Hlavní obsah

Cestování zdraží. „Turecko už není ta levná destinace,“ říká šéf Čedoku

Agenda SZ Byznys se Stanislavem Zemanem, generálním ředitelem a předsedou představenstva Čedok.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Zájezdy letos zdraží. Podle šéfa cestovní kanceláře Čedok Stanislava Zemana jsou předprodeje na léto o sedm až devět procent dražší. Nejvíc zdražuje Turecko, kde jsou od roku 2019 ceny o polovinu výš.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Deset miliard korun tržby a půl milionu lidí, kteří s cestovkou vyrazili na dovolenou. Loňský rok byl pro cestovní kancelář Čedok rekordní.

„Je to jeden z paradoxů novinových zpráv a běžného života. Poptávka Čechů je obrovská a ekonomická situace se zdá být lepší, než ji vidíme v médiích. Češi mají obecně vysoký apetit po cestování. My jsme teď měli na návštěvě zástupce největší cestovní kanceláře z Itálie a ti byli doslova v šoku, jak Češi hodně cestují a kolikrát za rok si dovolí dovolenou,“ říká v Agendě SZ Byznys generální ředitel a předseda představenstva Čedok Stanislav Zeman.

Zatímco v roce 2023 si cestovka připsala tržby 7,8 miliardy, loni to bylo o 25 procent více. Zaostala však EBITDA, která bude podle Zemana nižší než o rok dříve.

„My v tuto chvíli ještě nemáme uzavřené účetnictví. Co se ale projevilo do hospodářského výsledku velmi negativně, bylo oslabení české koruny. 95 procent všech nákladů, které máme, je v dolarech a euru. Do toho byly zvýšené náklady na ubytování, na leteckou přepravu a v neposlední míře také silné konkurenční prostředí na českém trhu,“ vysvětlil Zeman.

Dravá konkurence a ceny pod náklady

Rekordy za loňský rok hlásily i další významné skupiny. Celkově mohlo loni vycestovat na dovolenou k moři až dva a půl milionu Čechů.

Že Češi na dovolené nešetří, potvrzoval v AgenděJiří Jelínek, šéf DER Touristik Eastern Europe, pod kterou spadají cestovní kanceláře Fischer, EXIM Tours a Nev-Dama. „Dopřávají si kvalitnější hotely, lepší dovolené,“ řekl Jelínek, jehož cestovky mají obrat dvacet miliard korun a na dovolenou s nimi ročně vyrazil bezmála milion klientů.

Loni poprvé od covidu rostl počet hráčů na trhu a někteří nováčci podle Zemana z Čedoku zvolili dravou cenovou politiku.

„Je velmi složité konkurovat cestovním kancelářím, které prodávají své dovolené pod náklady. To se děje z důvodu získání tržního podílu a takové nabídky my nejsme schopni dorovnat. Naším primárním cílem podnikání je mít zisk,“ říká Zeman a dodává, že některým cestovním kancelářím tato politika nevycházela a tuzemský trh už opustily.

Zatímco poslední roky trhaly rekordy, letošek bude podle Zemana ve znamení stabilizace. „Neočekáváme, že bychom rostli v dalších řádech desítek procent. Bavíme se o nárůstu do pěti procent, ale také je možné, že budeme na těch loňských číslech. Od doby, co do Čedoku vstoupila polská Itaka, se náš tržní podíl významně navýšil a myslíme, že jsme na té vrchní hranici,“ dodává Zeman.

Zároveň upozorňuje na to, že ceny, za které se letos bude cestovat, jsou vyšší. „Zájezdy jsou dražší, protože se nakupuje dráž. Ceny stoupají, ať už u letecké dopravy nebo u hotelových kapacit. Aktuálně u předprodeje na léto vidíme nárůsty - jsou okolo sedmi, osmi, devíti procent. Záleží na destinaci,“ dodává Zeman.

Nejvíce podle něj zdražuje Turecko, kde od roku 2019 ceny vyrostly o padesát procent. „Turecko už bohužel není tou levnou destinací, jak jsme ji znali,“ dodává Zeman.

Sázka na zájezdy z regionů

Čedoku podle Zemana výrazně pomohla sázka na regiony. Kromě Prahy vypravuje své zájezdy i ze čtyř regionálních letišť a ty už mají na celkových prodejích poloviční podíl. „To jsme se naučili v Polsku, kde z regionálních letišť cestovní kanceláře létají. Pochopitelně jsou letiště, kde máme více linek díky tomu, že jsou tam větší spádové oblasti,“ dodává Zeman.

Největší cestovní kanceláře v Česku

Mezi největší kanceláře na českém trhu kromě EXIM Tours a Fischer patří například:

  • Čedok
  • Blue Style
  • Alexandria

Například z Českých Budějovic Čedok loni pro menší zájem zrušil lety do Tuniska. „Pokud projekt, na který si uděláte analýzu, nevyzkoušíte v realitě, nevíte, jestli právě tato spádová oblast z konkrétního letiště má potenciál takovou linku uživit. A někdy se stane, že ne,“ dodává Zeman.

Konec letů do Egypta se Smartwings

Letos se chce Čedok opět soustředit na regionální letiště a přidá v nich i nové destinace. Z Ostravy to bude například Turecko, z Brna Albánie.

„Hodně se díváme na úplně nové destinace, kde se sice nebavíme o desítkách tisíc klientů, ale i tak do nich míří stále více Čechů. Ať už je to Skandinávie nebo střední Asie. Začali jsme ve stovkách ročně prodávat zájezdy do Gruzie, s novým spojením do Mongolska. Představili jsme poznávací zájezdy do Kazachstánu, začíná se létat Peking. Tím, jak se po covidu otevírá Čína, vidíme tu obrovský zájem Čechů,“ říká Zeman.

Zároveň už však Čedok nebude létat do Egypta se svým dlouholetým partnerem Smartwings. „Vždy, když se objeví nová nabídka, zvažujeme všechna pro a proti. Spolupracujeme s více leteckými společnostmi,“ komentuje Zeman důvody, proč Smartwings na této lince nahradí Air Cairo.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Doporučované