Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Vláda hledá způsob, jak znovu rozpohybovat ztuhlé soukolí tuzemské ekonomiky. Její poradní orgán Národní ekonomická rada vlády (NERV) zpracoval výčet téměř čtyř desítek opatření, díky kterým by mohla nabrat druhý dech.
SZ Byznys mají jejich detailní přehled k dispozici.
Kromě návrhů z oblasti pracovního trhu, investic, vzdělávání a správy země, se materiál věnuje také otázce bydlení. Ekonomice by podle expertů NERV v této oblasti pomohlo primárně zrychlení výstavby, a to jak individuálních, tak i komerčních projektů.
První část návrhů NERV
„Současný stav je zjevně neuspokojivý. Například v Praze by k výrazné změně dostupnosti bydlení bylo potřeba alespoň 50 tisíc nových bytů,“ uvedla skupina ve materiálu.
Zrychlení procesů povolování a tím také samotné výstavby by podle NERV mohlo v praxi průměrnou cenu bytů snížit o stovky tisíc korun.
„Chceme-li zlevnit cenu bytu, tak zkrácením řízení z průměrných 10 let na jeden rok jsme schopni snížit cenu bytu o 15 tisíc korun na metr čtvereční. Kupující dnes platí za dlouhé projednávání,“ stojí v materiálu.
Musí se zrychlit a zjednodušit
Řešení vládní poradci nachází především ve zjednodušení procesů povolování. Pomoci by mohly dílčí legislativní úpravy, například v případě využití pozemků v ochranném pásmu lesa.
„Dnes se opisují desítky stran rozhodnutí dotčených orgánů a stavební úřad tak tráví stovky hodin a desítky normostran textu nad každým povolením. Rozhodnutí může mít podobu ANO, souhlasíme s dokumentací „číslo jednací“,“ uvedl poradní orgán vlády.
V tomto zákonu by se podle NERV měla zvážit také možnost lokálního zúžení ochranného pásma lesa v obcích z padesáti na dvacet metrů.
A zjednodušení by se mohl dočkat také Vodní zákon, který v případě záměru vybudovat cestu podél vodního toku vyžaduje povolení od Krajského úřadu, a to i navzdory souhlasu správce vodního toku.
NERV navrhuje, aby toto povolení bylo založeno na logice „povoleno, pokud není zakázáno“.
Otázku bydlení v Česku podle skupiny odborníků komplikuje také Zákon o ochraně životního prostředí. Podle jejich argumentace totiž ztěžuje například povolení kácení vzrostlých stromů, což může vést k drahým prodlením.
„Lze změnit pasáž o kácení dřevin tak, aby byla zvážena nákladovost stavebních úprav při nepovolení kácení a případně stanovit náhradní vzrostlou výsadbu například v poměru 1:10. Dnes je možné vzrostlý strom koupit,“ vysvětlují v materiálu odborníci.
Mezi další řešení, která by mohla trh s bydlením podnítit k větší aktivitě, patří také změna zákona o oceňování majetku nebo změna liniového zákona. V obou případech by mělo u pozemků dojít k možnosti až osminásobného navýšení takzvané ceny obvyklé, což by mohlo odblokovat řadu potenciálních výkupů pozemků.
„Zohledňuje se totiž pouze současný stav a srovnává se se uskutečněnými prodeji, ale nezohledňuje potenciál možného budoucího využití podle Územního plánu,“ uvádí odborníci.
V otázce zrychlení výstavby experti zmiňují také zákon o daních z příjmů fyzických osob. V případě směny pozemků navrhuje, aby majitelé takových pozemků neztratili takzvaný časový test. Při případném dalším prodeji by se tak časový test nepočítal od začátku.
Poslední navrhovanou legislativní změnou by podle expertů NERV mohla být úprava pravidel pro dělení pozemků. K tomu podle současných podmínek vydává souhlas stavební úřad, což může celý proces prodlužovat. Podle návrhů rady by rozhodování o dělení nebo naopak slučování pozemků mělo spadat do povolovacího řízení a posuzovat konečný stav až po zamýšlených převodech těchto pozemků.
Legislativní změny by podle analýzy přinesly zvýšení výběru daní díky urychlení výstavby a investic. Pro tuzemskou ekonomiku by mohly znamenat vyšší investiční atraktivitu. V dlouhodobém pohledu by se zlepšila také dostupnost bydlení jako celku.
Kromě úpravy zákonů NERV navrhuje také srovnání norem ve výstavbě, a to na úroveň západních zemí. Zároveň navrhuje ponechat větší odpovědnost lidem.
Větší odpovědnost obyvatel i rozvolnění norem
„Chceme-li zlevnit a zkrátit výstavbu, musíme revidovat, zda jsou všechny normy, které profesní organizace vydávají, nutné a nemají větší mezní náklady než mezní přínosy,“ uvádí skupina.
V rámci požárních předpisů například navrhuje prodloužení požárních limitů (požární odolnost, vzdálenost k únikovým cestám, atd..) o dvacet procent. Výstavba by se podle jejich odhadů zlevnila o pět procent.
Otázkou jsou podle NERV také parkovací minima. Po vzoru západní Evropy a USA je experti navrhují alespoň částečně rozvolnit.
„Tato regulace je převážně zástupným řešením problému ‚nedostatku‘ parkovacích míst, jehož příčinou je silně dotované parkování na veřejných komunikacích,“ píší odborníci v doporučení vládě.
Největším problémem je podle jejich slov fakt, že nastavená minima nezohledňují možnosti výstavby, využití budov a rozdílné preference uživatelů staveb.
„Regulace parkovacích minim má podstatné negativní dopady. Výrazně prodražují výstavbu bytů, obchodů i škol. Zároveň snižují hustotu výstavby, čímž prodražují výstavbu a údržbu veřejné infrastruktury,“ stojí v návrhu.
Určité rozvolnění odborná skupina navrhuje i v případu hygienických požadavků, konkrétně v případě oslunění vnitřních prostor i v normách na hluk a vzduch.
Otázka oslunění by v důsledku ovlivnila například normy pro ateliéry, tedy nemovitosti o malé výměře, které kvůli předepsaným požadavků nelze kolaudovat jako bytovou jednotku a v praxi tedy například není možné do takové nemovitosti nahlásit trvalý pobyt.
„Upravme normu tak, aby bylo na kupujícím, co si kupuje. Ať je seznámen s tím, kde je kolik slunce, ale normy nedávají smysl zejména v garsonkách, které slouží k přespávání a nikdo v nich slunce během dne stejně nezažije. I zde platí, že doporučujeme méně regulace, více odpovědnosti lidem,“ komentují návrh experti z NERV.
Návrhy nejen z oblasti bydlení, ale i dalších, kterým se NERV ve své analýze věnoval, se bude vláda zabývat na setkání špiček vládní koalice tzv. „ká pětky“. Podle informací SZ Byznys následně rozhodne, ke kterým opatřením se přihlásí.