Hlavní obsah

Ojetiny podražily o 60 procent. Ale stejně se na ně stojí fronty

Karolína Topolová je generální ředitelka společnosti Aures Holdings, jež zastřešuje značky AAA AUTO, Mototechna, Auto Diskont a AuresLab.Video: Seznam Zprávy

Ceny ojetin za poslední tři roky vyskočily až o 60 procent. I přesto obrovská poptávka po autech překonává všechna očekávání. Stav na trhu i na českých silnicích popisuje generální ředitelka Aures Holdings Karolína Topolová.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Dvouletá Škoda Octavia, která má najeto 40 tisíc kilometrů. Ještě v roce 2019 se prodávala za 410 tisíc korun. Letos už stojí 670 tisíc. Podobný rozdíl lze vidět také u čtyřletého Citroënu Berlingo s nájezdem 80 tisíc kilometrů. Před třemi roky stál 240 tisíc, letos je už za 420 tisíc. A šestiletý Volkswagen Touran poskočil z 260 tisíc na 440 tisíc korun.

Ani při vysokých cenách ale hlad po autech neustává a Aures Holding – provozovatel AAA Auto či Mototechny – si tak připsal rekordních 90 tisíc prodaných vozidel a letos cílí na sto tisíc.

Vedou auta úspornější a menší

Co se ale mění, jsou vlastnosti aut. „Koupě vozu už dávno není výstředností nebo luxusem, ale každodenní potřebou. Volí se úspornější auta, menší, ale ta poptávka je stálá,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys šéfka holdingu Karolína Topolová s tím, že poptávka poroste i letos a rozhodně nedosáhla vrcholu. Na ten se ale podle ní dostaly ceny.

„Co se týče cen ojetých vozů, ty jsou už momentálně na ustálené hranici. Ten obrovský růst cen byl nezdravý a nepřirozený,“ říká. Na žádné zlevňování to ale nevypadá.

Dieselové motory si drží cenu. Zájem neklesá

Evergreenem prodejů v Česku zůstává Škoda a její modely Octavia, Fabia a Superb. Právě ty zdražovaly nejvíce.

„Stále jsou nejvíc poptávaná benzinová a dieselová auta. Sice vidíme nárůst poptávky například po hybridních modelech, ale kvůli stále vysoké ceně elektromobilů a nedostatečné infrastruktuře to není tak masová záležitost,“ říká Topolová, podle které je už teď jasné, že poptávka po ojetých dieselech neustane ani po roce 2035, kdy by se spalovací motory měly přestat vyrábět.

„Vše se odvíjí od zájmu zákazníků. Pokud poptávka stále je, samozřejmě je i velký tlak na cenu,“ dodává.

Česko, vrakoviště Evropy

Mění se stáří vozů, které na českých silnicích jezdí. Podle celorepublikových statistik je průměrné stáří českého vozového parku už 16 let, což je více, než činí evropský průměr, a nadále se zvyšuje. I kvůli neregulovaným dovozům ze zahraničí.

„Samozřejmě že ten výhled je takový a nedostatečné regulativy vzhledem k importu starých vozů ze zahraničí tomuto stavu neprospívají. Průměrné stáří dovážených vozů k nám je deset až 15 let. Jsou to velmi stará auta, která s sebou nesou mnohé nešvary v rámci stáčení tachometrů, manipulací s rokem výroby, aut po těžkých haváriích deklarovaných jako nebouraná,“ dodává Topolová. A říká, že chybí legislativa, která by podobné dovozy omezila. Tuzemský vozový park navíc kvůli tomu stárne. „Stáváme se odkladištěm Evropy.“

Mezi další velké tuzemské autobazary patří:

  • Auto ESA
  • Auto Jarov
  • DAVO Car
  • Porsche ČR
  • Louda Auto

Se špatnou pověstí měl přitom v minulosti problémy i sám prodejce ojetých vozů AAA Auto. „Vím, že prvních deset let ta pověst opravdu nebyla ideální,“ přiznává Topolová s tím, že problémy byly podchyceny a v posledních 15 letech už je firma vnímána dobře, o čemž prý svědčí i výsledky. „Loni jsme prodali 90 000 vozů, letos tuto hranici překonáme,“ dodává. Holding loni zvedl tržby o 19 procent na více než miliardu eur a mírně navýšil i EBITDA – na 50 milionů eur.

Posilování v Polsku

Společnost nepůsobí jen na českém trhu, ale i v zahraničí – na Slovensku, v Polsku a výkupem v Německu a Maďarsku. „Naše expanzní aktivity se teď orientují výrazně na polský trh. Otvíráme novou pobočku v Krakově, která zčtyřnásobí původní nabídku vozů,“ popisuje Topolová. A říká, že investice, které na polský trh směřují, jsou v milionech eur.

Doporučované