Hlavní obsah

Češi provozují „obchod se sny“. Prosadili se v Británii i za oceánem

Rozhovor s Robertem Chvátalem, šéfem mezinárodní skupiny Allwyn.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Allwyn Karla Komárka chce posílit. Růst má i v USA, kvůli investicím v Británii ovšem rekordní výsledky neočekává.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Začátkem února nadnárodní provozovatel loterií Allwyn Entertaiment patřící do skupiny KKCG Karla Komárka oficiálně na deset let převzal provoz britské Národní loterie – jedné z největších loterií na světě.

„Nejdůležitější je, že se nestalo nic zásadního – loterie dál funguje, terminály budeme postupně vyměňovat, centrální loterijní systém je ještě potřeba vyměnit, ale například logistický systém pro distribuci losů je už nový,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys šéf Allwyn Robert Chvátal.

Kdy očekáváte, že bude loterie zisková? Předpokládám, že teď to jsou hlavně velké náklady…

Jsou. Právě Velká Británie je také důvod, proč výsledky celé skupiny nerostou a po prvním kvartále zůstávají, co se týče zisku, stabilní. Do britského trhu je teď potřeba investovat. Nejsou to jen terminály, ale vůbec veškeré technologické platformy, které se postupně budou měnit. Máme zhruba rok na to, abychom to udělali. Celkové investice, se kterými v našem návrhu počítáme, jsou zhruba 300 milionů liber.

Za jak dlouho bude tedy vzhledem k těmto investicím britská loterie zisková?

Počítáme, že po druhém, nebo třetím roce už by měla být v mírném zisku z pohledu nás jako operátora. Co se týče provozu a generování prostředků na financování dobročinných účelů, jako je kultura a sport, tak to samozřejmě loterie generuje hned od roku jedna.

Jde o podporu dobročinných účelů jen v Británii, nebo i jinde po světě?

Ne. Myslím, že národní loterie v každé zemi generuje prostředky zejména pro tu danou zemi. V Británii máme 12 beneficientů – od britského olympijského výboru přes podporu kultury, umění až po místní komunity.

Jaký je tam roční odvod na dobročinné účely?

Britská národní loterie generuje pro dobročinné účely asi 1,8 miliardy liber.

Naráželi jste v Británii na to, že jste sice mezinárodní firma, ale původem z Česka?

Pracovali jsme na tom asi tři roky. První rok jsme byli z východní Evropy, druhým rokem už jsme byli Středoevropany a ten poslední rok už jsme byli praví Evropané. Předsudky přetrvávají i 30 let po revoluci.

V čem je dnes Allwyn jiný, než byla Sazka v době, kdy jste ji začal řídit?

Allwyn je mezinárodnější, zkušenější, sebevědomější. Jsme schopni nabídnout zkušenosti z několika různých trhů. Ať je to jižní Evropa – Řecko, Itálie, nebo střední Evropa - Česko, Rakousko a teď i Spojené království, což je jedna z pěti největších loterií na světě.

V čem se od sebe tyto jednotlivé trhy liší?

Řeknu, co mají společné. Ten obchod se sny má být nabízen zábavnou formou. Loterie musí být hravá, zábavná, nejenom transakční. Tohle je všude stejné. Dodatečné hry, ať už jsou to číselné loterie, nebo losy se pak trošičku liší trh od trhu. Například v Česku se daří losům lépe než ve Velké Británii. To je ale i tím, že jsme tady na nich dost pracovali. Design losů se dělá interně a hodně přemýšlíme, jak „drnknout na strunu“ českému zákazníkovi.

Na co Češi slyší? Zabírá i „cukr, káva, limonáda“

Na co český zákazník slyší?

Dám příklad. Když jsme dělali návrh her, inspirovali jsme se i tradičními starými hrami jako „Cukr, káva, limonáda“. Někdy zabírá i takováto recese.

A to funguje? A fungovalo by to i v jiných zemích? V Řecku, v Británii?

Ano, toto funguje. A pokud je nějaká „Cukr, káva, limonáda“ i v Řecku, tak každopádně ano.

Nejvýdělečnější trh je Řecko

Jaký trh je pro vás nejvýdělečnější?

Když vezmeme absolutní částku, je to Řecko. Nemůžete ale vyloženě srovnávat jablka s hruškami, protože v Řecku je nejširší škála licencí, které máme. Z Řecka je nejvyšší EBITDA, protože řecký Opap, což je firma, v níž má Allwyn majoritu, tam provozuje loterie i herní automaty a je lídrem trhu i co se týče sportovních sázek. To se nedá srovnávat s britskou loterií, kde je perimetr vysloveně jen číselné loterie.

A budete chtít ten perimetr v Británii dál rozšířit?

Všechno je dáno licencí, takže dalších 10 let budeme provozovat číselné loterie. O posílení neuvažujeme. Myslím, že v první řadě musíme dokázat, že jsme schopni dál energetizovat loterii i po třetí licenci. Že čtvrtá licence bude ještě inovativnější a zajímavější a ještě zodpovědnější v ochraně hráčů. Chceme přidat další hry, jak číselné, tak nové typy her.

Karel Komárek řekl v jednom z rozhovorů, že růst loterijních aktivit je důležitý pro celou strategii KKCG. Kde tedy dále porostete? Budou to Spojené státy?

Ano, všeobecně se díváme na trhy, kde je jasně definovaná legislativa, takže jednotlivé státy ve Spojených státech jsou tím hlavním cílem. Evropa, Spojené státy a možná i Kanada.

Asie vás vůbec neláká?

Vzhledem k tomu, že tam ta legislativa není tak úplně daná a jasná, tak ne.

Kde posílíte ve Spojených státech? Už jste v Illinois, kam chcete dál?

Snažíme se být tam, kde je ten model nejblíže tomu, co děláme v Evropě. Tedy že operujeme loterie od A do Z, jsme schopni ovlivnit, jak značka vypadá, distribuční kanály i výběr technologií. V USA zatím soukromý operátor provozuje loterii ve třech státech – v Illinois, Indianě a New Jersey. To jsou tedy první státy, na které bychom se měli dívat.

Máme ale i obsah – knihovnu her - který můžeme nabídnout v dalších státech. To už například děláme ve státě Michigan.

To je díky majoritě ve společnosti IWG – dodavateli online her…

Majorita ve společnosti IWG Instat Win Gaming je pomocí. Pro nás je to jakási forma vertikální integrace, kdy neprovozujeme pouze loterii, ale zároveň jsme schopni nabízet i obsah. Knihovna IWG je nejširší a mezi své zákazníky počítá už 12 amerických států.

Deset států v USA, kde chce Allwyn být

Když to tedy sečteme, v kolika státech byste mohli být v USA do pěti let? Je to matematika 12 + 3?

Takto konkrétní predikce neděláme, ale samozřejmě máme ambici ve Spojených státech růst. Když porovnáte úroveň loterií v Evropě a USA, tak například podíl her přes internet je tam mnohem nižší a poměrně omezená je i nabídka losů. Je to tam trošku „na jedno kopyto“ a to chceme zlepšit.

Nemáme plán, že za dva roky budeme mít o jeden stát víc a za tři roky o tři státy víc. Je ale zhruba 10 států v USA, kde by bylo možné se ucházet ať už o loterii, nebo minimálně s naším obsahem – knihovnou her.

Jak se bude vyvíjet letošní rok, co se týče tržeb? Loni rostly o 16 procent a dosáhly 7,9 miliardy eur.

Počítáme s organickým růstem. Každá země má ambici několikaprocentního růstu a to se nám víceméně daří. Počítali jsme ale zároveň s tím, že Británie nebude zisková, protože investujeme. Mimo Británii tedy mírně porosteme o několik procentních bodů, ale celkově si myslím, že právě kvůli Británii zůstaneme celý tento rok víceméně na svém.

Fortuna na prodej? Možná se na to ani nepodíváme

Když jsme u těch plánů na akvizice – objevily se informace, že by mohla být na prodej Fortuna. Budete mít zájem?

To nebudu komentovat. Je možné, že pokud ta situace nastane, tak se na to podíváme. Ale také je možné, že se nepodíváme. Naše hlavní zaměření jsou loterie a v rámci portfolia už jednu firmu na sportovní sázení máme. Jmenuje se Kaizen Betano a máme tam minoritní podíl.

Většinou ale chcete majoritní podíl. V Betanu vám minorita stačí?

Většinou majoritu máme, ale tady jsme spokojeni s tím, jak se Kaizen Betano vyvíjí i bez naší majority. Majorita není na pořadu dne.

Podívejte se: Seznam Zprávy sestavily žebříček 100 nejhodnotnějších českých firem. Kliknutím na řádek v tabulce nebo na interaktivní grafiku je možné zjistit další podrobnosti o umístěné společnosti.

Partnery České elity jsou společnosti ORLEN Unipetrol, Penta Fund, Burza cenných papírů Praha, UniCredit Bank, A&O Shearman.

Odborným garantem žebříčku TOP 100 České elity je společnost Deloitte.

Doporučované