Hlavní obsah

Aero se odlepilo od země a s novými stroji míří do černých čísel

Viktor Sotona nastoupil do Aero Vodochody před dvěma lety. Do té doby vedl společnost ERA Pardubice. Video: Seznam Zprávy

Tři miliardy za vývoj, 14 tisíc dílů, 31 tisíc hodin lidské práce. Tohle je nový letoun L-39 NG, díky kterému se český výrobce Aero Vodochody opět dostal na výsluní. Letos čeká firma tržby ve výši 6 miliard korun.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Jejich letadla si zahrála v novém pokračování filmu Top Gun. Oblíbil si je Elon Musk, který vlastní hned patnáct kousků, a jejich nejnovější model si už koupily čtyři země. Společnost Aero Vodochody, která se ještě nedávno řítila k zemi, pod novým vedením nabrala výšku a opět míří do oblak.

Loni firma zdvojnásobila obrat na čtyři miliardy korun a vymanila se z půlmiliardové ztráty. „Teď jsme v očekávání auditovaných výsledků. Už dnes ale můžu prozradit, že se dostáváme do černých čísel a v letošním roce očekáváme, že ten obrat ještě poroste ze čtyř přes šest miliard,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys Viktor Sotona, generální ředitel společnosti Aero Vodochody.

Tuzemští výrobci a úpravci letadel a leteckých a vrtulníkových motorů

Dalšími hráči na trhu jsou například:

  • GE Aviation Czech
  • LOM Praha
  • ATEC
  • Direct Fly

K dobrým hospodářským výsledkům Aeru pomáhá i současná bezpečnostní situace. „Samozřejmě obecně si státy v rámci NATO a Evropy uvědomily, že je důležitá soběstačnost a mít kontrolu nad vlastním průmyslem – být schopni sebevýroby. Netýká se to jen munice, ale i pilotů. V tuto chvíli Evropa poptává tisíce vojenských pilotů, takže pro nás se otevírají obrovské možnosti,“ dodává Sotona.

Cena za vývoj nového stroje? Tři miliardy korun

Aero po více než dvaceti letech vyvinulo nový stroj – L-39NG (Next Generation), náhradníka současných Albatrosů L-39 C. „V tuto chvíli máme první čtyři zákazníky a nasmlouvaných 34 letounů. Na první dva roky máme, jak se říká, vystaráno,“ dodává Sotona s tím, že firma usiluje o další kontrakty. První zemí, kam L-39 NG zamíří, je Vietnam. „Ty letouny jsou prakticky vyrobené, dalším zákazníkem je pak Maďarsko,“ dodává Sotona s tím, že prodej se vždy dlouhodobě připravuje a často se používá formát vláda–vláda.

Průměrná dodací doba jednoho letounu je 24 měsíců, vývoj stroje vyšel na tři miliardy korun. „Na začátku jsme říkali, že návratnost je na nějakých 60 letounech, dnes to ale vidíme na 80 letounů,“ dodává Sotona.

Albatrosy pro vojáky i Elona Muska

Společnost věří, že stroj bude stejně úspěšný jako jeho předchůdce – Albatrosů se od roku 1972 vyrobilo více než tři tisíce kusů a stovky z nich jsou stále v provozu, a to nejen ve státních službách. „Jsou téměř na všech kontinentech, myslím, že je nenajdeme jen v Antarktidě,“ dodává Sotona s tím, že se jedná o nejrozšířenější výcvikový letoun. Mimo jiné na nich cvičí i ukrajinští piloti. „Slyšel jsem, že je používají v jakési úpravě,“ dodává Sotona.

Známým zákazníkem je také šéf automobilky Tesla a ředitel Twitteru Elon Musk. „Elon Musk byl jedním z největších uživatelů L-39 ve Spojených státech. Říkalo se, že jich měl kolem 15, nevím, jaký je aktuální stav, “ říká Sotona a dodává, že zatím ale neví o tom, že by si podnikatel objednal i nový letoun. „Snažili jsme se pana Muska kontaktovat, napsali jsme mu dopis. Uvidíme, jestli bude nějakým způsobem reagovat,“ dodává.

Kromě výroby vlastních letounů Aero dodává komponenty pro jiné zákazníky. „To je druhá noha, na které stojíme – dodávky například pro Airbus nebo Embraer,“ dodává Sotona s tím, že v tuto chvíli už výroba nových letounů tvoří větší část práce a na obratu se podílí více než 60 procenty.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Doporučované