Hlavní obsah

Zveřejnili návrh nového mostu přes Vltavu. Podaří se přesvědčit památkáře?

Projděte se po chystaném mostě mezi pražskou Výtoní a Smíchovem. Správa železnic návrh ukázala ve virtuální realitě.Video: Karolína Štuková

O budoucnosti mostu mezi pražskou Výtoní a Smíchovem se debatuje už roky. Jestli se výstavba nového mostu, nově se třemi kolejemi, nakonec zrealizuje, může ovlivnit posudek památkářů. Šetření proběhne letos.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Správa železnic pokračuje v přípravách nové podoby železničního mostu mezi pražskou Výtoní a Smíchovem. Chystaný návrh z rukou společnosti 2T engineering v letošním roce projde dvěma analýzami, které posoudí jak vliv chystané výstavby na životní prostředí, tak také dopad na kulturní dědictví.

„Tyto procesy budeme v letošním roce realizovat i za účasti veřejnosti. Kromě toho bychom také rádi pokračovali v projektové dokumentaci mostu, abychom od roku 2026 mohli zahájit realizaci,“ uvedl Pavel Paidar, ředitel odboru modernizace staveb ze Správy železnic.

Podle všeho se tak letos rozhodne o budoucnosti projektu, který se začal chystat už v roce 2010. Správa železnic potřebuje získat souhlas památkářů. Výtoňský železniční most byl totiž roku 2004 prohlášen kulturní památkou, která je součástí Pražské památkové rezervace zařazené na seznam světového dědictví UNESCO.

Od roku 2010 se dvakrát Správa železnic neúspěšně pokusila památkovou ochranu sejmout.

„Pro tato jednání bude klíčová právě analýza dopadů návrhu na kulturní dědictví. Chceme ukázat, že stávající mostní konstrukce už se pro železniční dopravu v té podobě, v jaké je, nedá zachránit a musela by projít výraznou obměnou,“ vysvětlil Pavel Paidar ze Správy železnic s tím, že taková rekonstrukce by v praxi znamenala výměnu zhruba sedmdesáti procent prvků stávající konstrukce.

Právě fakt, že most byl prohlášen za památku, vzbudil pozornost i části veřejnosti, která se proti plánům Správy železnic postavila peticí. Dvacet jedna tisíc signatářů bojovalo za to, aby památka zůstala v původní podobě.

Důvodem pro nahrazení původní konstrukce mostu z roku 1901 je podle Správy železnic fakt, že most je za hranicí své životnosti. Kapacitně navíc nestačí narůstajícím požadavkům železniční dopravy. V současnosti přes most denně totiž přejede zhruba tři sta spojení. V budoucnu to má být ale až pět set.

Vedle ztráty historické hodnoty se odpůrci plánů nové výstavby obávají také o uvedení nového mostu do praxe. Navrhovaný zvýšený počet vlaků může být totiž podle spolku Nebourat velmi problematický v jiných místech – na novém nádraží Smíchov a na Hlavním nádraží. Ani s trojkolejným mostem by navíc nemuselo být vyřešeno křížení vlaků odbočujících do Vršovic.

„Data ukazují, že tři koleje na mostě způsobí problémy, jen o kus dál. Není to robustní řešení pro budoucnost,“ už dříve uvedl argument Pavel Štorch ze spolku Nebourat.

Návrh Výtoňského mostu ve virtuální realitě

Ve snaze o realizaci nové konstrukce mostu se Správa železnic chce dostat o krok blíže nejen k památkářům, ale i široké veřejnosti, pro kterou chystanou podobu Výtoňského mostu zapracovala také do virtuální reality. Jak most bude v detailu vypadat, si můžete pustit v úvodním videu v článku.

Pokud se Správu železnic podaří památkáře v tomto kole jednání přesvědčit a sejmout nad mostem památkovou ochranu, dojde místo likvidace pouze k jeho přemístění.

„Příhradová nýtovaná konstrukce zůstane zachována a bude přemístěna. Po dohodě s hlavním městem prověřujeme lokalitu Modřan, kde může dále sloužit jako most pro pěší a cyklisty,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS) na tiskové konferenci v Centru architektury a městského plánování na konci loňského roku.

Doporučované