Článek
Automobilky procházejí složitým obdobím. Škoda Auto se chystá na přechod k elektromobilitě a do toho ohlásila odchod svého současného šéfa Thomase Schäfera.
„Je to těžké. Používáme přísloví: Jedno oko pláče, druhé se směje,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys předseda podnikové rady automobilky Škoda Auto a člen dozorčí rady Jaroslav Povšík s tím, že na jednu stranu bude Schäfer velmi chybět, na druhou stranu může ze své nové pozice české automobilce výrazně pomoci.
O jeho nástupci by mělo být jasno do konce dubna a uchazeči už se hlásí. „Já požaduji, aby představenstvo vyslalo jednoho kandidáta. Nechci, aby tu bylo rozsekané představenstvo,“ říká Povšík s tím, že on sám už svého favorita má.
Škoda Auto už navíc ví, že propad ve výrobě z loňského roku ani letos nedožene. Na kapacity, které by automobilka měla k dispozici, totiž chybí čipy.
„Do konce ledna nebudeme dělat třetí směnu. Pojedeme na dvě směny. To je výpadek jako hrom. Pak jsme udělali speciální dovolené napojené na různé svátky tak, aby ten legitimní výpadek ve svátcích a dovolených nashromáždil čipy a mohli jsme je dát do aut. Takto budeme kulhat,“ říká Jaroslav Povšík s tím, že v žádném případě nepřiteče dostatečný paket čipů, aby Škoda mohla udělat o 250 tisíc aut víc. „Myslím si, že ta ztráta může být stejná jako za loňský rok, 200 až 250 tisíc aut,“ dodává.
Máte dostatek čipů a budete jich mít letos dostatek, nebo hrozí další odstávky?
Musím popravdě říct, že na kapacitu, kterou máme k dispozici, na náš potenciál, tak dostatek čipů nemáme. To znamená, že pravděpodobně nebudeme vyrábět v přesčasech, nebudou dodatečné směny a pravděpodobně budeme muset i nárazově vysazovat některé směny. Ještě nevíme, jak se to přerozdělí a kolik přijde čipů.
Nejde jen o čipy, ale o spoustu dalších komponentů, které do toho vozu ještě mohou chybět. Rozhodli jsme se, že znovu obnovíme proces nedodělaných vozů. Už ale ne těch nepohyblivých. Budeme je vyrábět a pak dodělávat.
Víte už teď, že budou další odstávky? Kdy?
Já už to vím z toho důvodu, že teď týden stojíme a do konce ledna nebudeme dělat třetí směnu. Pojedeme na dvě směny. To je výpadek jako hrom.
Pak jsme udělali speciální dovolené napojené na různé svátky tak, aby ten výpadek legitimní těmi svátky a dovolenými zase nashromáždil čipy a mohli jsme je dát do těch aut. Takto budeme kulhat.
V žádném případě nepřiteče dostatečný paket čipů, abychom mohli udělat o 250 tisíc aut víc. Myslím si, že ta ztráta může být stejná jako za loňský rok, 200 až 250 tisíc aut. My bychom snili o tom, dosáhnout produkce roku 2019. To nedoženeme.
Černého Petra teď držíme my
Říkal jste, že nejde jen o čipy, co může chybět?
To jsou subkomponenty. Když někde chybí hořčík, hliník, tak se to nevyrobí, nedojde včas a také se hodně zdražuje. Měď, železo, všechno jde nahoru. Vidíte třeba ocelárny, které byly na dně a teď jdou nahoru, zvedly mzdy. Toho černého Petra teď držíme my.
Zmínil jste ceny. Loni rostly ceny všech modelů kromě Karoqu. Letos ceny porostou dál?
My to nepredikujeme, my to propočítáváme. Díváme se na trh, na konkurenci. Ceny subdodávek různých surovin rostou. My si můžeme dovolit prodávat nějaké auto pod cenou, ale jen v paketu – to znamená, že jiná auta vydělávají a v průměru vyděláváme. Jakmile bychom překročili tento Rubikon, tak to můžeme zabalit. Ano, myslím si, že ceny můžou jít nahoru – v rámci prostředí. Musí to ale koupit zákazník a tím myslím zákazníka na celém světě. Samozřejmě, stále více vybavená auta budou přinášet to, že jejich cena bude stoupat.
O kolik ceny vzrostou?
To říct nedokážu.
Spalovací Fabia Combi se v roce 2026 srovná s elektrickou
Kdy se elektromobily stanou stejně drahé jako klasická auta? Stane se to, nebo se prostě pak už jen tradiční vozy přestanou vyrábět?
Tradiční vozy se už teď kvůli tomu přestávají vyrábět. Jasný příklad je to, že jsme „zabalili“ Fabii Combi. Do jejího vývoje jsme přitom dali už miliardu, ale zjistili jsme, že to nemá budoucnost. Že se v roce 2026 vyrovná cena spalovací Fabie s cenou elektrické Fabie Combi.
To pak nemá cenu dělat, to proděláme peníze. A prodělat investovanou miliardu je méně než pak dělat celou plytkou sérii těch aut. Náš kontroling to celé propočítal, nechtěl jsem tomu věřit a bylo mi to líto, navíc Fabia Combi je v Česku velmi oblíbená. Když přišla ta zpráva z koncernu, řekli našim lidem, kteří na tom dělali: Položte to nářadí a končíme.
Zažil jste za 45 let ve Škoda Auto složitější a náročnější období?
Tohle je nejsložitější doba.
Odchod Thomase Schäfera je škoda, ale může nám pomoci
Jak velký problém v této složité době je pro automobilku ohlášený odchod Thomase Schäfera?
To je těžké. Používáme přísloví: Jedno oko pláče, druhé se směje. Je to špičkový předseda, důstojný, sociální, má vysoký nadhled, inteligenci. Je to konsolidátor, nerozděluje představenstvo, nerozděluje lidi. Je to škoda.
Na druhou stranu jde na pozici, která Škodě pomůže. Dobře Škodu zná a vidí ten potenciál, který někdo, kdo tady nebyl, neviděl. On opravdu za tu Škodu kopat bude. A může nám pomoci dokompletovat sedm elektromodelů. On za ně teď bojuje a musí to udělat i tehdy, až bude tam.
On bude rozhodovat o velkoobjemové výrobě značek. Jeho potenciál je vysoký. Je velmi schopný, a když to dobře půjde, tak by se mohl stát do budoucna předsedou představenstva celého koncernu.
A jeho nástupce?
My nemůžeme nikoho nasadit, aby spolu bojovali. Nemůže to být někdo, kdo tomu nerozumí nebo to chce jen kvůli své kariéře. To pohlídáme.
Vy budete spolurozhodovat. Tušíte nějaká jména?
Jako místopředseda dozorčí rady jsem zapojen přímo Herbertem Diessem z VW. Samozřejmě uchazečů je dost a uvidíme, jak to zvládneme.
Musíte udělat diskusi se spoustou subjektů. Já mám třeba za úkol mluvit s Danielem Porschem, se kterým sedím v dozorčí radě, musíme mluvit – tak jak to v koncernu VW chodí – s podnikovou radou, s IG Metall, musíte mluvit s personalistou koncernu VW. Když se to celé usadí, tak by mohla vzejít ta struktura.
My bychom rádi, kdyby to byl někdo zevnitř. Na konci dubna to musíme mít jasné, protože předseda Schäfer bude odcházet na konci června. Už jsme jednoho uchazeče, který to chtěl jenom pro sebe, odrazili. To je podmínka. Nesmíš to chtít pro sebe, musíš to chtít pro Škodu.
Máte favorita?
Samozřejmě mám. Nemůžu to přiblížit a vyvolat diskuse a hádky v představenstvu. Požaduji, aby představenstvo vyslalo jednoho kandidáta. Nechci, aby tu bylo rozsekané představenstvo. Jestli vyšlou i z koncernu někoho, nebo přijde někdo zvenčí, to se může stát. Pokud se ale bude někdo ucházet z představenstva, musí to být jeden člověk.
Gigafactory? Bude to válka všech
Škoda má investovat 2,5 miliardy korun hlavně do digitalizace a elektromobility. Bude to stačit, nebo by byla potřeba větší investice?
Myslím, že na start to stačit bude. Musíme udržet náklady. Teď bude hodně platit, že si každý nebude ve VW dělat, co sám chce, ale budeme hodně kooperovat, abychom zlevnili náklady, které jsou obrovské.
Jak velký problém by byl, kdyby továrna na baterie zvaná gigafactory nebyla v Česku?
Když nebude, budeme s tím muset žít, ale samozřejmě by bylo lepší, kdyby ta přímá linka výroby baterií – tedy dobré náklady – v Česku byla. Opravdu o to usilujeme. Zajistilo by to tu exkluzivitu dodávky. Je tam dobrá lokalita, je tam blízká šance lithia na Cínovci, je to lokalita s níže položenou hodinovou mzdou, není tam tak kritická malá nezaměstnanost, pomohlo by to regionu.
Hodně záleží na tom, jak se tato vláda rozhodne poskytnout subvence. Bude to válka všech. Poláci hodně chtějí a ve svých vládních nabídkách jsou velmi silní. Jsou tu Maďaři, my… Slovensko by to chtělo…
Kdyby gigafactory v Česku nebyla, ohrozilo by to budoucnost automobilky?
Ne. Nezlepšilo by ji, ale neohrozilo.