Hlavní obsah

Venkov rovná se Pošta Partner. Šéf Pošty popisuje, co bude s pobočkami

Druhá část rozhovoru s generálním ředitelem České pošty Miroslavem Štěpánem. Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

ČSOB a Česká pošta budou pravděpodobně spolupracovat o dva roky déle. Česká pošta rozhodla, že chce se stávajícím partnerem prodloužit smlouvu do roku 2029.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Česká pošta zažádala o licenci na poštovní služby. V rozhovoru pro SZ Byznys to potvrdil generální ředitel České pošty Miroslav Štěpán.

„Udělali jsme všechno pro to, abychom tu licenci získali. Firmu jsme ekonomicky dostatečně připravili na to, aby se vší vážností a velkou rozvahou požádala o poštovní licenci i s vědomím podmínek té licence, které jsou stále poměrně konzervativní,“ říká Štěpán s tím, že podmínky jsou ale stále velmi podobné licenci z roku 2022, se kterými tehdy pošta nebyla úplně spokojena. „Žádost jsme podali, odeslali jsme celou hromadu podkladů a věříme, že budeme úspěšní. Víme, že jsme jediní,“ dodává.

Právě služba pro stát má být do budoucna jedinou rolí České pošty. Naopak balíkové služby a Balíkovnu chce podnik podle svého ředitele prodat strategickému partnerovi.

Další dva roky pro ČSOB

Pošta se zároveň rozhodla, že bude chtít prodloužit licenci ČSOB, se kterou spolupracuje na finančních službách.

„Říkám, pojďme se bavit velmi zodpovědně. Nemůžeme poštu zavázat k něčemu, co neznáme. Například se upsat k tomu, že v roce 2033 budeme provozovat stejné množství poboček. Z tržních konzultací a toho, co všichni poptávali, vyplynulo, že pro nás by bylo nejrozumnější zahájit jednání s naším stávajícím partnerem – tedy s ČSOB. O tom, že bychom jim nabídli prodloužení smlouvy na roky 2028 a 2029,“ říká Štěpán.

Generální ředitele obou institucí teprve čeká společná schůzka, ale průběžná jednání už proběhla. „Průběžně jsme se bavili, že to jako jednu z alternativ nemůžeme vyloučit, a slíbili jsme, že během léta učiníme závazné rozhodnutí.“

Další služby pro stát? Je to efekt sněhové koule, nabalí se to

Zároveň chce Česká pošta na svých pobočkách plnit i další služby pro stát. V pilotních projektech v Libereckém, Ústeckém kraji a na Vysočině už to jsou služby pro úřad práce. „Pošta má být jakousi další alternativou pro podání žádostí o sociální dávky. Myslím, že v tuto chvíli tu roli pošta plní dobře. Nebyl žádný problém,“ říká Štěpán ke kritice, která se v Libereckém kraji na adresu státního podniku objevila.

Toho, že by další služby způsobily větší fronty na pobočkách, se Štěpán nebojí, a tyto služby se tak rozšíří i na další pobočky a do jiných regionů. „Má to svůj harmonogram. V příštím roce by měla být už plná implementace,“ říká Štěpán. Postupně se mohou přidat i další služby.

„Je to taková sněhová koule. Musíte získat reference. Pokud budeme plnit kvalitativní ukazatele, které jsou nastavené mezi Úřadem práce a námi, další obchodní jednání už budou jednodušší,“ říká Štěpán. V následujících letech by v plném provozu tyto služby mohly České poště přinést 200–300 milionů korun ročně.

Pošta Partner na vesnici

Pro následujících pět let pošta žádné výrazné změny nechystá. „Pokud budou platit podmínky, ke kterým jsme se přihlásili, a to je 2900 poboček a doručování každý den na každou adresu. K tomu dnes potřebujete asi 4000 lidí. Co se týče provozního personálu, tak tam ty možnosti máte už velice minimální. Určitě to nebude o tom, že řekneme, že zavíráme 500 poboček,“ dodává Štěpán. Z nejmenších poboček na vesnici se ale stanou „partnerské pošty“.

„Pošta Partner je náš dlouhodobý a velmi významný strategický projekt. Polovinu partnerů tvoří obce. Celý projekt teď upravujeme a v příštím roce chceme přijít s novými, lepšími cenovými i provozními podmínkami. Tak, aby byl vstup do projektu Pošta Partner pro partnery atraktivnější a hospodářsky stabilnější,“ říká Štěpán.

Dnes má pošta těchto partnerských poboček 970. Do budoucna by jich mohlo být až 1500. „Platí to, že venkov rovná se Pošta Partner,“ dodává Štěpán.

Jindřišskou prodají specialisté

Pošta se také rozhodla, že po neúspěšném prodeji svého sídla v Jindřišské ulici vyzkouší jiný způsob prodeje.

„Vedli jsme nějaká jednání s magistrátem hlavního města, ta nedopadla a já to respektuji. Zkusili jsme náš standardní postup a nikdo se nepřihlásil. Česká pošta ale není firma, která by se tímto měla zaobírat. Uděláme profesní studii a pověříme tím někoho, kdo by nás v jednáních zastupoval,“ říká Štěpán a dodává, že na poradce firma chce vypsat zakázku.

Doporučované