Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Počet vlastníků bytů nebo domů, kteří nejsou spokojeni s jejich stavem a zkoušejí je reklamovat, roste. Ukazují to čerstvá data Asociace inspektorů nemovitostí.
Zvláštností v těchto narůstajících počtech je ale fakt, že se nyní, častěji než dříve, jedná o nemovitosti, které byly prodávány už před delším časem. „Jde o přibližně tři a více let od okamžiku pořízení nemovitosti,“ upřesňuje Michal Flachs, tiskový mluvčí Asociace inspektorů nemovitostí s tím, že zákon umožňuje reklamaci po dobu pěti let od prodeje.
Odborník tento vývoj přisuzuje situaci, ve které kupující bydlení pořizovali. V posledních letech totiž zažíval realitní trh obrovskou vlnu poptávky a mezi kupujícími se hrálo o čas. Konkrétně v rekordním roce 2021 se na zajímavé nabídky dokonce stály pomyslné fronty a rychlé jednání bylo jednou z cest, jak vytouženou nemovitost získat.
Rychlé rozhodnutí s sebou nese důsledky
„Vzhledem k obrovskému tlaku poptávky se v roce 2021 výrazně propadl zájem o prevenci, tedy o odborné posudky, které prověřují technický stav pořizovaných nemovitostí. Lidé se snažili ušetřit čas, protože se pro pořízení museli rozhodnout co nejrychleji,“ vysvětluje Michal Flachs.
Rychlé jednání, ale s sebou také neslo neblahé následky, které se teď propisují do výdajů čerstvých majitelů reality.
„Kroky nových majitelů nemovitostí by mohly být zapříčiněny zvyšujícími se úrokovými sazbami, kdy si klienti uvědomují, že nekoupili zas tak výhodně a že na nápravu nebo opravu věcí, se kterými nepočítali, jim už nezbydou peníze,“ vysvětluje stavební inspektor Petr Vencl z pražského DekProjektu.
Důsledky rychlého pořízení rodinného domu dnes řeší například rodina v Havlíčkově Brodě, která v roce 2021 koupila nemovitost po částečné rekonstrukci.
„Dům měl zrekonstruované dva pokoje v přízemí, noví majitelé měli po čase v plánu přestavět také podkroví. Ukázalo se ale, že vestavba kvůli zatížení nebude možná. Představa, že do oprav investují několik set tisíc, se náhle proměnila na milionovou investici,“ popisuje nedávný případ z praxe Flachs.
Realitní poradna SZ Byznys
Navzdory tomu, že rodině v době pořizování domu prodávající tvrdil, že rekonstrukce podkroví bude možná, od inspektorů nemovitostí majitelé doporučení nemovitost reklamovat nedostali.
„Z naší zkušenosti však vyplývá, že v případě, že klient reklamuje nemovitost po takto dlouhé době od koupě, snižuje se šance na úspěch. Reklamace nemovitostí všeobecně patří v rámci soudních řízení mezi velmi nákladné spory, které se často řeší i několik let,“ dodává Flachs, mluvčí Asociace inspektorů nemovitostí. S časem totiž vstupují do hry všechny možné komplikace. Zda o problému věděl kupující i prodávající, proč si stěžuje až po tak dlouhé době, zda nevznikly až po koupi a další.
To potvrzuje také Marie Ratajová, specialistka na realitní právo ze společnosti Abes.
„Čím delší doba od koupě či převzetí nemovitosti uplyne, tím hůře se prokazuje jak existence vady, tak skutečnost, že o ní prodávající věděl. Další podmínkou pro úspěšnou reklamaci je také to, že vada byla prodávajícímu oznámena bezodkladně poté, co ji kupující zjistil,“ popsala zásadní problémy Ratajová.