový kartel“ s Rakušany ve výši 800 milionů korun, ale podaly žalobu k soudnímu dvoru EU. Vy jste avizoval, že budete žádat náhradu škody. Pokud budete, o kolik peněz půjde?
Ano, ale zatím nevíme, co se opravdu stalo. Koupili jsme tehdy od rakouské firmy 70 vozů a dalších 200 najednou začaly kupovat pouze ČD. Musíme mít informace, aby to bylo žalovatelné. Až budeme mít informace, podáme žalobu a vyčíslíme škodu, protože RegioJet by dnes byl výrazně větší dopravce, než je.
Spor o vagony
Evropská komise vyměřila Českým drahám velmi vysoký trest za tajnou dohodu, kterou měly před lety uzavřít s rakouskou státní firmou ÖBB. V souladu s očekáváním, jak o tom nedávno informovaly Seznam Zprávy, se pokuta pohybuje kolem 30 milionů eur. Přesně jde o 31,94 mil. eur, což je v přepočtu asi 800 milionů korun.
Rakouské firmě, jež se ke kartelu doznala, byl trest snížen o téměř polovinu a činí jen 16,7 mil. eur.
V deset let staré kauze nazvané Twins jde o to, že český národní dopravce se měl dohodnout s rakouským, že ÖBB už nebude dále prodávat ojeté vagony české privátní firmě RegioJet. Tím se tehdy měly České dráhy snažit začínajícího domácího konkurenta odříznout od možnosti doplnění vozového parku.
Interně už tušíte, kolik budete chtít?
Nic jsme nekalkulovali.
Pokuta je 800 milionů. Bude se to pohybovat v podobné výši?
To asi může, a možná i více. I když dnes RegioJet vydělává 340 milionů, byl by dvojnásobný, to jsou jednoduché počty.
A byli byste opravdu dvojnásobní?
Ano. Právě vozy totiž byly vždy naším limitem.
A případně - budete se soudit, anebo se budete snažit dohodnout mimosoudně?
Mimosoudní dohoda je vždy samozřejmě rychlejší a může být i pro České dráhy levnější. Ale myslím, že na to nebudou mít odvahu. To by muselo schválit Ministerstvo dopravy.
To by vám pak možná také pomohlo se snižováním toho bankovního dluhu…
Proti našemu zadlužení to jsou drobky.
Zmínil jste, že deprese z covidu je pryč. Jak tedy dopadl loňský rok?
Výsledky ještě nemáme, ale měly by být lepší než v předloňském roce.
To byly tržby 3,2 miliardy a zisk 337 milionů.
Ano, to bylo jen za RegioJet. Ještě máme autobusy a cestovku. Letos to bude o něco lepší.
Zmínil jste autobusy. Budete je dál rozvíjet, nebo jsou jen doplněk k železnici?
Největším konkurentem žlutých autobusů dnes nejsou zelené autobusy, ale žluté vlaky. Dokud se autobusy uživí, tak je na těch trasách necháváme. Teď jsme do nich navíc investovali hodně peněz. Také připravujeme nové spojení – co dvě hodiny z Prahy na letiště do Katovic a Krakova, kde denně létá asi 100 nízkonákladových letů. Lidé hodně cestují, ale z Prahy toho moc nelétá.
Hotel na pláži? Teď musím stavět depa
Dnes si s vámi každý spojí vlaky, ale začínal jste prodejem letenek a pobytů. Jak se daří této firmě?
Student Agency dnes už není tolik vidět. Dříve to jméno měly i autobusy, které nás proslavily, ale vše, veškerou dopravu jsme přejmenovali na RegioJet. Student Agency je ale stále největším prodejcem letenek. Nedáváme do toho moc peněz, funguje to spontánně. Uvidíme, co bude dál, protože jsme pouhým přeprodejcem a budoucnost je dělat vlastní produkt jako v dopravě.
Vy máte i hotely. Nerozšíříte jejich síť?
Hotely jsem otevřel v covidu, když celá firma stála, já se nudil a potřeboval se nějakým způsobem realizovat. Mám z hotelů radost, je to výjimečný koncept a uvidí se.
Máte hotely v horách, neplánujete letoviska u moře?
Teď jsem se vrátil z Thajska, kde jsem se zamiloval do jedné pláže. Já ale teď potřebuji stavět depa, hned několik dep. Ty teď mají přednost před hotely.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.