Článek
Válka na Ukrajině a současná materiálová a energetická krize nijak nemění dlouhodobé plány společnosti Toyota. Co však mění jsou odhady prodejů. „Vloni Toyota v Evropě zvýšila prodeje o 8 procent a dosáhla na podíl na trhu ve výši 6,4 procenta. To je náš rekord. Původně jsme pro letošní rok opět předpokládali silný růst, ale vzhledem k současné nejistotě způsobené přetrvávajícím nedostatkem dodávek a situací na Ukrajině jsme museli tento výhled revidovat,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys Marvin Cooke, výkonný viceprezident pro výrobu v Toyota Motor Europe.
I nadále ale Toyota sází na uhlíkovou neutralitu. Do roku 2025 chce více než zdvojnásobit své portfolio elektrifikovaných vozidel v Evropě, na více než 55. V tom by mělo být zahrnuto minimálně deset modelů s nulovými emisemi.
„Náš cíl pro rok 2025 je 1,5 milionu vozů prodaných v Evropě, z nichž 90 % bude elektrifikovaných. A z toho deset procent budou vozidla s nulovými emisemi,“ dodává Cooke s tím, že těmto číslům pomůže i výroba v kolínském závodě.
Změnila nějak současná situace – tedy válka na Ukrajině, zdražování energií a nedostatek surovin i energií – dlouhodobé plány společnosti Toyota?
Naše dlouhodobé cíle a obchodní strategie jsou nastavené dobře a nemění se. Je však jasné, že automobilový průmysl v této dekádě prochází radikální transformací. My jsme si ale naši dlouhodobou misi už stanovili – Toyota je odhodlaná dosáhnout uhlíkové neutrality a máme stejný cíl jako EU. Tedy „Fit for 55“, snížit a nakonec odstranit emise uhlíku.
V Evropě chceme uhlíkové neutrality dosáhnout okamžitě, jakmile to umožní infrastruktura a dodávky obnovitelné energie. V naší prognóze pro rok 2030 počítáme se stoprocentní elektrifikací v západní Evropě a padesáti procenty automobilů s nulovými emisemi. Pokud to umožní poptávka zákazníků a infrastruktura, bude ten mix vyšší.
U naší značky Lexus chceme mít do roku 2030 všechny vozy na elektrické baterie. V roce 2035 pak chceme dosáhnout stoprocentní redukce CO2 u všech našich modelů.
Prodej nových osobních aut v Evropské unii loni klesl o 2,4 procenta. Jaký očekáváte vývoj v letošním roce?
Vloni Toyota v Evropě zvýšila prodeje o 8 procent a dosáhla na podíl na trhu ve výši 6,4 procenta. To je náš rekord. Původně jsme pro letošní rok opět předpokládali silný růst, ale vzhledem k současné nejistotě způsobené přetrvávajícím nedostatkem dodávek a situací na Ukrajině jsme museli tento výhled revidovat.
Jak? A na jakých trzích čekáte největší nárůst?
V loňském roce jsme díky rekordní poptávce a silným objednávkám zaznamenali růst na většině evropských trhů. Vzhledem k současné nejistotě na evropském trhu by bylo obtížné předpovídat trhy v následujících měsících.
V Česku jste se stali čtyřkou trhu…
Celkové prodeje značky Toyota v Česku byly 11 967 vozů. Registrace vozů se zvýšila o devět procent, čímž jsme trojnásobně překonali trh. Díky tomu se Toyota stala čtyřkou trhu, což je historicky její nejvyšší pozice. Hybridní vozy tvoří 60 procent prodejů vozů, což je v souladu s naším mixem prodejů v celé Evropě. Nejprodávanějšími modely v České republice jsou Corolla, Yaris a RAV4.
Jaké jsou plány Toyoty v Evropě?
Do roku 2025 více než zdvojnásobíme naše portfolio elektrifikovaných vozidel v Evropě na více než 55 a v tom chceme mít minimálně 10 modelů s nulovými emisemi. Náš cíl pro rok 2025 je 1,5 milionu vozů prodaných v Evropě, z nichž 90 % bude elektrifikovaných. A z toho deset procent budou vozidla s nulovými emisemi.
Závod Toyoty v Petrohradě stojí
Má Toyota v současné době dostatek všech dílů, součástek, čipů?
Obecně můžeme říci, že naše dodávky dílů zůstávají stabilní, ale samozřejmě nejsme imunní vůči problémům s dodávkami polovodičů, které ovlivňují celosvětový automobilový průmysl. Těšíme se proto na návrat ke stabilnější situaci v dodávkách.
Nemůže se situace ohledně polovodičů a zásob, třeba v souvislosti s ruskou invazí na Ukrajinu, opět zhoršit?
Současná situace je nejistá a je těžké předvídat, jak se bude vyvíjet. My ale již dva roky každý den nepřetržitě situaci sledujeme. Již dva roky tuto situaci řídíme jako nepřetržitý každodenní proces, abychom byli v obraze.
Bere Toyota nějaké díly nebo suroviny z Ruska nebo Ukrajiny?
Máme výrobní závod v Petrohradě, kde byla výroba zastavena kvůli narušení dodavatelského řetězce. Pro naše ostatní evropské závody nedovážíme žádné díly ani suroviny z Ruska nebo Ukrajiny.
Jak budou vypadat automobily Toyota za deset let?
Náš design se neustále vyvíjí a předpovědět, jak přesně budou auta v roce 2032 vypadat, by bylo obtížné. Toyota Motor Corporation se ale v prosinci loňského roku podělila o jedinečnou vizi naší budoucí bateriové elektrické řady a odhalila, jak by vozy v budoucnu vypadat mohly.
Pokud jde o to, jaký pohon bude převažovat, věříme, že v Evropě budou do roku 2030 tvořit 50 % naší modelové řady vozidla s nulovými emisemi, převážně bateriová elektrická. Budeme prodávat vozidla ve všech zákaznických segmentech od malých městských vozů až po větší vozy a sportovní vozy.
Vodík? Jednoznačně jedno z řešení
Například německý automobilový koncert VW chce do konce desetiletí zrušit desítky modelů se spalovacím motorem, omezit svůj celkový prodej a zaměřit se na výrobu dražších automobilů přinášejících vyšší zisky. Tudy nepůjdete?
Filozofií Toyoty vždy bylo poskytovat svým zákazníkům dostupnou dopravu, aby nikdo nezůstal pozadu. I nadále budeme nabízet vozy napříč všemi zákaznickými segmenty.
Věříme, že s růstem infrastruktury a nabídky obnovitelného vodíku poroste poptávka po vodíkových automobilech a těžších vozidlech.
Zmínil jste vodík. Co je třeba udělat, aby se vodíková auta stala běžnou realitou?
Na mnoha západoevropských trzích už není pochyb o tom, že zákazníci chtějí jízdu s nulovými emisemi a chtějí být společensky odpovědní. Jednoznačně věříme, že tato technologie bude jednou ze součástí řešení pohonů s nulovými emisemi.
Jakmile budou vozy cenově dostupné a bude tu vyhovující infrastruktura, přesunou se sem i zákazníci. Od chvíle, kdy Toyota uvedla na trh model Mirai, vidíme, že se o vodíkovém pohonu začalo hodně mluvit. Vidíme i obrovský zájem z mnoha regionů v Evropě i ve světě.
Vodíkové hospodářství je klíčovým pilířem Zelené dohody EU a bude hrát ústřední roli v dekarbonizaci dopravy, průmyslu a mnoha dalších směrech. Věříme, že s růstem infrastruktury a nabídky obnovitelného vodíku poroste poptávka po vodíkových automobilech a těžších vozidlech.
Proč tedy někteří výrobci automobilů považují vodík za slepou uličku?
Nebudu komentovat vyjádření výrobců, kteří vodík do své produktové strategie nezařadili. Toyota zastává názor, že potřebujeme rozmanitost v řešeních pro nulové emise a že vodík má v budoucí mobilitě důležitou doplňkovou roli.
V Kolíně vyrábíme náš nejprodávanější Yaris
Jak se budou vyvíjet ceny automobilů – v závislosti na cenách surovin? O kolik letos zdraží ?
Mezi cenou surovin a cenou hotového zboží, ať už se jedná o automobil, nebo jiný výrobek, samozřejmě existuje vztah. Uvidíme, jak se současný růst cen surovin udrží a jak to ovlivní maloobchodní prodejní ceny na trhu. V rámci trhu ale zůstaneme konkurenceschopní.
Jak strategický je pro Toyotu závod v Kolíně? Bude se i nadále rozšiřovat? Bude vyrábět další modely?
Toyota se v Kolíně dlouhodobě angažuje a investovala tu více než 180 milionů eur do nových technologií a automatizace. V posledních 18 měsících jsme závod transformovali, aby mohl vyrábět model Aygo Cross i Yaris.
Pokud jde o elektrifikaci, máme v Evropě dlouholeté zkušenosti s výrobou elektrifikovaných vozů. Je to díky vysokému objemu hybridů – které vyžadují baterie, elektromotor, řídicí jednotky. Jak již bylo zmíněno, v Kolíně se vyrábí náš nejprodávanější Yaris, který je převážně hybridní. Nemůžu komentovat žádné budoucí produktové plány, ale naše výrobní závody disponují takovým know-how, aby se přizpůsobily vývoji trhu.