Článek
„Vnímání designu v Česku se hodně posunulo. Už je to méně na oko, dnes prostě lidé chtějí být obklopeni kvalitními hezkými věcmi,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys Jiří Stopka, majitel firmy Stopka Design.
Ještě před dvaceti lety byl podle něj design v Česku spíše na efekt. Kdo měl peníze, investoval je primárně do věcí, které byly vidět. „Jako první investovali do auta, pak oblečení, šperků, pak to byl ten dům, ale hlavně z venku. Až teprve poté si řekli, teď je na řadě interiér. Interiérový design byl v tom potravinovém řetězci až úplně na konci. Dnes je to jiné. Lidé raději investují do interiéru domova, kde jsou víc času než v autě,“ popisuje Jiří Stopka. Nejvíc je změna podle něj vidět u šaten. „Ještě před deseti lety by si řekli, že do šatny nikdo nechodí, dnes už si i tyto prostory dělají značkové a hlavně pro sebe,“ dodává.
Jeho společnost se zaměřuje na kompletní architektonické návrhy interiérů a také zastupuje přední značky světového interiérového designu.
Cena designového interiéru se odvíjí od toho, do jaké hloubky zákazník jde. „Často máme klienty, kteří mají hezký dům postavený před dvaceti až pětadvaceti lety, a teď dospěli k závěru, že je potřeba udělat jeho upgrade. Dost často je to kompletní přestavba – od podlahy – dělají se i měkké dispoziční úpravy, mění se osvětlení, tapety, nábytek. Přemění se kuchyň, vestavěné skříně, ale i solitérní nábytek. Vždy záleží na velikosti domu, ale v průměru takový interiér vyjde zhruba na 15 milionů korun,“ říká Stopka.
Obměna interiéru v Česku? Po osmnácti letech
Jeho společnost ročně udělá zhruba deset takových realizací. Jak totiž sám říká, v Česku se k obměně interiéru rozhodně nepřistupuje tak často jako v zahraničí.
„Z mezinárodních průzkumů vyplývá, že národem číslo jedna ve výměnách interiérů jsou Holanďané, kteří se často stěhují. Průzkum se sice týkal koupelen, ale kuchyně jde s koupelnou ruku v ruce, takže je to obdobné. V Holandsku přichází obměna v průměru každých osm a půl roku. Průměr Evropské unie je 11 let a v České republice to vychází zhruba na 18 let,“ popisuje Stopka.
Posunuly se také trendy. Tím, jak Češi stále více cestují, čerpají inspiraci v zahraničí, a jsou tak daleko odvážnější a přizpůsobují se zahraničním podnětům.
Aktuálním trendem jsou světlé a teplé odstíny, kombinované s bronzem, či zlatými prvky, které se vrací po 25 letech. „Ještě před deseti lety to byl jednoznačně beton – betonové stěrky, desky, nerez, chrom a celkově studenější interiér. Pár let nato přišly zemité, řekněme i trochu tmavší barvy a dnes jsou to světlé a teplé odstíny,“ popisuje Stopka.
Sedačka za 700 tisíc korun
Jiří Stopka provozuje také čtyři showroomy s designovým vybavením - tři v Česku a jeden v Bratislavě. Další dva chce otevřít co nejdříve - jeden zaměřený na zahradní nábytek, druhý na luxusní designové koupelny.
„Když jsme kolem roku 2000 začínali, pohybovali jsme se v obratech kolem 50 milionů za rok. Za loňský rok jsme měli kumulativně obrat přes 300 milionů korun,“ popisuje Stopka.
A jaké jsou ceny nabízeného zboží? „Třeba sedačka Minoty v průměru stojí 600 až 700 tisíc,“ říká Jiří Stopka s tím, že takových sedaček se měsíčně prodají zhruba tři kusy. „Neprodávají se ale jenom tak, že by šel člověk kolem a koupil si ji. Velká část je součástí developerských projektů, předváděcích bytů a podobně,“ dodává Stopka.