Článek
Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.
Bez cihel i betonu, ale o polovinu rychleji a ekologicky. Společnost Koma Modular vsadila na modulární stavby a vychází jí to. Zatímco většina firem si v loňském roce připsala sice vyšší tržby, ale klesající zisk, Koma Modular to má obráceně. Tržby lehce zaostaly za loňskou miliardou, zisk šel ale nahoru a překonal 50 milionů.
„Modulární výstavba je stále sofistikovanější. Dělají se složitější moduly, takže my toho modulu vlastně děláme méně, ale za vyšší cenu,“ vysvětluje v rozhovoru pro pořad Agenda SZ Byznys majitel společnosti Stanislav Martinec.
Češi nechytili trend. Jedou kontejnery
Zatímco v Česku se tento druh staveb zatím stále používá spíše pro dočasné stavby, jako je náhradní ubytování či rozšiřování škol a školek, v zahraničí tak vznikají celé čtvrti a obří stavby.
„Modulární výstavba jako taková se velmi rozšířila v devadesátých letech díky uprchlíkům. My jako Češi jsme se tak orientovali na ty kontejnerové stavby, a tudíž úplně nezachytili, že západní země jako Německo, Holandsko a Belgie se významně posunuly a modulární výstavba se používá pro bytovou výstavbu, kde už dochází ke kombinaci ocelového rámu se dřevem a betonem. Svět se posunul dál a my to teď musíme dohnat,“ dodává Martinec.
Výstavba druhého letiště v Senegalu
Koma Modular se ze tří čtvrtin produkce orientuje na zahraniční výstavbu. V Senegalu postavila letiště a teď začíná s výstavbou druhého. „Před týdnem jsme započali výstavbu letiště na hranicích mezi Senegalem a Mauretánií. A věříme, že bude i další,“ říká Martinec. Celý projekt, jehož je Koma Modular hlavním subdodavatelem, vyjde na 1,5 miliardy, pro vizovickou firmu jde o dodávky v hodnotě 300 milionů korun.
„Afrika je pro moduly velký trh. Připomíná mi to situaci, kdy do Afriky přišel pan Baťa a jeho obchodník mu řekl, že tam neprodá ani jednu botu, protože tam všichni chodí bosi. Baťa tehdy řekl: Naopak. Právě tady budeme boty prodávat. A s modulovou stavbou je to tam stejné,“ říká Martinec.
Velký potenciál pro modulovou výstavbu pak představuje i Ukrajina. „Modularita pomáhá v době války - jsou to různá zázemí pro vojáky, ošetřovny a sanitárky. Pak jsou to náhradní byty za ty zničené, a když válka skončí, vytváří se zázemí. Školy, školky, obchody, služby, domovy pro seniory a komerční objekty. Tady je modularita hrozně rychlá,“ říká Martinec. I jeho firma si už na Ukrajině vybudovala kontakty a připravuje se na to, že se na obnově země po válce bude podílet. „Myslím si, že i tam ale vzniknou velké megafactory na moduly,“ dodává.
Vertikální farma a modulární továrna
Také v Česku se už ale podle Martince situace začíná pomalu měnit. „Konečně se prosazují lepší zakázky, třeba teď stavíme nemocnici,“ dodává.
Cílem firmy je vystavit v tuzemsku celé město. „Trvá trošku déle, než vše vyřídíme - to je problém České republiky. Letos ale postavíme první objekt celého údolí. Komplet hotovo by mohlo být do 3–4 let,“ vysvětluje Martinec s tím, že cílem je flexibilní město s penzionem, byty, ale třeba i školkou, či dokonce vertikální modulární farmou.
Koma Modular
- Český výrobce staveb z prefabrikovaných modulů. Firma vznikla v roce 1992.
- Sídlí ve Vizovicích.
- Obrat 2021: 860 milionů korun.
- Počet zaměstnanců: 260.
- Vyváží do Evropy, Asie i Ameriky.
- Její pobočka KOMA Space, která sídlí v Rakousku, se zaměřuje na tvorbu dočasného obydlí pro krizové oblasti postižené katastrofami a válečnými konflikty.
- Na výstavě EXPO v roce 2015 v Miláně obdržela bronzovou medaili za architekturu.
„Vertikální modulární farmu si představte jako jednotlivé moduly nad sebou, kde v každém můžete pěstovat něco jiného. Jeden je třeba pro mrkev, druhý pro okurky. Tím, že jsou nad sebou, dochází k uzavřené cirkulaci třeba i při zalévání,“ říká Martinec. Podobné farmy už existují v USA.
Farmy, ale i modulární továrny jsou podle Martince budoucností modulárních staveb. „Zatím jsme dělali malé dílničky, pekárny a služby. Pro průmysl je to ale velké téma. Modulární továrny by se měly stěhovat za lidmi, případně surovinami. Taková továrna by měla být rychle rekonfigurovatelná a přizpůsobit se momentální výrobě,“ vysvětluje Martinec se slovy, že díky tomu bude mít celá stavba nižší uhlíkovou stopu. Zatím takovéto modulární továrny fungují ve světě jako pilotní projekty.
Rychleji a ekologičtěji
Výhodou modulárních staveb je hlavně rychlost a ekologičnost. „Výstavba je třeba i dvakrát rychlejší. Říkáme tomu paralelní stavění. Zatímco v závodě vyrábíme horní část stavby, na místě se už dělají základy,“ vysvětluje Martinec. Zároveň je spočítáno, že modulární stavby vypouští do ovzduší o 31 procent méně CO2 než klasické budovy. „Výroba probíhá ve fabrikách, kde můžete využívat mnoho nastavených systémů, moduly jsou přemístitelné, znovu použitelné,“ dodává.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.