Hlavní obsah

Škodu Auto opustí 1200 lidí, řekl šéf automobilky

Druhá část rozhovoru se šéfem Škoda Auto Klausem Zellmerem. Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Milion vyrobených aut? „Naše filozofie je taková, že chceme vyrábět o jedno auto méně, než trh požaduje, abychom měli zdravý základ zisku,“ říká šéf Škoda Auto Klaus Zellmer s tím, že za ziskovostí stojí i nízké výrobní náklady.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Škoda Auto má za sebou dobré období. Po rekordních výsledcích loňského roku přišlo úspěšné první čtvrtletí a ani další měsíce nepřinesly zpomalení.

„Naším plánem je vyjít z roku 2024 s výsledkem, který se pohybuje na úrovni prvního čtvrtletí,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys předseda představenstva Škoda Auto Klaus Zellmer.

Za první tři měsíce roku dodala Škoda Auto po celém světě 220 500 vozů, magickou hranici jednoho milionu vyrobených aut by však podle Zellmera měla největší tuzemská automobilka pokořit v příštích několika letech.

„To je ambice, kterou jsme si stanovili na nadcházející tři roky. Nakonec jde ale stejně spíš o zisk než o absolutní počet vozů. Samozřejmě, potenciálně bychom mohli vyrábět více vozů a prodávat je za nižší cenu s většími slevami. Naše filozofie je ale taková, že chceme vyrábět o jedno auto méně, než trh požaduje, abychom měli zdravý základ zisku,“ vysvětluje Zellmer.

Škoda Auto si drží také velmi dobrou rentabilitu tržeb, tedy míru zisku, na osmi procentech. Podle Zellmera je za tím nízká struktura nákladů v tuzemských závodech.

První část rozhovoru s Klausem Zellmerem

„Například na Kvasiny můžeme být superpyšní. Tam máme náklady na úrovni některých čínských továren. Je ale velmi těžké to srovnávat, protože v Číně hrají roli i jiné faktory. Pokud se pokusím srovnat jablka s jablky, jsme na tom podobně. Nákladově jsme tak velmi konkurenceschopní. A to je jedinečná výhoda, kterou budeme moci využít,“ říká Zellmer, když chce zdůraznit velmi silnou pozici automobilky.

„Po prvních pěti měsících letošního roku jsme na čtvrtém místě z hlediska registrací v Evropě, což je velmi silná pozice, když vezmete všechny konkurenty v Evropě,“ dodává.

„Do konce desetiletí si myslím, že má Škoda potenciál převzít více odpovědnosti v rámci skupiny VW. Vyvíjet poháněcí soustavy, vyvíjet automobily. Spolu s VW chceme hrát významnou roli ve vývoji modelu bateriového elektromobilu. To nás bude určitě velmi zaměstnávat až do konce desetiletí,“ dodává Zellmer. Co však přinese konec výroby vozů se spalovacími motory, se podle něj teprve ukáže.

„Uvidíme, co bude po roce 2035, já předpokládám, že termín zůstane a pak budeme mít všechny naše továrny změněné na továrny na elektromobily,“ dodává Zellmer.

Klaus Zellmer

  • vystudoval ekonomii
  • pracoval 23 let v automobilce Porsche, začínal v ní v roce 1997 jako asistent vedení
  • v roce 2002 začal řídit prodej Porsche v Lipsku, v roce 2007 povýšil na šéfa marketingu Porsche v Německu a o tři roky později vedl německou odnož Porsche
  • v roce 2015 přesídlil do USA, kde řídil Porsche North America

Elektromobil od Škody Auto

Aktuálně Škoda Auto počítá s modelovou řadou šesti bateriových elektromobilů. „Jestli je to dost, se teprve ukáže, ale v této transformaci se někdy musíte učit za pochodu a zkrátka nevědět, co přijde za další zatáčkou. Možná nám toto portfolio postačí z devadesáti procent a pak se budeme muset podívat, jak se dostat na 100 procent. Ale je to dobrý základ. Rozumný obchodní model, na kterém můžete vydělávat peníze, což je pro podnik jako Škoda Auto nejdůležitější,“ říká Zellmer.

Budoucnost vrchlabského závodu vyrábějícího převodovky, je tak po roce 2035 stále nejistá. „Je to velmi efektivní továrna na převodovky, velmi úsporná s vynikající kvalitou. Do konce desetiletí bude vytížena a vlastně i na začátku dalšího desetiletí tam je potenciál. A pak uvidíme. Rok 2035 je příliš daleko, abych teď dal nějakou perfektní prognózu,“ říká Zellmer a dodává, že se vše bude odvíjet i od globální poptávky po převodovkách.

„Až dokončíme transformaci na elektromobily, nebudeme už žádné převodovky potřebovat, ale budeme zase potřebovat jiné věci –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ například elektrické motory. Může tam být výroba bateriových systémů tak, jako to děláme v Mladé Boleslavi. Zatím ale žádné konkrétní plány neexistují,“ vysvětluje Zellmer.

Plány společnosti jsou vyřešeny pro příštích pět let. „Náš plánovací cyklus pokrývá vždy následujících pět let, takže minimálně do roku 2029 je význam Vrchlabí jasný,“ potvrzuje Zellmer.

Přestože Škoda Auto aktuálně hlásí rekordní čísla, chce být ještě efektivnější, aby si udržela ziskovost. „I když máme velmi silnou pozici na trhu, je to jako ve sportu. Musíte trénovat, hlídat si stravu, zůstat ve střehu a nesedět na gauči, abyste byli připraveni zaútočit. To platí i u nás. V době, jaké teď náš obor čelí, musíme transformovat kompetence a profily zaměstnanců,“ vysvětluje Zellmer.

Zefektivnění v zaměstnanosti chce Škoda Auto dosáhnout pomocí přirozené fluktuace a odchodů do důchodů u nepřímých zaměstnanců - tedy těch, kteří nejsou navázaní přímo na výrobu.

„Náš současný plán je snižovat nepřímé pozice tempem tři procenta ročně,“ říká Zellmer s tím, že tato úprava bude trvat do roku 2028 a na jeho konci by firma ze současných zhruba 40 tisíc zaměstnanců měla zeštíhlit o 1200 lidí.

Doporučované