Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Před třiceti lety začínala Alza s počítači a elektronikou. Od té doby se e-shop kompletně proměnil a teď hlásí vstup do zcela nového segmentu. „Snažíme se samozřejmě trvale rozvíjet v oblasti elektroniky, ale jdeme i do non-elektra. Nově jsme spustili Alza Lékárnu,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys místopředseda představenstva Alzy Petr Bena.
Vysvětluje přitom, že Alza získala fungující lékárnu, dotáhla patřičná povolení a nyní má i lékárníka, který ji provozuje přímo na stránkách e-shopu.
„Kromě léků na předpis, které online formou prodávat nelze, tak je tam všechno ostatní z volně prodejných léků, doplňků zdraví a zdravotnických potřeb, “ dodává Bena s tím, že zákazník může využívat celou infrastrukturu společnosti. Tedy například objednat do půlnoci a ráno v AlzaBoxu vyzvednout.
Lékárna ze středních Čech
Zmiňovanou lékárnou, ve které získala Alza část obchodního závodu, je společnost Other Corp se sídlem ve středočeských Zdicích.
Cenu investice Alza nekomentuje. „Byla rozumná,“ říká Bena a zdůrazňuje, že nákup lékárny určitě není v řádech desítek milionů. „Stavíme to na stávající infrastruktuře. Ať už je to náš současný web, nebo naše fyzično – tedy síť Alzaboxů a prodejen. Potom to jsou už jen investice do lidí a týmu, který se o to stará,“ dodává Bena.
Téma zdraví e-shop dlouhodobě vnímá jako zajímavou obchodní příležitost. Na trhu online lékáren je však docela konkurence. Dominují velké lékárenské řetězce Dr.Max a Benu, které mají online vedle svých kamenných poboček. Dalšími hráči jsou Pilulka a Lékárny.cz.
Právě česká skupina lékáren Pilulka se však v poslední době potýká s velkými problémy. Tržby společnosti za prvních osm měsíců roku 2024 dosáhly 946,2 milionu korun, hrubá marže činila 266,9 milionu korun, což odpovídá 28,2 procenta a EBITDA byla negativní ve výši -21,8 milionu korun. Investor Tomáš Čupr, který lékárnu nedávno zachránil, dokonce řekl, že situace je „mnohem vážnější než v době, kdy jsem jí poskytl půjčku“.
Zatím bez předpisu
„Nemůžu a nechci komentovat jiné subjekty, ale myslím si, že online prodej, ať to jsou u těch klasických lékáren, jako jsou Dr. Max, Benu a další, ale i těch, které jsou na trhu dlouho jako Lékárna.cz, ukazuje, že je zákazníci poptávají v čím dál tím větší míře,“ říká Bena. Případná očekávání, co se týče podílů na trhu či obratu, však firma podle něj nemá.
Všichni hráči přitom čekají na moment, kdy se změní legislativa a bude možné doručit také léky na předpis, což zatím nejde. Podle nedávného průzkumu Národní asociace pacientských organizací by si to ale přálo více než 70 procent lidí.
Zatím jen česká lékárna
Přestože Alza působí v pěti státech – kromě Česka také na Slovensku, v Maďarsku, Rakousku a Německu –, s lékárnou zatím počítá jen v tuzemsku. „Lékárenský byznys je v rámci jednotlivých zemí regulovaný, ta expanze nejde udělat tak, že si pořídíme lékárnu v Čechách. Musíme jít krok za krokem a nejprve přesvědčit sami sebe a zákazníky, že ta myšlenka, se kterou do toho vstupujeme, rezonuje, a pak budeme případně řešit další země.
Alza, největší český internetový obchod, předloni utržila bez DPH 42,3 miliardy korun, což představuje pokles oproti rekordnímu roku 2021 o 7,8 procenta. Přesto to byl výrazně lepší výsledek než průměr trhu.