Článek
Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.
Průtahy, zbytečná byrokracie nebo úplný krach veřejných zakázek. Ať už jde o výstavbu dálnic, pražského metra nebo klíčových IT systémů. Současný systém rozhodování o veřejných zakázkách je podle osobností českého byznysu komplikovaný, dusí českou konkurenceschopnost a stojí zbytečné miliardy. Zatímco v Německu se o osudu zakázek rozhoduje průměrně 40 dní, v Česku je průměr 5 měsíců, u složitějších případů i roky.
I když současná vláda ve svém programovém prohlášení slíbila dohled nad veřejnými zakázkami zjednodušit prostřednictvím reformy týkající se Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), zatím se nic neděje. Skupina byznysových osobností proto otevřeným dopisem vyzývá vládu, aby schválení potřebných zákonů zajistila.
Otevřená výzva českých podnikatelů: je třeba splnit předvolební slib a reformovat systém přezkumu veřejných zakázek
Vážený pane premiére,
obracíme se na Vás s otevřenou výzvou ke splnění slibu, který Vaše vláda již před více než třemi roky (6. ledna 2022) učinila ve svém programovém prohlášení: zjednodušení přezkumu veřejných zakázek.
Jsme podnikatelé, kteří vybudovali prosperující firmy, v systému veřejných zakázek nežijeme a nestojíme na nich. Dobře ale víme, jak těžké je v českém prostředí fungovat. Síť regulací naši zemi svazuje na každém kroku, český stát, politici a úředníci dělají věci komplikovanější, než je nutné. To dusí naši konkurenceschopnost. V poslední době vedeme diskusi, jak se nenechat převálcovat zeměmi, které regulacemi nejsou sešněrované. Zjednodušení dohledu nad veřejnými zakázkami patří mezi klíčová opatření, která naše postavení zlepší.
Pod dopisem jsou podepsáni zástupci Druhé ekonomické transformace - osobnosti jako Jan Barta (Pale Fire Capital), Petr Borkovec (Partners Banka), Martin Hájek (Livesport), Pavel Řehák (Direct Family), Martin Vohánka (Eurowag) nebo Tomáš Vala (Siko Koupelny). Několik z těchto firem patří mezi ty nejhodnotnější v českých rukách a umístily se v žebříčku Česká elita. Jejím zástupcům vadí velké množství stupňů rozhodování s množstvím možností se odvolat, ale i fakt, že ve finále jde o rozhodnutí jednoho člověka.
„My signatáři dopisu nežijeme ze státních zakázek. Vidíme ale, jak těžkopádný systém ohrožuje naši ekonomiku. Politici musí splnit slib a seškrtat byrokracii, která zakázky svazuje. Ušetří tím daňovým poplatníkům a otevřou trh více dodavatelům,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys finančník Libor Winkler, spolumajitel investiční skupiny RSJ a ambasador pracovní skupiny Druhé ekonomické transformace.
Proč je pro vás reforma veřejných zakázek tak důležitá?
Stále se mě někdo ptá, proč jsem si veřejné zakázky vybral, když jako firma nesoutěžíme a fungujeme jinak. Říkám, že to jsou hlavně ty objemy peněz, které přes to jdou, a podstata efektivního státu.
Veřejným zakázkám se věnuji delší dobu – už když jsme zakládali ekonomickou transformaci, chtěl jsem si vybrat nějaké téma, kde se dá rychle dosáhnout nějakého hmatatelného výsledku. Veřejné zakázky, přes které se rozhoduje o stovkách miliard korun, mi připadaly jako velice zajímavé téma. Tehdy jsem si ale myslel, že není politické a že to půjde hladce.
A ukázalo se, že to hladce nepůjde?
Právě na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže se ukázalo, že je to těžší, než jsme si mysleli. Trochu mě překvapuje postoj některých ministrů, kteří se na poslední chvíli snaží do té změny nejít. V politických kruzích se neorientuji, nevím, co přesně za tím je.
Reakce Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
Redakce SZ Byznys kontaktovala Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a dala mu prostor reagovat na závěry zástupců Druhé ekonomické transformace. Níže přikládáme celé vyjádření:
„Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nemůže souhlasit s novelou zákona týkající se dozoru nad veřejným zadáváním, která není založena na důkladném vyhodnocení stávajícího stavu a evaluaci navrhovaných změn. Pokládáme tento návrh za radikální zásah s nepředvídatelným dopady na veřejné zadávání, který nepřinese výsledky, jež slibují jeho předkladatelé. Byrokracii a těžkopádnost ve veřejném zadávání návrh nijak neřeší, ale naopak přidává některé nové povinné procesní úkony. Celkově návrh trpí značnými nedostatky, a to jak z pohledu speciální úpravy veřejných zakázek, tak na úrovni správního práva, jak ostatně před několika týdny konstatovala Legislativní rada vlády. Porovnávat situaci v ČR a v Německu je poměrně nepřípadné, protože v Německu se dozorují pouze nadlimitní veřejné zakázky. Podnikatelům z Druhé ekonomické transformace naše výhrady velice rádi objasníme.
Úřad se rozumným změnám v oblasti dozoru nad veřejným zadáváním v žádném případě nebrání. Naopak sami jsme zpracovali návrh série opatření, která by mohla vést ke zefektivnění a zrychlení rozhodování o veřejných zakázkách. Námi zpracovaný návrh posiluje prvky akceptace prvostupňového rozhodnutí Úřadu a dále odstraňuje meziinstanční „ping pong“, čímž výrazně napomáhá zrychlení přezkumu veřejných zakázek bez současného vyššího zatížení soudů.“
Tiskový mluvčí Martin Švanda
Proč je ale ta změna a reforma tak důležitá? Argumentujete tím, že současný systém rozhodování brzdí českou ekonomiku.
Přes státní zakázky teče veliké množství peněz a zvýšením efektivity se dá docílit významných úspor v řádech desítek miliard korun. Jsme tady opravdu na chvostu Evropy – v té horší části. Například u nás řízení trvá v průměru 5 měsíců, ale v Německu je to 40 dní.
Jsme jediný evropský stát, kde ve finále rozhoduje jeden člověk – předseda ÚOHS. A máme nejvíce kol, ve kterých se rozhoduje. U nás to jde pomalu a proces je nepředvídatelný. Pro účastníky to znamená, že věci se vlečou mnoho měsíců. Je to neefektivní.
Takže konkrétním příkladem může být třeba Metro D a jeho II. etapa, kterou ÚOHS od roku 2022 přezkoumává?
Je to Metro D, je to Cermat, jsou to Dukovany (od srpna loňského roku řešil návrh neúspěšných uchazečů ÚOHS, rozhodl v říjnu, ale proti rozhodnutí byl podán rozklad a čeká se na verdikt předsedy Úřadu, pozn. red.). To jsou takové ty „třešničky“, které každý vidí, ale těch rozhodování jsou desítky a zpožďování stojí nemalé peníze.
Jak by podle vás měla reforma a dohled nad veřejnými zakázkami vypadat?
Jde jen o to podívat se kolem nás a nesnažit se být ve všem úplně originální. Vzít si to nejlepší ze svého okolí. Ten hlavní bod, a to je možná to, proč se do toho některým ministrům vlády nechce jít, je změnit rozhodování na ÚOHS z jednoho člověka na nějaký kolektivní orgán. Zkrátit lhůty, zjednodušit celý systém.
Další věc je, že u nás se hodně soutěží podle ceny. Já jsem si historicky také myslel, že je to nejtransparentnější, protože tam není korupce. Vidíme ale, že nelze soutěžit jen podle ceny. Kvalita musí dostat své místo. To znamená, že se musí změnit přístup k těm zakázkám a soutěžit nejenom podle ceny, ale i kvality.
Libor Winkler (*1960)
- Investiční skupina RSJ kolem podnikatele Libora Winklera se věnuje investicím do výstavby bytových a kancelářských budov či logistických a průmyslových areálů.
- Samotný Winkler začínal jako vědecký pracovník.
- V roce 2013 se stal mecenášem Nadačního fondu Neuron na podporu vědy či umění.
- Je akcionářem galerie DOX a býval členem dozorčí rady Nadačního fondu proti korupci.
Na druhou stranu, každý, kdo vypisuje zakázky, ví, že vypsat ji podle ceny je nejjednodušší a pro ně i nejbezpečnější.
Je to nejjednodušší, ale vede to k tomu, že se kdokoliv, kdo nevyhraje, může odvolat a natahovat ten proces. To znamená, že cílem je dát si s tím více práce, vypsat to lépe a soutěžit i na tu kvalitu.
Kolik peněz v současném systému může ekonomice unikat?
Ve veřejných zakázkách se točí 700, možná i více miliard. Víme, že ten systém je neefektivní. Kdyby se efektivita zvýšila, jsou to určitě nižší desítky miliard. Když jsme dělali odhady, bylo to nějakých 50 miliard korun. Ty by se mohly napumpovat do školství, vědy a podobně.
Má Druhá ekonomická transformace silné slovo? Budete vyslyšeni?
Uvidíme, řekl, bych, že to bude první prubířský kámen. Zatím nás jako 2ET někdo mohl vnímat jako partu vypravěčů bez konkrétních dopadů. Vždycky se říkalo, je tu Hospodářská komora, ten a onen… Tohle je jeden z prvních případů, kde se dá ukázat, jestli to má nějaký výtlak.
A když reforma spadne pod stůl a do voleb se nestihne?
Ono spadla spousta reforem pod stůl. Uvidíme.
Připravujete se, že budete jednat třeba i s opozicí?
Podstata Druhé ekonomické transformace je nejednat s konkrétními politickými stranami, protože ty se mění. Jako podnikatelé také máme byznysy a plány na desítky let, politici jsou tady na čtyři roky. Nemůžeme se vázat na jednu politickou garnituru. Veškeré věci se snažíme dělat nad politikou a uvidíme. Jak ale říkám: Tohle podle mého názoru není silné politické téma.
Říkáte, že to bude prubířský kámen. Co když se ukáže, že silní nejste?
Zjistíme, jak se v jednání sladit, do jaké míry to může celé zaštítit Druhá ekonomická transformace. Já jsem vedoucí pracovní skupiny pro tuto oblast. Nastavujeme i uvnitř nějaké komunikační kanály, jak do budoucna mluvit. Kdy mít jeden hlas a kdy více hlasů.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.