Hlavní obsah

Stavební úřady bojují s novým digitálním systémem

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Česko mělo 1. červencem, kdy začal platit nový stavební zákon, pomyslně vstoupit do nové a rychlejší éry. Úředníci jsou ale zavaleni žádostmi na poslední chvíli podle starých pravidel. Nový digitální systém navíc hlásí problém.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

České stavební úřady první den fungují podle nového stavebního zákona. Mezi úředníky ale panuje chaos. Bojují s obrovským přílivem žádostí, které stavebníci na úřady zasílali ještě před nabytím účinnosti nové legislativy na poslední chvíli. Některé úřady navíc hlásí výpadky nového digitálního systému, přes který bude nově stavební řízení probíhat.

„Všichni stavebníci podávali žádosti na úřady na poslední chvíli. My jsme byli zvyklí dostávat zhruba pět žádostí denně, v posledních dnech to bylo přibližně devadesát,“ uvádí starosta městské části Brno–Židenice Petr Kunc.

Počty žádostí vzrostly i na stavebním úřadě v Táboře. „Vloni v červnu jsme v posledních dvou týdnech obdrželi 100 žádostí. Letos za poslední červnový týden jich bylo 900,“ komentuje vedoucí odboru táborského stavebního úřadu Jitka Doležalová s tím, že se úřad zatím novým systémem nezabývá. „Nyní řešíme staré žádosti, nový systém jsme ještě nezkoušeli,“ uvedla.

Nová éra, stará pravidla

Aktuální situaci již v minulém týdnu predikovala Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT). V prvním dnu, kdy mělo tuzemské stavebnictví pomyslně vstoupit do nové, rychlejší a efektivnější éry, se tak podle komory stavební úřady nepřekvapivě zabývají tisícovkami nových žádostí, které budou zpracovávat podle starých pravidel.

Spolu se zákonem začíná v pondělí totiž platit také tříleté přechodné období, během kterého lze místo projektové dokumentace zpracované podle nových pravidel předložit dokumentaci podle dosavadních právních předpisů. To ale lze pouze v případě projektů, u kterých začala práce na dokumentaci ještě před účinností nového zákona (což podle MMR stačí zmínit v průvodní zprávě).

Nový systém hlásí problémy

Oproti táborskému stavebnímu úřadu, kde se k novému digitalizovanému systému úředníci zatím nedostali, stavební úřad v Praze 12 ho už testuje. A podle Jana Tvrdka, tajemníka městské části Praha 12, systém ale hlásí problémy.

„Systém nám nefunguje. Přihlásili jsme se do něj ráno a přihlášení není stabilní. Nedostaneme se navíc do všech funkcionalit, které bychom potřebovali využívat,“ uvedl pro SZ Byznys Tvrdek.

Výpadky evidují také na stavebním úřadu v Liberci. „Nový systém s výpadky funguje. Stává se ale, že hlásí systémovou chybu. Jsme ale teprve ve fázi testování,“ uvedl Miroslav Šimek, vedoucí odboru stavebního úřadu v Liberci.

I tam ale podle jeho slov budou hrát v následujících týdnech a měsících prioritu už doručené žádosti, které do konce minulého týdne stavebníci zaslali. „V červnu jsme obdrželi násobně více žádostí. Je to nárůst z běžných zhruba 500 žádostí měsíčně na 1600,“ uvedl Šimek.

Negativní zkušenost mají zatím i úředníci Prahy 2. „Zaměstnanci stavebního úřadu Prahy 2 nemohou systém hodnotit v žádném případě kladně, protože vykazuje zásadní, kritické nedostatky,“ uvedla mluvčí radnice Andrea Zoulová. Dodala, že do Informačního systému stavebního řízení nelze zadat adresa, pouze katastrální území, a v systému není možné filtrovat záměry v konkrétních regionech a ukazují se výsledky za celou republiku.

„Systém pravděpodobně neumí ani ztotožňovat osoby. Adresa účastníka řízení se po zadání ověření automaticky nedoplňuje, jak by měla,“ dodala mluvčí. Pracovníkům úřadu se podle ní také nezobrazují všechny dotčené orgány.

Plošné výpadky ale Ministerstvo pro místní rozvoj zatím neeviduje. „Máme informace, že na některých stavebních úřadech lokální administrátor úředníkům nepřidělil patřičné role. V takovém případě se úředníci skutečně nemohou do systému přihlásit. Postup přidělování rolí je možné najít v manuálu pro administrátory nebo jim poradí na call centru MMR,“ vysvětlil mluvčí resortu Petr Waleczko jednu z možností, proč některé úřady do systému aktuálně nemohou.

36 podaných žádostí

Zároveň dodal, že právě reálné chování uživatelů teprve odhalí slabá místa, ať už v uživatelském rozhraní, tak v infrastruktuře systému.

„Ministerstvo v těchto dnech zveřejní i na základě odezvy uživatelů plán na příští týdny a měsíce, kdy bude docházet k úpravám, rozšíření a vylepšení systémů,“ dodal Petr Waleczko.

Během prvního dopoledne se podle dat MMR do informačního systému stavebního řízení přihlásilo 3312 úředníků. Na Portál stavebníka, přes který stavebníci nově musí podávat nové žádosti, se přihlásilo 2106 uživatelů, kteří rozpracovali 547 žádostí a 36 úspěšně podali.

Doporučované