Článek
Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.
„Začalo to experimentem na vánočních trzích, kde jsme prodávali trdelníky. Skončilo to neúspěchem, zákazníci do stánku nechodili,“ popisuje začátky byznysu české sítě poboček Trdlokafe její zakladatel Radek Klein. Dnes, po téměř deseti letech, má společnost pobočky v osmi zemích a chystá se na další expanzi.
„Každý rok se více než zdvojnásobíme. V roce 2022 jsme měli zhruba 70 prodejen, v loňském roce to bylo přibližně 150 a letos plánujeme rozšířit síť poboček zhruba na 400,“ říká v pořadu Agenda Klein.
Rozšířit českou síť prodejen s trdelníky se podnikatel v letošním roce chystá zejména ve Španělsku, na Kanárských ostrovech, v Dubaji nebo v Kataru.
„Ve všech těchto zemích už máme klienty, kteří na své prodejny čekají. Chystáme také vstup do Spojených států, kde bychom měli zhruba za měsíc otevírat první prodejnu v Los Angeles na Venice Beach,“ popisuje plány podnikatel.
V teplejších lokalitách budou podle jeho slov variace se zmrzlinou. „Zatímco v zemích, kde je chladněji, jako je Česko, Německo nebo Rakousko, nejčastěji prodáváme trdelníky s čokoládou a různými variacemi k tomu,“ uvedl.
Společnost se chystá na miliardový obrat
S rostoucím počtem nových poboček má růst i obrat. Z loňských přibližně 360 milionů by v letošním roce mohl podle Kleina překonat i miliardu korun. Hrubé příjmy společnosti v současné době tvoří zejména development jednotlivých poboček, které zájemcům podnikatel nabízí jako formu investice.
Trdlokafe a konkurence na trhu:
Společnost Trdlokafe začínala v roce 2015 v Brně s jedinou pobočkou před obchodním centrem Futurum.
Do konce roku 2023 se síť rozrostla na 156 prodejen v sedmi zemích Evropy a Spojených arabských emirátech a stále roste.
Současný koncept nabízí investorům možnost provozovat vlastní franšízu, kterou jim společnost postaví na míru nebo prodá již existující a zaběhnutý stánek.
Na stejném principu na tuzemském trhu fungují také společnosti Royal Tea nebo Waf-Waf, která prodává vafle, palačinky a lívance.
„My jsme se stali franšízingovou sítí a dnes je naším největším byznysem právě development jednotlivých prodejen. Vstupní investice pro klienta se odvíjí od místa, kde má být pobočka postavena. Začínáme zhruba na dvou a půl až třech milionech korun a ty nejdražší prodejny, například v centru Prahy nebo Los Angeles, stojí kolem sedmi a více,“ uvedl pro SZ Byznys Klein.
Trdelníky lákají více cizince než Čechy
Ačkoliv trdelníky v Česku za poslední roky sklízí velké úspěchy jak u domácích zákazníků, tak zejména u turistů, nejzajímavější byznys podle Kleina pro společnosti přichází právě ze zahraničí.
„O trochu větší zájem o trdelníky sledujeme v zahraničí než tady v Česku. Proto i prodejny v dalších zemích jsou pro nás atraktivnější,“ říká v rozhovoru.
Za úspěchem podle jeho slov stojí slabá zahraniční konkurence. „V Česku začíná být trh saturovaný a nejlepší místa jsou zde už obsazená. Pokud chceme růst i doma, musíme se spokojit i s místy poboček, která jsou o něco horší, než bychom chtěli. Naproti tomu v zahraničí máme s ohledem na to, že tam jde o novinku, možnost vybírat lokality snadněji,“ vysvětluje Radek Klein.
„Zákazník si takové zboží nakupuje impulzivně. Nejlepší jsou tedy pro naše prodejny místa, kde je vysoká fluktuace lidí,“ dodává.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.