Článek
Když zástupci majitelů nemovitostí v areálu Nákladového nádraží Žižkov v Praze 3 přišli jednat s Českými drahami o osudu svých budov, nestačili se divit. V sídle státního podniku na ně totiž čekala delegace složená hlavně z týmu soukromé developerské společnosti Sekyra Group. Ta sice v budoucnu na Nákladovém nádraží Žižkov plánuje stavět, žádný vztah k soukromým vlastníkům tamních budov ale nemá. Pozemky pod stavbami totiž patří Českým drahám.
Majitelé získali dotčené nemovitosti v restitucích. Pozemky pod budovami ale zůstaly ve vlastnictví Českých drah. Rozdílné vlastnictví budov a pozemků pod nimi bylo podle bývalého občanského zákoníku možné. Nový občanský zákoník na vyřešení těchto situací pamatuje tak, že vlastníci budov mají předkupní právo na pozemky pod nimi a obráceně – majitelé pozemků na budovy.
Vlastníci budov měli se státním podnikem uzavřenou nájemní smlouvu na dobu neurčitou s tříměsíční výpovědní lhůtou. Loni na podzim začaly České dráhy nájemní smlouvy vypovídat.
Protože tyto pozemky státní přepravce plánuje v budoucnu prodat developerské skupině Sekyra Group, rozhodli se vlastníci budov využít výše zmíněného paragrafu občanského zákoníku a uplatnit na pozemky předkupní právo. Logicky předpokládali, že tak lépe zhodnotí svou nemovitost. Schůzka se uskutečnila v lednu. Reakci Českých drah na návrh ohledně majetkového vypořádání zatím majitelé budov nemají.
„Jednání v sídle ČD se kromě zástupců tohoto podniku účastnili především zástupci developera Sekyra Group, například advokát, dále ředitel akvizic a rovněž projektová manažerka. Obsahem jednání měl být přitom vztah pouze mezi našimi klienty jakožto vlastníky staveb a mezi zástupci společnosti České dráhy, která vlastní pozemky pod stavbami,“ popsala právní zástupkyně restituentů Lenka Plecháčová z Advokátní kanceláře Těmín.
Umístění budov restituentů v rámci Nákladového nádraží Žižkov:
Sekyra Group plánuje na Žižkově výstavbu nové čtvrti. Realitní firma kvůli přípravě projektu založila v roce 2006 s Českými drahami společný podnik Žižkov Station Development. Když České dráhy vlastníkům žižkovských budov poslaly výpověď z nájmu pozemků, připojily nový návrh smlouvy o podnájmu na dobu neurčitou právě se Žižkov Station Development.
Tento návrh obsahoval povinnost odstranit stavbu na pozemku po skončení nájmu. Z vlastníků objektů však nikdo smlouvu se Žižkov Station Development nepodepsal. Právě proto byli překvapeni, že na jednání s Českými drahami přišli právě lidé ze Sekyra Group.
„S developerskou společností Sekyra Group naši klienti v žádném vztahu nejsou a nebyli jsme předem upozorněni na skutečnost, že se její zástupci budou jednání účastnit. Z průběhu jednání jsme nabyli dojmu, že hlavní slovo při vyjednávání bude mít právě developer, ačkoli pozemky vlastní stále společnost České dráhy,“ doplnila právní zástupkyně majitelů budov Plecháčová.
Redakce SZ Byznys se Českých drah i Sekyra Group zeptala, proč za státní podnik jednali zástupci soukromého developera. Obě strany se sice obecně vyjádřily, tuto konkrétní otázku ale nechaly bez odpovědi.
„České dráhy spolupracují v rámci této lokality se společností Sekyra Group na zhodnocení pozemků nepotřebných pro provozování drážní dopravy s cílem zkultivovat dotčené území realizací rezidenční výstavby a výstavby veřejné infrastruktury, včetně škol, parků a objektů pro veřejné instituce. Součástí tohoto procesu je mimo jiné příprava území pro budoucí výstavbu zahrnující odstranění nepotřebné drážní infrastruktury, inženýrských sítí a dalších budov a staveb bránících realizaci developerského projektu, s výjimkou památkově chráněné funkcionalistické nádražní budovy,“ reagovala mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.
„Vzhledem ke skutečnosti, že mimosoudní jednání s majiteli budov a staveb na dotčených pozemcích ve vlastnictví Českých drah jsou aktuálně na svém počátku, nemůžeme v tuto chvíli poskytnout bližší informace,“ dodala zástupkyně státního podniku.
Zájem na revitalizaci
Podobně se vyjádřila i developerská skupina Sekyra Group. „Společnost Sekyra Group má společně s Českými drahami zájem na revitalizaci území Nákladového nádraží Žižkov. To obnáší mimo jiné zajištění vyčištění a dekontaminace území, a to včetně odstranění dočasných staveb v dané lokalitě. Sekyra Group postupuje zásadně v souladu s platnou legislativou,“ sdělil výkonný ředitel Sekyra Group Leoš Anderle.
„Nejsme si vědomi toho, že by kdokoliv uplatnil či mohl jakkoliv uplatnit předkupní právo k výše zmíněným pozemkům,“ doplnil manažer Sekyra Group.
Slova výkonného šéfa Sekyra Group o „odstranění dočasných staveb“ jsou dalším bodem sváru se současnými vlastníky budov v jihovýchodním rohu žižkovského nádraží. Tvrdí, že stavby mají řádnou kolaudaci a dočasné tedy nejsou.
Nákladové nádraží Žižkov patří mezi největší rozvojová území v Praze. Aktivních tam je hned několik významných developerů. Největší díl z nové čtvrti má však postavit právě Sekyra Group byznysmena Luďka Sekyry. Umožňují mu to smlouvy s Českými drahami, uzavřené ještě v předminulé dekádě. Stejný model uplatňují České dráhy se Sekyrou také v okolí nádraží na Smíchově.
Na rozdíl od Žižkova se však na Smíchově již staví. V případě Nákladového nádraží Žižkov je do prvního kopnutí do země ještě daleko. Loni na podzim pražští radní teprve schválili urbanistickou studii, podle níž se má v lokalitě stavět. Celkem má v nové čtvrti žít až 15 tisíc lidí.