Hlavní obsah

Krajské volby

Konečné výsledky voleb v ČR
Sečteno 100 %
Výsledky voleb
StranaHlasy
ANO
842 947
ODS
140 544
KDU+ODS+TOP 09
131 058
STAN
130 347
Piráti
85 169

Volby do Senátu

Výsledky 1. kola voleb
Sečteno 100 %
Výsledky voleb

Fidurock zakládá fond, kam vloží své nájemní činžáky. Nezájmu se nebojí

Ilustrační foto.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Česká skupina Fidurock zakládá fond, do kterého vloží své činžovní byty s nájemním bydlením. Právě nájemné má podle firmy velkou budoucnost. A pokud by byl trend jiný, má Fidurock pro investory plán B – byty lze vždy prodat.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Činžáky v Praze a v Brně a v nich nájemní byty – základ portfolia společnosti Fidurock, která od roku 2014 skupuje ve dvou největších českých městech staré činžovní domy. Ty pak předělává na moderní byty pro nájemníky.

V tuto chvíli jich má zhruba 600 a cílí na další tisícovku. „Tím, že kupujeme projekty před rekonstrukcí, máme byty i ve starých nerekonstruovaných nemovitostech. Ten objem se bude postupně navyšovat tím, jak budou dobíhat rekonstrukce,“ říká v pořadu Agenda SZ Byznys zakladatel skupiny Fidurock David Hauerland.

Nejnověji skupina koupila tři bytové domy v Praze – dva v části Vinohrady a jeden na Žižkově – a v hledáčku má další. „V letošním roce jsme koupili tři činžovní domy a máme rozjeté tři další transakce, které bychom chtěli dokončit do konce letošního roku,“ říká Hauerland s tím, že všechny domy jsou určeny k další rekonstrukci a nástavbám. Spolu s nákupem dalších vyhlédnutých činžáků opět na Vinohradech jde o investice za miliardu a půl.

Nemovitosti z fondu

Všechny tyto nemovitosti teď Fidurock vloží do nově založeného fondu. „Od roku 2016 systematicky budujeme portfolio nájemního bydlení. Zaměřujeme se na prémiové lokality, a abychom mohli dále růst, rozhodli jsme se založit nemovitostní fond určený pro drobné investory. Činžovní domy a nájemní bydlení vnímáme jako ten nejkonzervativnější segment trhu,“ vysvětluje Hauerland. Do fondu by postupně měly být převedeny dokončené a plně pronajaté nemovitosti.

Toho, že by se investoři nenašli, se nebojí. „Segment, na kterém náš fond bude stát, má totiž plán B. U bytového domu se vždy můžete rozhodnout, že půjdete cestou rozprodeje jednotek,“ dodává.

Předplatné jako životní styl

Zájem o nájemní bydlení podle něj poroste. „U mladých lidí, kteří jsou primárně našimi nájemníky, je to určitý trend. Mladí mají vše na předplatitelské bázi – platí si aplikace, platí si Netflix, jezdí taxíkem přes aplikace. Vše se stává službou a i bydlení pro ně je a do budoucna bude služba,“ vysvětluje Hauerland s tím, že nájemní bydlení lidem dává flexibilitu. „Nájemní bydlení vnímám jako defenzivní aktivum. Lidé budou vždy potřebovat bydlet a vždy budou chtít bydlet v centru než někde po okrajích měst,“ vysvětluje Hauerland.

Zatím ale v Česku bydlí „ve vlastním“ téměř tři čtvrtiny Čechů. To se podle Hauerlanda bude právě s dospíváním mladých generací měnit. I proto se domnívá, že cena nájmů půjde v budoucnu stále nahoru. „My se aktuálně pohybujeme okolo 600 až 700 korun za metr čtvereční,“ dodává s tím, že se skokovým růstem nájemného ale nepočítá.

„Obrat vlastně z nájemného v naší společnosti je okolo 400 milionů korun. A v letošním roce to poroste. I tím, jak nabíhají dokončované projekty,“ říká Hauerland.

Na prodej je vše – jen ne retail parky

Vedle nájemního bydlení má Fidurock i 13 retailových parků. Jde o koncept nákupního areálu, který se skládá z několika samostatných obchodních jednotek umístěných vedle sebe, často s vlastním parkovištěm přímo před obchodem.

„Stejně jako nájemní bydlení i nákupní parky jsme vždycky vnímali jako defenzivní aktivum, které překoná krize a v horších dobách se mu daří dobře. I když lidé nemají dostatek zdrojů na utrácení, tam pořídí zboží denní potřeby a spotřeby,“ dodává Hauerland. Obsazenost parků je podle něj 99,5 procenta, firma tak chce dále posílit. Čistý zisk z parků byl podle něj v loňském roce 100 milionů.

„Díváme se a nějaké transakce analyzujeme. Řekl bych ale, že právě v retail parkovém segmentu není tolik nabídky jako jinde,“ dodává. Jinak je totiž podle něj na trhu znát velké oživení. „Trh je čilý, je na něm spousta nemovitostí, od kancelářských přes rezidenční až po hotelové. Výrazně ožívá,“ dodává.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Doporučované