Hlavní obsah

Šéf drogerie vysvětluje, proč je v Německu levněji než v Česku

Agenda SZ Byznys s Karolem Jakubkem, jedním ze dvou jednatelů společnosti Rossmann.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Češi se kvůli inflační vlně stali ještě závislejší na slevách. Kvůli některým položkám v drogerii se vyplatí vyrazit do Německa, rozdíl se totiž počítá na desítky procent, říká jednatel drogistické sítě Rossmann Karol Jakubek.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Inflace a drahé energie ukrádají z úspor Čechů a projevuje se to i nárůstem počtu krádeží v obchodech. Zatímco v roce 2022 evidovala policie 9092 krádeží v obchodech, loni už jich bylo 10 692. A nárůst krádeží i pokusů o ně potvrzují i obchodníci.

„Určitě v kontextu celkové ekonomické situace zaznamenáváme větší nárůst krádeží. Nechtěl bych to detailně rozvíjet, je to určitější rychlejší růst než nárůst našich tržeb. Snažíme se dělat opatření, která tolik nenarušují komfort zákazníka,“ říká Agendě SZ Byznys Karol Jakubek, jednatel drogerie Rossmann.

Konkrétní čísla ani opatření specifikovat nechce, firma však proti zlodějům u samoobslužných pokladen využívá například i umělou inteligenci. Upozorňuje přitom na legislativu, podle které drobná kriminalita není tak silně řešena a často jde o opakující se recidivisty, které systém není schopen napravit.

Co se týče tržeb, připsala si loni drogerie Rossmann svůj nejlepší rok – tržby se zvedly o pětinu na 6,5 miliardy korun. Ziskovost však poklesla.

„Je to v důsledku vlivů souvisejících s inflací, jako například nárůst cen energií a mezd, ale třeba i indexace nájmu. I tak byla ziskovost druhá nejvyšší v historii společnosti,“ říká Jakubek. Výsledky nejsou auditované, očekává ale, že zisk se bude pohybovat okolo 140 milionů korun. Jen pro srovnání – v roce 2022 to bylo 200 milionů korun.

Pro letošní rok má Rossmann v plánu dál navyšovat tržní podíl a stát se dvojkou českého drogistického trhu. „Z pohledu ziskovosti si ale myslím, že letošní rok bude stagnace, nebo mírný pokles. Nejenom z důvodu stále silnějšího konkurenčního boje, ale i doběhu inflace,“ dodává Jakubek.

Ze zákazníka je lovec slev

Za poslední dobu se proměnil i zákazník. Šetří. „Lidé více vyhledávají nákupy zboží v akcích. Je také vidět větší nárůst podílu privátních značek,“ říká Jakubek, podle kterého podíl zboží prodávaného v akcích stále narůstá.

„Teď se prodává zhruba polovina našeho sortimentu v akcích. Když máme silnější sezony, je ten podíl ještě vyšší,“ dodává Jakubek.

Nově se podle něj navíc prodávají v akcích i privátní značky, které tvoří pětinu sortimentu firmy. „Určitě počítáme s tím, že to bude narůstat. Předtím jsme privátní značky tolik nedávali do promocí, ale teď už je nějakou dobu zvýhodňujeme,“ říká Jakubek.

Německo je pořád levnější

I zboží v akci však může být v české drogerii dražší než v Rakousku či Německu. Například sprchový gel Palmolive vyjde v Česku i se slevou o 42 procent dráž než v německém e-shopu bez akce. Stejně tak například prostředek Finish na mytí nádobí.

„Přeshraniční srovnání je do určité míry zavádějící. Jde o rozličné trhy, německý trh je významně větší. U těchto značkových výrobků jde navíc cenotvorba ze strany dodavatele, který na jednotlivé trhy dává odlišné ceny. Předpokládáme, že velikost německého trhu nabízí větší možnosti pro větší slevy. Také je potřeba říct, že v Německu je nižší sazba DPH,“ vysvětluje Jakubek s tím, že například u privátních značek je rozdíl relativně malý a některé jsou v Česku dokonce levnější.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Doporučované