Článek
Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.
Tabulka čokolády, která stojí 449 korun a přesto je beznadějně vyprodaná. Dubajská čokoláda „made in Czech“ pobláznila zákazníky.
Čokoládovna Janek ji prodává od začátku roku a zájem je obrovský. „Zájem převyšuje naše kapacity, které nejsou nafukovací. Vyrábíme stovky kusů denně a ty jsou vyprodané,“ říká v rozhovoru pro Agendu SZ Byznys Václav Durďák, spolumajitel Čokoládovny Janek a pražírny kávy Coffeespot.
Hit za 450 korun
Aby výroba uspokojila poptávku, musela by dle Durďáka dosahovat tisícovek kusů denně. Společnost ji totiž stále dělá ručně. Zavedení průmyslové výroby by stálo desítky milionů a hlavně zabralo delší čas. Čokoláda je ale hitem právě teď a zákazníky neodradí ani její vysoká cena.
Tu Durďák vysvětluje surovinami a právě ruční výrobou. „Oproti standardní čokoládě je tam dvoj až trojnásobná pracnost. Také má 200 gramů, zatímco standardní tabulka 85 gramů. Je plněná pistáciovou pastou a právě pistácie jsou jedny z nejdražších oříšků. To všechno vstupuje do ceny a to si myslím ukazují i jiní výrobci, kteří s ní přichází na trh,“ říká Durďák dle něhož cena není pro zákazníky rozhodně překážkou. „Nepřipadá mi to levné, ale cena odpovídá výrobku,“ říká Durďák a dodává, že marže na čokoládě je stejná jako u jiných výrobků.
I tak ho ale obrovský zájem překvapil. „Máme spoustu zákazníků, kteří tyto čokolády ochutnávají napříč výrobci. I za ty peníze,“ dodává Durďák.
Zatím prý podobný boom nikdy nezažil. „U nás byl dosud největší boom úplně na začátku arašídový nugát, ale ta dubajská čokoláda měla nástup ještě větší. Je to i díky obrovskému zájmu médií. Doufáme, že to vydrží delší čas, ale pokud ne, nic se nestane. Jsme rádi, že nějaký trend trefil i svět čokolády. Ale jestli to bude trvat měsíc, nebo pět, si nedovolím odhadovat. Máme nachystané i nějaké vlastní varianty, jak chceme plněnou čokoládu rozvíjet,“ dodává Durďák.
Dubajská čokoláda
- Dubajská čokoláda je tabulka čokolády naplněná pistáciovou pastou, tahini (sezamovou pastou) a kanafehem (arabským dezertem skládajícím se z tenkých nudlí kadaif, cukrového sirupu a jemného sýra).
- Tento druh čokolády jako první vyráběla firma Fix Dessert Chocolatier sídlící v Dubaji v roce 2021 pod názvem Can't Get Knafeh of It.
- V roce 2024 pak dubajská čokoláda začala být trendem na sociálních sítích (především na TikToku) a stala se celosvětově populární, přičemž ji začalo vyrábět i mnoho dalších výrobců čokolád.
- Dubajská čokoláda bývá považována za luxusní zboží a prodává se za výrazně vyšší cenu než ostatní druhy čokolády.
Čokoláda „na příděl“
Čokoláda dle něj ale „spolkla“ třetinu kapacit výroby. „To je na jediný produkt z těch šesti set, které v sortimentu máme, neuvěřitelné. A stejně nestíháme,“ dodává Durďák.
Společnost dokonce na svém e-shopu prodává čokoládu pouze v omezeném množství svým pravidelným retailovým odběratelům. „Na našem e-shopu byla čokoláda minulý týden od pondělí do čtvrtka vyprodaná,“ dodává Durďák.
Živnostníci, kteří standardně objednávají zboží, můžou dostat jen 10 až 15 kusů a neuspokojí ani poptávky velkoodběratelů. „Společnost Rohlík po nás chtěla tisíc čokolád a ten týden jsme jim dodali pouze 100, víc jsme neměli,“ dodává Durďák.
Boom je všude, vyšší cena nevadí
Obrovský zájem potvrzuje i potravinový e-shop Rohlík.cz. „Zájem je obrovský. Nejprve tuto čokoládu zařadil Rohlík jako limitovanou edici, ale poptávka je tak silná, že ji v nabídce ponechal - a naopak přidává další nové značky a varianty. Je to prémiový produkt, tomu odpovídá i cena, ale i tak se prodává nadprůměrně dobře a zájem v posledních měsících roste o stovky procent,“ říká mluvčí Rohlíku Denisa Morgensteinová.
Stejná slova zní i z e-shopu Košík.cz, kde se čokoláda prodává nad očekávání a firma tak musí doobjednávat. „Kdybychom ten zájem kvantifikovali, tak dnes se její prodeje přibližují běžným zavedeným značkám. To je velice dobrý výsledek. Nicméně na vyhodnocování je ještě brzy, bude zajímavé, jestli si místo na výsluní udrží i po opadnutí současné vlny zájmu,“ říká mluvčí Košíku František Brož, dle něhož boom ukazuje silu sociálních sítí. „Navíc si s sebou v Česku stále nese auru těžko dostupného zboží spojovaného s luxusem. A vzhledem k tomu, že u čokolád se jedná za poslední roky opravdu o největší inovaci, zájem mají naprosto běžné domácnosti,“ dodává Brož, dle kterého nevadí ani vyšší cena.
Čokoládovna Janek není rozhodně jediná, jež na „boom“ dubajské čokolády naskočila. Jednou z prvních byla firma Čokíno z Jindřichova Hradce. „Už v listopadu mě na to navedla patnáctiletá dcera, která čokoládu znala z TikToku,“ říká Pavel Jirsa, majitel rodinné čokoládovny s tím, že výroba stojí pouze na něm a aktuálně celý týden vyrábí pouze tuto čokoládu, přestože výrobní sortiment čokoládovny je výrazně širší. „Výrobní kapacity jsou jen ty moje, čokoládu dělám sám a každý den do jedenácti večer,“ dodává Jirsa.
Dubajská čokoláda v Česku
V Česku lze sehnat dubajskou čokoládu v řadě obchodů a nabízejí ji i velké řetězce a on-line shopy. Ty produkt také dovážejí ze zahraničí. Přímo v Česku ji vyrábí například čokoládovna Janek, společnost Čokíno nebo Mixit.
Obrovská poptávka, ale zároveň také exotický produkt jako takový zaujaly i domácí výrobce. Do firmy Mixit, jež dnes už vyrábí svoji vlastní verzi, čokoládu přivezl jeden z kolegů jako dovolenkový pozdrav přímo z Dubaje - a kolegy okamžitě ohromila. „My jsme z toho byli nadšení, tak jsme začali pátrat a vyvíjet. Během té doby se z ní stal takový virál, že jsme si řekli, že musíme být u nás první, kdo s ní přijde do online prostředí jako s vlastnoručně vyrobeným produktem. Byla to dost honička,“ doplnil spolumajitel a spoluzakladatel Mixit Martin Wallner.
Název? Ani soudy nemají jasno
Oba výrobci se přitom shodují, že zatím čokoládu připravují pod názvem Dubajská, ale v případě problémů jsou připraveni název změnit.
„Tady se možná dostáváme na tenký led. Nejsme arbitři, ale v momentě, kdy se tu vyrábí anglická slanina, bavorské vdolečky a řecký jogurt a neodkazuje to zeměpisně na místo výroby, myslím si, že u dubajské čokolády je to stejné. Název odkazuje na složení, ne na místo vzniku,“ říká Dudák s tím, že toto ale firma nerozhodne. „Aktuálně to nevnímáme jako klamání spotřebitele, protože my spotřebiteli říkáme, že je to naše čokoláda vyrobená u nás, nějak se netajíme, že to je ten dubajský styl. Pokud by ale přišlo rozhodnutí, že se musí změnit název, tak ho klidně změníme. Zatím ale celý trh používá toto názvosloví,“ dodává.
Zda je možné název používat nemají jasno ani soudy. V Česku sice zatím k žádným nedošlo, ale dle deníku Bild už čokoláda zaměstnala soudy v Německu. Zatímco zemský soud v Bochumi na základě podnětu dovozce „dunajského originálu“ rozhodl, že firma International GmbH svou čokoládu pod názvem Alyan Handmade Dubai Chocolate prodávat nesmí, zemský soud ve Frankfurtu nad Mohanem naopak podobný návrh odmítl.
Nový závod za sto milionů
Čokoládovna Janek i Coffeespot za sebou mají úspěšný rok. „Obrat dvou firem byl na 200 milionů bez daně, což je náš dlouhodobý cíl, který chceme držet. Ziskově jsme lehce spadli, ale také jsme udrželi to, co chceme - ziskovost byla v desítkách procent. Snažíme si ji držet tak, abychom mohli investovat do nové výstavby a zařízení,“ dodává Durďák.
Společnost totiž za sto milionů korun staví nový závod, kde budou pod jednou střechou čokoládovna i pražírna kávy. „Budeme mít nadále oddělené výroby, ale společný sklad a expedici,“ dodává Durďák. Hotovo by dle něj mělo být v srpnu letošního roku.
Ne každý je nadšený
Všeobecné nadšení z čokolády ale nesdílí každý. "I když je to možná ekonomický nerozum, tak ji do naší nabídky přidávat zatím nechceme. Symbolizuje pro nás nutriční hodnoty, které nesouzní s naší filozofií – například ve větším využívání rostlinných olejů, řekl majitel podniku zaměřeného na luxusní produkty Steiner & Kovarik Petr Kovařík.
„Jsme samozřejmě rádi, že se takovým způsobem globálně proslavil čokoládový produkt, který se stal fenoménem. A naprosto respektuji jiné výrobce, kteří naskočili na jeho vlnu a nabízejí, po čem v této době zákazníci touží. Ochutnali jsme však mnoho variant dubajských čokolád a nesplňovalo to, co jsme viděli u virálních videí,“ vysvětlil důvod rozhodnutí.
„My jsme se rozhodli pro pistáciové pralinky a brzy budeme nabízet zákazníkům naši verzi dubajské čokolády – samozřejmě logicky s jiným názvem, protože jsme výrobci z Prahy. Už víme, že v ní budeme používat piemontské oříšky, které jsou nutričně lepší než pistácie,“ dodal.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.