Článek
Stavební úřady budou moci i nadále využívat své systémy pro stavební řízení, které mohly používat do letošního 1. července. Stavebníci budou předkládat projektovou dokumentaci v digitální podobě. Počítá s tím novela stavebního zákona, kterou ve zrychleném režimu již v prvním čtení schválila Sněmovna.
Novela má překlenout potíže s digitalizací stavebního řízení. Má začít platit den po vyhlášení ve sbírce. Nyní ji dostane k projednání Senát.
S digitalizovanými systémy stavebního řízení mají stavebníci a úředníci problémy od jejich spuštění v červenci. Situace na konci září vyústila v odvolání tehdejšího ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše (Piráti) z vlády a v následný odchod jeho strany do opozice.
Vláda se v říjnu rozhodla vypsat na systém digitálního stavebního řízení novou zakázku. Současně také umožnila dočasně používat původní systémy s těmi spuštěnými letos v létě. Nově vytvořený systém má začít fungovat nejpozději od začátku roku 2028.
Digitalizaci stavebního řízení má nyní na starosti pracovní skupina z Ministerstva dopravy v čele s ministrem Martinem Kupkou (ODS).
Stavebníci a úředníci se tedy dočasně vrátí do původního režimu. Žádosti budou opět podávány a vyřizovány papírovou formou nebo prostřednictvím datové schránky.
Platná by podle návrhu z digitalizace zůstala pro stavebníky jediná povinnost, a to vložení dokumentace přes Portál stavebníka. Do žádosti odeslané podle původních pravidel by musel být vložen odkaz na umístění dokumentace v portálu.
Příkladem může být scénář, kdy si stavebník nechá připravit projekt od projektanta. Ten mu ho odevzdá nejen ve formě dokumentů, ale také ve formě odkazu do zmíněného systému. Stavebník se pak může rozhodnout, zda a jakou formou podá žádost na stavební úřad.
Přechodné období
Podle dřívejšího vyjádření prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví Jiřího Nouzy by přechodné období mělo trvat minimálně rok a půl. „Myslím, že osmnáct měsíců je realistický odhad, aby bylo možné v termínu opravit vše, co se nestihlo,“ uvedl pro SZ Byznys Jiří Nouza.
Podle místopředsedy Svazu měst a obcí ČR Pavla Drahovzala by během přechodného období mohly počty žádostí na stavební úřady růst. „Ve chvíli, kdy bude vyjasněn legislativní rámec a stavebníci zjistí, že je funkční, je pravděpodobné, že počet žádostí na stavebních úřadech naroste. Každý bude chtít využít příležitosti, že systém funguje, než začne nové období digitálního řízení,“ uvedl.
Návrh změny stavebního zákona, kromě dočasného přechodu zpět k papírovým podáním, obsahuje také změny v doručování mezi správními orgány.
Dosud stavební úřady a dotčené orgány musely doručovat dokumentaci pouze přes jejich digitální systém ISSŘ. I zde úředníci ale hlásili řadu problémů. Nově by mohlo podle návrhu doručování fungovat například přes datovou schránku nebo opět papírovou formou.
Podle nového stavebního zákona se řada dokumentů musí povinně zveřejňovat také na národním geoportálu územního plánování. Bez tohoto zveřejnění nemůže například územní plán nabýt účinnosti.
„Chceme změnit legislativu tak, aby použití geoportálu v přechodném období nebylo povinné a úřad mohl dokumentaci zveřejnit na svých webových stránkách. Současně úřady musí v rámci územního plánování vkládat do geoportálu různé písemnosti, tuto povinnost chceme v přechodném období také zrušit,“ uvedl mluvčí resortu dopravy František Jemelka.
Navržená opatření podle generálního sekretáře Asociace developerů Zdeňka Soudného reflektují většinu požadavků, které odborníci v posledních týdnech na Ministerstvo pro místní rozvoj vznášeli.
„Našli jsme konsenzus toho, co je třeba udělat. V jaké finální podobě bude návrh nakonec přijat, na to si budeme muset ještě počkat. Vnímám ale, že je to cesta správným směrem a pomůže vyřešit tento kritický moment, který dopadá na celý obor stavebnictví,“ uvedl.
Zároveň dodal, že svazy se s ministrem a pracovní skupinou, která na digitalizaci stavebního řízení pracuje, sejde v příštím týdnu. „Návrh se nechystáme zásadně kritizovat. Spíše navrhneme další podněty, které materiál nezmění, pouze ho posunou dále,“ dodal Soudný.