Hlavní obsah

Bude film trhák? AI to pozná ještě před premiérou, říká šéf Kinoboxu

Kinobox byl pořad o filmových novinkách, nový Kinobox je filmová databáze. Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Po dlouhém sporu se platformy pro filmové fanoušky – ČSFD a Kinobox – dohodly na ukončení soudních sporů. Lidé si tak opět mohou přenášet své recenze.

Článek

Bude se lidem film líbit? Umělá inteligence to pozná ještě před premiérou, zaměří se hlavně na historii produkce, režiséra i herců.

„Těch vstupů je tam poměrně dost. Nejdůležitější je produkční tým a největší roli má samotný režisér. Tedy jakou má historii, jaké filmy se mu podařily. Do toho vstupují herci, scenáristé, ten, kdo dělá hudbu, producenti. To všechno se zamíchá dohromady, jsou tam i určité konstanty, prožene se to umělou inteligencí a ta nám dá svůj odhad,“ vysvětluje v rozhovoru pro SZ Byznys šéf Kinoboxu Radim Horák s tím, že pokud má už film za sebou zahraniční premiéru, vstupují do mixu i recenze zahraničních novinářů.

Zatím si podle něj AI vede nad očekávání úspěšně. „Když jsme s tím začínali experimentovat, byl jsem sám trochu skeptický. Když jsem viděl první výsledky, byl jsem překvapený, jak dobře se dokáže trefit,“ dodává Horák.

AI odhadla největší letošní filmové hity

A překvapit umí i zkušené filmové publicisty a recenzenty. „Někdy, když vidím ten odhad hodnocení, tak si říkám: To bych teda osobně čekal od filmu víc. Například u Napoleona. AI mu predikovala 70 procent a film se dnes na této úrovni pohybuje,“ dodává Horák.

Nejočekávanějšími filmy letošního roku – s nejvyšším hodnocením – by tak podle AI měly být snímky Deadpool&Wolverine, Gladiátor a Joker.

Horák upozorňuje i na to, že hodnocení filmů se často v průběhu času mění. Velký rozdíl je po premiéře v kině a uvedení snímku na streamovacích platformách. „Je to kvůli tomu, že do kina jde spíš ta nadšená skupina lidí a poté, když je to dostupné i velkým skupinám, v hodnocení je rozdíl třeba 15–20 procent. Myslím, že třeba i Barbie začínala v kinech hodně vysoko, na 80 procentech, a už klesla na 67 procent,“ říká Horák. AI jí prý predikovala 70–75 %.

Soud s ČSFD a vztahy na bodu mrazu

Filmová databáze Kinobox – jejímž většinovým majitelem je zakladatel Livesportu Martin Hájek – navazuje na slavné jméno z devadesátých let a snaží se narušit monopol oblíbené Česko-Slovenské filmové databáze. Obě společnosti se potkaly před soudem poté, co Kinobox lidem s účty u ČSFD nabídl „přetažení“ recenzí, které na platformu napsali. Žalobu ČSFD městský soud zamítl, ČSFD se odvolala, ale koncem června svoji žalobu stáhla. Vztahy mezi oběma hráči ale dál zůstávají napjaté.

ČSFD je na trhu téměř čtvrt století a za tu dobu na ni více než 2,5 milionu registrovaných uživatelů napsalo miliony recenzí. Podle Horáka je však možnost převést si vlastní data ke konkurenci daná zákonem.

„Je na to přímo i směrnice, která říká, že pokud vás uživatel vyzve, musíte mu pomoci data převést. Pokud si uživatel někde tvoří filmový deníček, který má tisíce recenzí, bude mu trvat dny, než si ho ručně překliká. Ministerstvo průmyslu a obchodu k tomuhle samo vydalo brožuru: Jak se chovat po zavedení GDPR, ve které je krásný příklad. Myslím, že je to uživatelka Marie, která má telefon a v něm hudební aplikaci s oblíbenými tvůrci a playlisty. Když si koupí nový telefon, ve kterém ta aplikace není a musí si stáhnout jinou aplikaci, na pár kliknutí si tam převedla svoje playlisty ze staré aplikace a ty služby si navzájem pomohou,“ říká Horák s tím, že přesto kvůli předběžnému opatření byla funkce Kinoboxu, která data přenese, téměř rok zablokovaná až do teď. Nyní si lidé opět mohou svá data přenášet, čehož už využily stovky uživatelů.

Rok v záporných číslech

Primárním zdrojem příjmů je reklama, sekundárním pak provize stravovacích platforem, jejichž obsah stránky zobrazují. „Máme i menší provizi z toho, když si potom uživatel film přes nás vybere, proklikne se na nějakou streamovací platformu a tam si film přehraje. Ale hlavní zdroj příjmů má být i do budoucna zobrazování reklamy,“ dodává Horák.

Tržby za loňský rok jsou ovlivněné redesignem a s ním spojeným poklesem návštěvnosti. „Minulý rok to pro nás neskončilo úplně pozitivně, věděli jsme, že se to po tom redesignu stane, a zároveň jsme měli velké investice do vývoje. Ten rok neskončil v kladných číslech. Letos už ale vidíme pozitivní trend, velké nárůsty a nové interní rekordy,“ dodává Horák.

Související témata:

Doporučované