Hlavní obsah

Prodali jste loni dům? Na odhlášení z daně z nemovitosti zbývá pár dní

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Pokud jste v minulém roce přestali být majitelem nějaké nemovitosti, nemáte již povinnost platit za ni daň z nemovitých věcí. Do konce ledna ale tuto skutečnost musíte oznámit úřadům a z platby daně se takzvaně odhlásit.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

S vlastnictvím nemovitosti se pojí řada povinností a jednou z nich je platba daně z nemovitých věcí. Pokud ale nemovitost přestane být vaším majetkem, například z důvodu prodeje či darování, je nutné se z daně odhlásit.

Aby po vás finanční úřad nepožadoval peníze, je nutné odhlásit daň z nemovitosti, což je povinnost stanovená zákonem bývalému vlastníkovi nemovitosti – nelze tedy spoléhat na to, že tuto povinnost splní nový majitel.

Oznámení je třeba podat nejpozději do 31. ledna roku následujícího po roce, kdy zaniklo vaše vlastnické právo. Tedy pokud například podáte návrh na vklad v roce 2024, musíte oznámení finančnímu úřadu učinit do 31. ledna roku 2025. Odhlášení je ale možné i zpětně.

„Lidé často zapomínají odhlásit daň z nemovitých věcí, zejména pokud nevědí o této povinnosti nebo předpokládají, že změnu oznámí nový vlastník. Zpětné odhlášení je možné – pokud poplatník zjistí, že se neodhlásil včas, může tuto skutečnost dodatečně oznámit finančnímu úřadu,“ vysvětluje Patrik Madle z Generálního finančního ředitelství. Za zapomenutí odhlášení podle něj nejsou žádné postihy.

Jak se odhlásit z daně z nemovitosti

Zákon nestanovuje přesnou formu, jak oznámit odhlášení z daně z nemovitých věcí, a nebyl vydán ani žádný speciální formulář. Konkrétní postup se odvíjí od toho, jestli v daném územním obvodě vlastníte ještě nějakou další nemovitost. Odhlášení je totiž možné dvěma způsoby – kompletně a částečně.

Skutečnost, že vlastníkem již nejste, oznamujete vždy příslušnému finančnímu úřadu. Pod který úřad nemovitost spadá, se určí podle lokality, ve které se nachází.

Kompletní odhlášení daně z nemovitosti

Pokud v obvodě nevlastníte žádnou další nemovitost, týká se vás odhlášení úplné. Úplně tak postačí odhlášení poslat doporučeným dopisem. Ten musí obsahovat vaše osobní údaje, přesné označení nemovitosti, výslovné odhlášení daně z nemovitých věcí a také proč se odhlašujete, tedy jestli jste nemovitost prodali, darovali a podobně.

Z čeho se skládá daň z nemovitosti?

Výši daně v jednotlivých obcích ovlivňuje trojice koeficientů, z nichž část je pro obce daná a část ovlivňují svým rozhodnutím.

Základní koeficient je stanovený podle počtu obyvatel. Obce ho pouze mohou zvýšit o jednu kategorii, a to konkrétně pro celou obec, jednotlivé katastrální území nebo jednotlivý městský obvod nebo městskou část, nikoliv pro vybrané části obce.

Dále existuje inflační koeficient, který reaguje na výši inflace. Obce ho nemohou ovlivňovat a může být buď zachován, nebo stopnut. Jeho hodnota nikdy meziročně neklesá. Jeho výše se tentokrát nezvyšuje, zůstává na hodnotě 1.

Posledním je místní koeficient, který je hlavním nástrojem obcí k nastavení míry daně z nemovitých věcí. Nastavovat ho mohou libovolně jak pro celou obec, tak pro jednotlivé městské části, jednotlivé parcely, typy budov apod.

Stanovit ho lze ve výši 0,5 až 5,0. V případě hodnoty 1 se výše daně nijak nemění a použitím hodnoty od 0,5 do 1 tak mohou obce vypočtenou daň i účinně snižovat.

Odhlášení je možné provést také elektronicky, a to prostřednictvím portálu Finanční správy. Na portálu Mojedane.cz v sekci Elektronická podání pro Finanční správu vyplníte formulář pro obecné písemnosti. V něm uvedete, že se odhlašujete z daně z nemovitých věcí, a přesně specifikujete ty nemovitosti, které již nevlastníte a proč. Formulář lze odeslat přímo z portálu a ověření proběhne prostřednictvím Datové schránky nebo občanské identity (například bankovní identity či mobilního klíče e-governmentu).

Částečné odhlášení daně z nemovitosti

Pokud v obvodu vlastníte ještě další nemovitost, musíte se odhlásit pouze částečně. Spíš než o odhlášení se tak jedná o nahlášení změny. V takovém případě si musíte podat nové daňové přiznání, ve kterém uvedete, které stavby v tomto roce v dané oblasti nadále vlastníte.

„Pokud by poplatník prodal jen jednu z více nemovitostí, které vlastní v daném kraji, zůstává v daném kraji nadále poplatníkem. Takovou změnu je pak povinen sdělit správci daně prostřednictvím daňového přiznání. Daňové přiznání podá ve standardní lhůtě do 31. ledna zdaňovacího období následujícího po roce, v němž pozbyl vlastnické (či jiné) právo k nemovité věci. V daňovém přiznání tedy deklaruje „úbytek“ nemovitých věcí, u kterých je v daném kraji poplatníkem,“ říká Madle.

Nový vlastník se musí přihlásit

Pokud jste nemovitost naopak získali, máte povinnost se do konce ledna k dani z nemovitých věcí přihlásit tím, že podáte daňové přiznání. Příslušné formuláře získáte na finančním úřadě nebo na webových stránkách. Vyplnit je můžete ručně a následně je poslat poštou, případně je doručit na úřad osobně, nebo tiskopisy dodat elektronicky přes portál Finanční správy.

„Povinnost do konce ledna podat přiznání k dani z nemovitých věcí má typicky ten, kdo nějakou nemovitost v loňském roce nově nabyl, například koupil nebo zdědil byt či pozemek nebo si třeba pořídil či přistavěl garáž. Kompletní informace jsou dostupné na webu Finanční správy,“ dodává Madle.

Doporučované