Článek
Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.
Ačkoliv jsou Vánoce ještě více než tři měsíce daleko, výrobci zboží typického pro vánoční dárky už mají plné ruce práce s přípravami. Jednou z takových společností, kterým nákupy pod stromeček tvoří více než šedesát procent celkového obratu, je největší český výrobce her a hraček Dino Toys.
Podle ředitele společnosti Jana Šlemína však budou letošní Vánoce chudší než v předchozích letech. Zákazníci totiž v době ekonomické nejistoty začínají šetřit, což se podle něj projevilo i na aktuálních prodejích – ty meziročně klesly o čtrnáct procent.
„Meziročně vidíme lehký pokles. Zároveň se ale porovnáváme s covidovým obdobím, kdy jsme z pohledu poptávky zažili obrovský boom. V té době jsme vůbec nestíhali zboží vyrábět,“ uvedl v pořadu Agenda SZ Byznys výrobce her a hraček.
Kvůli aktuálnímu zpomalení prodejů proto firma přichází s novou strategií. V letošní sezoně se chystá zaměřit zejména na zboží v nižší cenové kategorii.
„Chceme vyjít vstříc lidem, kteří mohou mít finanční potíže a nebudou mít tolik peněz, které by mohli investovat do drahých dárků,“ říká Jan Šlemín.
Podle jeho slov by mělo jít zejména o zboží v ceně mezi třemi až čtyřmi sty korun. „V současné době máme v nabídce zhruba 600 druhů zboží. Letos na Vánoce na trh uvedeme nebo už jsme uvedli více než 60 novinek,“ doplnil.
Dostihy a sázky v každé české domácnosti
Vůbec nejoblíbenějším hitem prodejů společnosti Dino Toys ale zůstává stará dobrá klasika. U Čechů vítězí hry Člověče, nezlob se a Dostihy a sázky, kterých se ročně prodají desítky tisíc kusů.
„Dostihy a sázky budou příští rok slavit 40 let své existence na trhu. Za tu dobu se prodalo více než dva a půl milionu vydání. Lze tedy říct, že tuto hru vlastní většina českých domácností,“ uvedl v rozhovoru.
Dino Toys a konkurence
Dino je největším českým výrobcem deskových her, puzzle, karet, dřevěných obrázkových kostek a dalšího hračkářského sortimentu.
Nejpopulárnějšími produkty jsou Dostihy a sázky, Člověče, nezlob se, Z pohádky do pohádky nebo legendární plastová Tatra 148.
Dino založil v roce 1993 Ladislav Mareš.
V současnosti ve firmě pracuje přes 60 stálých zaměstnanců.
Mezi další české výrobce hraček patří například společnost Kovap, Detoa a Efko.
Právě Dostihy a sázky za dobu své čtyřicetileté existence prošly deseti různými podobami a firma chystá k jejich výročí další.
„Hra patří k našim základním kamenům a rádi bychom k tomuto výročí udělali speciální edici. Plánujeme se vrátit k prapůvodní podobě a provedení. Bude v něm velký herní plán, který se skládá z puzzlových částí. Nebude chybět ani retro design s karafiátem,“ popsal ředitel plány Dino Toys k oslavám.
Zahraničí touží po novinkách
Ačkoliv mezi nejoblíbenější herní hity patří u Čechů tradiční hry, zahraničí táhnou novinky.
„Klasika je úspěšná zejména na českém a slovenském trhu, kde lidé výrobky znají a rádi se k nim z nostalgie vracejí. S tím si ale nejde vystačit, protože my rovněž exportujeme do zahraničí, což nám tvoří asi 30 procent obratu. V zahraničí nemůžeme se staršími věcmi uspět a potřebujeme novinky,“ říká Šlemín.
Speciálně proto firma chystá dvě nové hry, které jsou určeny primárně pro export. „Jsou to hry vybavenější, sofistikovanější a jsou cílené spíše na hráčskou komunitu mezi dvaceti až čtyřiceti lety,“ dodává.
Společnost aktuálně dodává zboží do patnácti zemí, ale ambice má větší. Ráda by se dostala i na západ mimo Evropu.
„Z naší zkušenosti víme, že když je hra úspěšná, tak se dokáže prosadit do celého světa. Dalším krokem by mohla být Amerika. To je daleko větší trh než český,“ dodává.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.