Článek
„Banky rostly v jednotkách procent, o něco rychleji než HDP v České republice. Zejména díky tomu, že tady byla trošku zvýšená ekonomická aktivita domácností, více se utrácelo, více si půjčovalo. To je dneska hlavní motor růstu HDP,“ glosuje výkon bankovního sektoru šéf Komerční banky Jan Juchelka v rozhovoru pro SZ Byznys.
Sama Komerční banka vydělala za tři kvartály 12,5 miliardy. Nebýt prodeje historické centrály na Václavském náměstí, byl by ovšem čistý zisk hned o 2,5 miliardy nižší. To je v porovnání s loňským obdobím skoro o pětinu horší výsledek.
Přesto zůstává jednou z nejvýnosnějších částí mateřské francouzské skupiny Société Générale. „Komerční banka je a podle mého soudu zůstane jedna z nejvýnosnějších a nejsilnějších investic, co má Société Générale mimo Francii,“ potvrzuje generální ředitel KB SZ Byznys.
Daří se i dalším bankám. Šestice největších vydělala od ledna do září v součtu přes 63 miliard. České spořitelně, která je po akvizici padlé Sberbank, za tři kvartály vyrostl čistý zisk meziročně o třetinu na 19 miliard. Raiffeisenbank se čistý zisk zvýšil o 26 procent, Moneta Money Bank rostla o 6,6 procenta, ČSOB o dvě procenta.
Šestka největších bank platí z loňského nadměrného zisku daň, takzvanou windfall tax. Stát na ní od bank vybral asi 700 milionů korun, očekával přitom 33 miliard. Daň se bude vybírat i z letošních nadměrných zisků. „Zálohy jsme už zaplatili, necelou půl miliardu korun,“ uvedl Juchelka.
Za nižším čistým ziskem Komerční banky proti loňsku vidí Juchelka zejména jeden důvod, ČNB přestala komerčním bankám úročit povinné minimální rezervy, které si u ní musely ze zákona ukládat. „To Komerční bance umazalo téměř miliardu z hospodářského výsledku. A výnosy jak z úroků, tak z poplatků to prostě nedohnaly,“ vysvětluje.
Přitom na poplatcích vybrala Komerční banka 4,9 miliardy korun, o 7,1 procenta víc než za stejné období v loňském roce. Klienti se totiž kvůli snižování úroků stěhovali ze spořicích účtů do lépe úročených, ale také rizikovějších, investic. „Ta nejrychleji rostoucí část je retail a oblast nákupu investičních produktů, v našem případě ve spolupráci s asset manažerem Amundi,“ potvrdil Juchelka.
Objem aktiv pod správou v podílových fondech klientů KB vzrostl za posledních 12 měsíců skoro o 20 %. Objem aktiv klientů Skupiny KB v podílových fondech, penzijním spoření a životním pojištění přitom narostl meziročně o 13,7 % na 273,8 miliard Kč, přičemž hlavní podíl na tomto růstu měly investice klientů do podílových fondů, uvedl pro SZ Byznys mluvčí Komerční banky Michal Teubner.
Peníze klientům „Komerčky“ přibývaly na běžné účty jen nepatrně, na spořicí účty a termínované vklady pak výrazněji.
„Sešup marží“ pro banku
Na poplatcích však KB vydělala nejen u podílových fondů, ale také na prodeji životního pojištění a za služby privátního bankovnictví. Pozitivně přispěly i transakční poplatky, častěji se platilo kartou a dalšími bezhotovostními způsoby.
Přesto Komerční bance už sedm čtvrtletí po sobě klesají čisté úrokové výnosy. Ty jsou důležitým ukazatelem výkonnosti každé banky, ukazují rozdíl mezi tím, kolik banka vybere na úrocích a poplatcích a kolik klientům vyplatí za vklady.
„Dochází k postupné kompresi hrubé marže, kterou banky realizují. My máme v České republice asi nejrychlejší sešup v průběhu třeba posledních pěti až šesti let v hrubé úrokové marži z úvěrů,“ konstatoval Juchelka.
Je tu velká konkurence
Komerční banka obsluhuje jak retailové klienty, tak velké firmy. Ty si mohou chodit pro peníze i jinam než do bank, kterých je v Česku navíc celá řada. „Je tady velká konkurence, velké společnosti si mohou chodit na trh, otevřít se i zahraničním bankám nebo kapitálovým trhům a vzít si externí financování prostřednictvím vydávání dluhopisů na evropském trhu,“ řekl Juchelka.
Marže českých bank jdou podle něj dolů. „Zatímco banky v sousedních zemích realizují marže někde nad nebo těsně pod třemi procenty, české banky jsou někde na úrovni 1,6 až 1,7 procenta. A kdysi byly v intervalu někde mezi dvěma až třemi procenty. Ale nechci vypadat jako uplakánek, který si stěžuje, že se mu snižují marže. Je to dobře pro klienta,“ uvedl ředitel třetí největší banky v zemi.
O pozici trojky na tuzemském bankovním trhu se Jan Juchelka nebojí, přestože v tuzemsku vznikla celá řada menších bank, kterým se daří. Air Bank, Fio banka, mBank, PPF banka nebo nový projekt Petra Borkovce Partners banka. Zejména díky agresivní strategii v hypotékách se daří i Monetě.
„Moneta je na třetině bilance Komerční banky. My sedíme na více než 20 procentech prvotřídního kapitálu, máme obrovskou likviditní vybavenost, více než 160 procent, a máme dobrou pozici v oblasti tržních podílů. Takže strach není ta emoce, se kterou se budíme a večer chodíme spát,“ glosuje Juchelka.