Hlavní obsah

Češi šetří, ale dovolenou si neodepřou. Rekordní léto střídá rekordní zima

Jiří Jelínek šéfuje DER Touristik EE, pod kterou spadají kanceláře Fischer, Exim tours a Nev-Dama.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Extrémní zájem o dovolené neustává. Po rekordním létě se cestovní kanceláře chystají i na rekordní zimu. „Zájem roste o desítky procent,“ říká šéf DER Touristik EE Jiří Jelínek s tím, že tak rekordní prodeje v tuto dobu nezažil.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Ekonomika sice stagnuje, inflace jen pomalu padá z rekordních čísel, ale dovolenou si Češi neodepřou. Cestovní kanceláře tak hlásí rekordní sezonu, která navíc s létem rozhodně nekončí. „Co se týká tržeb, tak ty letos odhadujeme asi na 17 miliard korun. Zisk ještě neznáme, ale určitě to bude jeden z nejlepších roků naší existence,“ říká v pořadu Agenda SZ Byznys Jiří Jelínek, šéf Der Touristik Eastern Europe, pod kterou spadají cestovní kanceláře Fischer, Exim tours a Nev-Dama, s tím, že jen v létě s těmito cestovkami odjelo do zahraničí 650 tisíc klientů. „To je asi o 30 procent více než v době před covidem, tedy v létě 2019,“ dodává.

Postcovidový syndrom

Už loňský rok byl přitom pro DER Touristik EE extrémně úspěšný. Tržby se tehdy vyšplhaly na 14,3 miliardy a EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů) přes 200 milionů. Důvod se zdál být jasný – po covidových restrikcích si lidé konečně chtěli dopřát dovolenou. A zdá se, že stejnou chuť mají i letos.

„Samozřejmě že v době vysoké inflace, která v Česku byla, byl velký zájem o cestování pro všechny trochu překvapením. K velkému růstu ale došlo v celém regionu východní i západní Evropy. Vysvětluji si to stále ještě postcovidovým syndromem, kdy zdaleka ne všichni v minulém roce vycestovali,“ dodává Jelínek.

Řecko nás stálo miliony

Čísla by přitom mohla být nepatrně lepší, nebýt tragických požárů v Řecku. „V každé sezoně se může stát něco, co ta čísla ovlivní. Z našeho pohledu řeknu, že požáry budou pro nás znamenat ztrátu několika milionů. Jsou to jen jednotky milionů díky tomu, že jsme byli schopni velmi rychle zareagovat. Nemá to pro nás až tak dramatický efekt,“ dodává Jelínek. Podle něj by ale cestovky Exim tours a Fischer volily stejný postup jako v létě. Právě postup cestovních kanceláří v týdnech, kdy v Řecku řádily ničivé požáry, byl totiž často kritizován.

Ani požáry tak nesesadily Řecko z žebříčku nejoblíbenějších destinací. „Pro nás bylo velké překvapení i to, že relativně velmi brzo po ukončení požárů se Češi do Řecka znovu vraceli, takže nebylo to nic zásadního.“

Takový zájem nepamatuji

Velký zájem o cestování se podepsal i na tom, že ještě před začátkem léta měla cestovní kancelář vyprodané tři čtvrtiny nasmlouvaných kapacit, ale zejména v letecké dopravě je nebylo možné navyšovat. Pro příští sezonu proto objem zvedla o deset procent. Čeká totiž další růst.

„Čísla, která vidíme ještě pro tuto zimu, jsou pro nás dobrý lakmusový papírek. Znovu jsou překvapivá. Ten růst je v desítkách procent a to jsme teprve na začátku. Poptávka je jak v segmentu nové exotiky, kterou jsme spustili, ale i v segmentu lyžování či u zájezdů jako je Egypt či Spojené arabské emiráty,“ říká Jelínek s tím, že takové prodeje v zimní sezoně neměla cestovní kancelář nikdy. I proto očekává cestovka i v dalším roce růst zhruba do deseti procent.

Na celý rozhovor se můžete podívat v úvodním videu.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Doporučované