Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Ministerstvo pro místní rozvoj v noci aktualizovalo informační systém pro stavební řízení. Nově bude možné stornovat dokumenty, nebude nutné ručně doplňovat oprávněné osoby nebo se zrychlí serverové služby. Na síti X to uvedl ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti). Další úpravy se podle něj připravují.
„Umožnili jsme lokálním adminům změnit zpracovatele dokumentu včetně úřadu, takže když podatelna správně nepředá dokument, má to řešení. Místní správce taky dostal možnost dokument stornovat. Zrychlili jsme volání serverových služeb. Upravili jsme přebírání stavu vypravení z elektronické spisové služby. Přidali jsme doručenku do popisu vypravení dokumentu. Dokumentace v BPP balíčku se teď lépe zobrazují na celé obrazovce. Opravili jsme vícenásobné doručení u nově vypravených dokumentů. Když přidáte dotčený orgán jako účastníka, tak se rovnou vyplní údaje a není nutné zadat oprávněnou osobu,“ vyjmenoval Bartoš změny. Některé z věcí, které úprava zavádí, postrádaly úřady u původní verze systému.
Podle Bartoše by příští změna informačního systému měla umožnit načítání seznamu parcel a účastníků řízení do šablon nebo hromadně ztotožnit účastníky řízení.
Ministerstvo pro místní rozvoj úpravy centrálního systému pro stavební řízení upravuje pravidelně od jeho spuštění, úředníci totiž od začátku hlásí nedostatky a chyby.
Podle předsedy České komory architektů Jana Kasla ještě v polovině července například nebylo možné požádat o vyjádření dotčený orgán, jako jsou hygiena nebo hasiči. „V Praze zase nešly připojit odbory magistrátu ani připojit parcely z katastrálního úřadu,“ uvedl pro SZ Byznys.
Bezpečnostní chyba
Jak už dříve upozornily Seznam Zprávy, v systému se objevila také bezpečnostní vada. Ta umožňovala administrátorům přístup k veškerým podaným žádostem. Zároveň měli možnost se všemi záznamy manipulovat, upravovat je a dokonce je i rušit.
Podle advokáta a partnera advokátní kanceláře Invicta Martina Mládka, který se k problematice v té době vyjadřoval, měl mít tuto možnost např. pouze auditní orgán ministerstva či IT specialisti na MMR, aby mohli jednotlivým úředníkům poskytovat technickou podporu.
„Z právního hlediska se MMR takto široce nastaveným přístupem k žádostem a osobním údajům v nich obsažených může dostat do rozporu s ustanovením GDPR,“ dodal.
Kromě technických chyb v samotném systému v rámci nové digitalizace a nabytí účinnosti nového stavebního zákona, nyní stavební úřady bojují s nepřipraveností vlastních úředníků. Ti totiž před spuštěním novinek neměli šanci se se systémem naučit.
Pro redakci Seznam Zpráv to byli například pracovníci stavebního úřadu Prahy 12, kteří před nabytím účinnosti nové legislativy měli možnost seznámit se s novým systémem pouze prostřednictvím prezentace na školení letos koncem dubna.
Ministerstvo pro místní rozvoj na zpětnou vazbu od stavebních úřadů bude reagovat další sérií školení.
„V návaznosti na požadavky úřadů pořádá MMR prezenční celodenní školení přímo v krajích,“ uvedl mluvčí MMR Petr Waleczko s tím, že první proběhnou během července a srpna.
Úřady brzdí staré žádosti
Svou daň za zmatek na stavebních úřadech nese kromě nového digitalizovaného systému ale také převis žádostí, které stavebníci podali před 1. červencem ještě podle starého stavebního zákona. Těch v posledních dnech před nabytím účinnosti nové legislativy chodily kvůli obavám z budoucnosti na úřady tisíce denně.
„Loni v červnu jsme v posledních dvou týdnech obdrželi 100 žádostí. Letos za poslední červnový týden jich bylo 900,“ komentovala vedoucí odboru táborského stavebního úřadu Jitka Doležalová.
Vzhledem k pomalejšímu rozjezdu kvůli vyřizování žádostí podle starých pravidel a celkové připravenosti nového stavebního řízení bude čekání, zda nový systém opravdu zrychlí stavební řízení, během na dlouhou trať.
Nelze vyloučit, že vzhledem k velkému návalu žádostí podaných do konce letošního června budou úředníci u nových žádostí zkrácené lhůty prodlužovat.
Rodinný dům, který se v rámci nového zákona řadí do kategorie jednoduchých staveb, by měl být nově povolen do 30 dní od podání žádosti. V případě složitějších staveb, jako je například celý bytový dům, bude mít úředník lhůtu dvojnásobnou. Stavební úřad může tyto lhůty prodloužit maximálně o dalších 60 dní.