Hlavní obsah

Bez dat o znečištění si západní firmy „neškrtnou“. Češi mají skluz pět let

Jakub Skavroň, předseda Climate & Sustainable Leaders Czech Republic, říká, kolik velkých firem v Česku má strategii a data o uhlíkové stopě.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Téměř 40 procent největších českých firem má spočítanou uhlíkovou stopu a strategii redukce CO2 stopy. A data se nebojí poskytnout. Zjistil to pilotní průzkum Carbon Tracker, jehož dílčí výsledky jako první získal SZ Byznys.

Článek

Celý západní svět řeší emise skleníkových plynů a uhlíkovou stopu, vznikají nefinanční reporty (NFR), které pojednávají o tom, jak zodpovědně společnosti k problematice přistupují, jaké kroky chtějí dělat – a v neposlední řadě na to slyší i banky, které čistšímu byznysu poskytnou například levnější půjčky.

Češi mají podle průzkumu Carbon tracker co dohánět. Nejdál jsou v této oblasti v tuzemsku firmy, které mají mezinárodní majetkovou účast, a tudíž jsou nuceny ze zahraničí svými mateřskými společnostmi zveřejňovat tyto informace v rámci nefinančního reportingu.

Většinou jde o korporátní společnosti, které mají i ambiciózní strategie, jak uhlíkovou stopu snížit.

Data pilotního průzkumu budou členové platformy publikovat až v září, pro SZ Byznys je komentují s předstihem. Vyplývá z nich, že 37 procent oslovených má spočítanou uhlíkovou stopu, strategii redukce CO2 stopy v příštích letech a data se neobává poskytnout. Pro srovnání, v zahraničí, přesněji řečeno ve vyspělých západních zemích, je to téměř 100 procent.

„Překvapilo mě procento firem, které mají velkou uhlíkovou stopu, jde o výrobní firmy, které se tímto tématem vůbec nezabývají. V české kotlině jsou Krušné hory holt natolik vysoké, že se nezajímáme o to, co se děje na západ o nás,“ uvádí Jakub Skavroň, který s nápadem a vlastním průzkumem přišel.

11 procent firem aktuálně CO2 stopu počítá poprvé, kompletní data ještě nemá. Stejný podíl dotazovaných nemá stopu spočítanou, ani to neplánuje. Šest procent firem sice výpočty má, ale nechce je zveřejnit.

„Není to o tom, že bychom někoho chtěli pranýřovat, naopak. Chceme pomoci a poradit firmám, které mají vysokou karbonovou stopu v DNA svého podnikání, jak ji redukovat a jak to rozvrhnout třeba na 20 let dopředu. Nejde o žádnou rychlou honbu za karbonovou neutralitou, ale je to pro dobro příštích generací,“ říká Skavroň. 

Proč to dělají

Jak jsou daleko přední české firmy se snižováním uhlíkové stopy, se rozhodla platforma Climate & Sustainable Leaders Czech Republic zmapovat poprvé.

Sdružuje zástupce členských společností, které právě tématům udržitelnosti a ESG (Environment, Social a Governance, tedy životní prostředí, společnost a správa, pozn. red.) dlouhodobě věnují. Zajímal je také posun České republiky a ambice, které v této oblasti největší společnosti tuzemské ekonomiky mají.

Climate & Sustainable Leaders Czech Republic

  • Platforma, která spojuje řadu vedoucích firem z několika odvětví české ekonomiky.
  • Cíl: napomoci firmám zmapovat situaci a pomoci jim realizovat přechod k udržitelnějšímu provozu.
  • 13 zakládajících členů: Allianz pojišťovna, Česká spořitelna, ČVUT v Praze, Československá obchodní banka, The CO2IN, Havel & Partners, Mastercard, power2green, PwC Česká republika, Raiffeisenbank, UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, Vodafone Czech Republic a White & Case.

V průzkumu oslovili 150 největších českých firem podle vykázaného obratu. V dotazníku firmy odpovídaly například na objem vypouštění emisí v samotné výrobě, ale také používané druhy energií či způsoby zajištění dopravy materiálu, služební cesty a spoustu dalších.

Zvolená metodika výpočtu uhlíkové stopy, kterou pro sestavení přehledu Carbon Tracker využívá expertní tým PwC Česká republika, vychází z kalkulace podle mezinárodně uznávané metodiky GHG protocol.

„Musím říct, že české firmy ztrácejí tempo oproti těm zahraničním, skluz je asi pět let. Když jsme spustili dotazník, spousta firem nebyla schopna nám na něj odpovědět, data neměly k dispozici,“ upřesňuje Skavroň.

Velcí tlačí na malé

Na Západě je podle něj situace jiná. „V USA, ale i EU vás bez prokazování, jakou máte uhlíkovou stopu, nepustí do výběrových řízení. Nebo vám neposkytnou financování. Je to trend, který je nezadržitelný, vlak se rozjel,“ říká šéf platformy.

Jakub Skavroň

  • Je prvním předsedou správní rady spolku Climate & Sustainable Leaders Czech Republic.
  • Jako investiční ředitel ve skupině KKCG řídí akvizice v oblasti obnovitelných zdrojů energie. Jeho odpovědností je vyhledávání a realizace investic do projektů udržitelné energetiky.
  • Má 20 let zkušeností ve vedoucích a vysokých manažerských pozicích v mezinárodních společnostech jako jsou EPH, RWE či Energo Pro. Působil také jako člen představenstva a finanční ředitel ČEPS.
  • Vystudoval ČVUT v Praze a zúčastnil se několika studijních programů v zahraničí, například na University of Notre Dame Australia nebo Galway-Mayo Institute of Technology in Ireland.

Malé a střední firmy budou k tomu podle něj také „donuceny“ od velkých hráčů jakožto jejich dodavatelé.

„Například Škoda Auto má enormní řetězec středních a menších firem. Zažil jsem, že střední české firmě trvalo osm let, než se probojovala mezi dodavatele pro Mercedes. Dalších pět let, aby její komponenty splňovaly požadovanou kvalitu. Teď německá automobilka přišla a řekla jim, že pokud nebudou dodržovat uhlíkovou stopu, tak je z dodavatelského řetězce škrtne a najme některou maďarskou nebo polskou firmu, protože ty CO2 redukují a nemají problém. Takže ta práce, která trvala přes 10 let, bude pryč, pokud se tomu nepřizpůsobí,“ vypráví příklad z praxe šéf nové platformy.

Situace na Ukrajině a energetická krize podle něj spoustu témat urychluje. „Většina velkých firem, se kterými se teď bavíme, řeší svůj byznys model. Mají pece na zemní plyn a řeší co dál, zda je provozovat, protože je to neekonomické. Řeší, jak byznys udržet třeba výstavbou solárních parků ve svých areálech,“ říká s tím, že řadu dalších firem ke změně přístupu k udržitelnosti donutí okolnosti.

„V březnu 2022 newyorská burza zavedla povinnost, že všechny firmy, které chtějí být kótovány na této burze, musí vykazovat data o uhlíkové stopě. Dva největší trhy odbytu, Indie a Čína, k tomu míří a pokud tyto výrobní národy ztratí důležité odbytové trhy z důvodu, že nesplní uhlíková kritéria, budou muset změnit podnikání,“ je přesvědčen o zlepšování situace v budoucím vývoji Skavroň.

Celý rozhovor s ním si pusťte úvodním videu.

Reklama

Doporučované