Hlavní obsah

Jak Čechy přesvědčit, aby „půjčili“ své bojlery. Osladit to, říká energetik

Agenda SZ Byznys s členem představenstva společnosti EG.D Davidem Šafářem.Video: Sofie Krýžová, Seznam Zprávy

S chytrými elektroměry budou chytřejší odběratelé i distributoři elektřiny. Podle Davida Šafáře z distribuční společnosti EG.D bude díky nim možné odhalit výpadek elektřiny nebo lépe rozhodovat o investicích.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Během září celorepublikově sdílelo elektřinu podle Elektroenergetického datového centra 4000 výroben a 3500 odběrných míst. V distribučním území společnosti EG.D, která spadá do skupiny E.ON, se do tzv. komunitní energetiky zapojily nižší tisíce zákazníků.

Společnost se musela na sdílení elektřiny připravit poměrně rychle. „Měli jsme relativně krátký čas na vytvoření projektu. Museli jsme vytvořit celé IT řešení, museli jsme vytvořit nové call centrum, které by obsluhovalo zákazníky tak, abychom s nimi mohli komunikovat. Byla tam celá řada implementací, které bylo nutné zrealizovat v relativně krátkém čase. To se nám povedlo,“ říká v pořadu Agenda SZ Byznys člen představenstva EG.D David Šafář.

EG.D distribuuje elektřinu na území Jihočeského a Jihomoravského kraje a v částech Vysočiny, Olomouckého a Zlínského kraje. V loňském roce se však v její síti začala objevovat místa, kde se nedá připojit výrobna elektřiny s přetoky, na kterých je celý systém sdílení proudu založen.

Nyní se na EG.D obracejí zákazníci, kteří by elektřinu rádi sdíleli, ale kvůli nedostatečné kapacitě v síti nemohou. Těchto zákazníků je však podle Šafáře málo.

„Je pravdou, že v některých oblastech připojujeme takzvaně bez přetoku. Tito zákazníci v tuto chvíli nemají možnost sdílet elektrickou energii a my se snažíme dneska dělat všechno pro to, aby to do budoucna bylo možné. Budeme se snažit dále rozvíjet ty sítě, aby zákazníci měli možnost toto využít,“ říká Šafář.

Na distributory od letošního léta spadá nová povinnost, a to povinně instalovat na všechna odběrná místa s roční spotřebou šest MWh a více tzv. chytré elektroměry, které dokážou měřit spotřebu v patnáctiminutových intervalech.

„Dnes máme v naší síti připojených zhruba 90 000 tzv. průběhových elektroměrů,“ uvedl Šafář. Čas mají distributoři do konce roku 2027. „V příštím roce bychom chtěli prvních 100 000 zákazníků už vybavit tímto průběhovým měřením,“ popisuje.

Chytré elektroměry mohou být výhodou jak pro zákazníka, tak pro provozovatele distribuční soustavy. „Zákazníkovi mohou poskytnout detailnější informace o jeho spotřebě,“ říká Šafář. Díky nim může identifikovat, které spotřebiče jeho vyšší spotřebu způsobily.

Přínos mají i pro distributory. Například už nebudou muset zákazníky navštěvovat každoročně doma, aby provedli odečet. „Pomocí chytrých elektroměrů budeme schopni na dálku odběrná místa odečíst, budeme mít aktuální data o spotřebě,“ popisuje energetik.

Pokud například dojde k výpadku proudu, může distributor díky chytrým elektroměrům problém odhalit ještě dřív, než jim zákazník poruchu nahlásí.

Nebo budou moct lépe plánovat investice. „Konečně budeme vidět to, co se v těch sítích nízkého napětí děje a pomocí těchto technických veličin budeme schopni lépe cílit například i na investice nebo na provoz těchto sítí za účelem zvýšení vlastní spolehlivosti těchto sítí,“ říká Šafář.

Podle Šafáře se s rozvojem podobných řešení v energetice mění i role zákazníka. „My vnímáme tento trend velmi pozitivně. Zákazník, který v minulosti elektrickou energii od nás pouze odebíral, se významně mění. Dneska celá řada zákazníků chce působit na energetickém trhu, jsou to ti tzv. prosumeři, kteří chtějí dodávat a působit na energetickém trhu,“ říká Šafář.

Od domácností se však očekává, že budou aktivně svou spotřebu dění v síti přizpůsobovat. Například že v době nízké spotřeby a nízké ceny na denním trhu zapnou náročnější spotřebiče, naopak ve špičce budou energií šetřit.

„Například role dodavatelů bude nabídnout těm zákazníkům možná nové produkty, služby, které pro ty zákazníky budou atraktivní tak, aby byli ochotni přizpůsobovat své chování například cenovým signálům a byli ochotni přizpůsobovat svou spotřebu nebo dodávku potřebám sítě,“ říká Šafář.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Doporučované