Hlavní obsah

Ať řídí autobusy osmnáctiletí, vyzývá šéf dopravce

Daniel Adamka, generální ředitel Arrivy, popisuje v rozhovoru pro SZ Byznys plány skupiny i stav na trhu.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Dopravní společnost Arriva posiluje – chce si ukousnout miliardy ze státem vyhlašovaných tendrů na vlaky. Loni utržila 7 miliard, kvůli dlouhodobým smlouvám však vykázala ztrátu téměř 200 milionů.

Článek

Dvě stě milionů korun. Ztráta, do které se v loňském roce propadl dopravce Arriva Transport ČR, zatímco vykázal tržby 7 miliard korun. Důvod je podle šéfa Arrivy jednoznačný, a to vysoké náklady, které firma nedokázala promítnout do uzavřených smluv s objednateli dopravy.

„Jenom za energie jsme zaplatili o půl miliardy víc než v roce 2021. Dalších 200 milionů jsme dali na platy zaměstnanců,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys Daniel Adamka s tím, že řidičům firma dorovnala inflaci. Letos ale čeká obrat – také kvůli tomu, že inflační doložky ve smlouvách nastupují až s ročním zpožděním. „Pokud se nestane nic nepředvídatelného, měli bychom být tento rok ziskoví,“ dodává Adamka.

400 milionů na nákup vlaků

Společnost provozuje 1800 autobusů a 83 vlakových jednotek. Na výsledcích firmy se dnes autobusy podílí ze tří čtvrtin. Tento poměr by se měl ale brzy změnit. Firma totiž ve vlakové dopravě posiluje – v prosinci spouští linku v Plzeňském kraji, příští rok v Jihomoravském kraji. A doufá v úspěch i v dalších tendrech.

To si ale vyžádá miliardové investice. „Jenom v tomto roce na rozjezd linky na Plzeňsku budeme potřebovat na nákup vlaků investici skoro 400 milionů korun.“ Skupina prý hodlá využít bankovní úvěry a garance své mateřské společnosti. O vydání dluhopisů neuvažuje.

Firma si už v roce 2020 stanovila, že chce dosáhnout desetiprocentního podílu na železnici. To se jí nejspíš nepodaří. Aktuálně má podíl pět procent a s novými smlouvami ho navýší na 7. V autobusové dopravě je pak největší soukromý dopravce, ovládající čtvrtinu trhu.

Ihned zaměstnám stovku řidičů

Zatímco naplněnost vlaků se dostala na předcovidová čísla, u autobusů panuje mírný pokles. „Je vidět, že lidé více využívají home office a nejezdí do práce pravidelně každý den,“ dodává Adamka s tím, že špička se přesunula na úterý, středu a čtvrtek.

Firma se dlouhodobě potýká s nedostatkem řidičů. Těch by byla schopna zaměstnat dvě stovky – z toho polovinu okamžitě. Průměrný plat řidiče autobusu se pohybuje mezi 45–50 tisíci, na trhu ale nejsou. Společnost se proto s dalšími dopravci snaží o změnu českých zákonů – tak, aby mohli autobus řídit lidé mladší 21 let, jako je tomu dosud.

„Je to i z důvodu, že když vyjde středoškolák v osmnácti nebo devatenácti letech a rozhlíží se na trhu práce, co bude dělat. Pokud nemůže řídit autobus, najde si jinou práci a k autobusu se už nedostane,“ dodává Adamka. A říká, že proti argumentu nezkušených řidičů může stát šestiletá studie z Nizozemska, kde umožnili řídit autobus osmnáctiletým a ukázalo se, že jsou zodpovědnější než starší řidiči.

Konkurence na železnici

Doba, kdy českou železnici absolutně opanovaly České dráhy, je pryč. Ze stoprocentního podílu státního dopravce byl loni podíl zhruba osmdesátiprocentní.

Na státem dotované linky se derou soukromí přepravci jako RegioJet či Arriva. Mezi další společnosti působící na železnici pak patří například Leo Express, GW Train Regionu či Die Länderbahn.

Jízdné zdraží

Ceny jízdného od příštího roku nejspíš vyrostou. „Devadesát procent našich spojů provozujeme v závazku a jsou objednané krajem, městy nebo státem. Ty rozhodují, jaké bude jízdné. V komerční dopravě vždy záleží i na tom, jaká je konkurence. Musíme ale pokrýt nějaké zvýšené náklady. Nemyslím si však, že by to mělo být nějaké dramatické zdražení,“ dodává Adamka.

Doporučované