Hlavní obsah

Digitalizace katastru nemovitostí je dokončena. Zápis půjde online a levněji

Foto: Thomas Bethge, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Katastrální úřad –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ jeden z největších úřadů v Česku dokončil svou plnou digitalizaci. Návrh na změnu vlastnického práva do katastru mohou nyní lidé podávat po desítkách let příprav poprvé online.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Po třech dekádách byla v Česku dokončena digitalizace katastru nemovitostí. Získávat elektronické listiny a sledovat stav řízení z domova mohli lidé už mnoho let, nyní se k nim přidává ale i další možnost.

Portál poprvé umožní ze vzdáleného přístupu občanům i firmám podávat kompletní návrh na vklad a ohlašovat změny údajů.

„Digitalizace katastru nemovitostí je velkým krokem vpřed v rámci modernizace české veřejné správy. Díky Portálu katastru a zeměměřičství mohou lidé vyřizovat své záležitosti z domova, což jim zefektivní čas a ubyde zbytečná administrativní zátěž,“ uvedl předseda vlády Petr Fiala (ODS) na úterní tiskové konferenci.

Už nyní ale podle ministra zemědělství Marka Výborného (KDU-ČSL) úřad poskytuje obrovské množství dat. „Jen v loňském roce to bylo 28 milionů výstupů, z nichž více než 99 procent poskytl úřad v elektronické podobě,“ uvedl.

Dalším krokem má být podle ministra zvednout počet plně elektronických zápisů do katastru. „K tomu chceme veřejnost motivovat i tím, že za elektronický vklad zaplatí o 20 procent nižší správní poplatek,“ dodal Marek Výborný.

Dosud úřad za návrh na změnu vlastnického práva účtoval dva tisíce korun. Při plném využití slevy by navrhovatelé ušetřili zhruba 250 milionů korun ročně.

Digitalizace, na které úřad pracoval několik desetiletí a zahrnoval postupné elektrizování výpisů, digitalizaci katastrálních map a napojení na základní registry, přinesla také úspory.

Náklady na práci úřadů klesají

Podle předsedy katastrálního úřadu Karla Štencla je výsledkem digitalizace i to, že mohl snížit stavy úředníků, zatímco počet zpracovaných podání se naopak zhruba zdvojnásobil.

„Postupně jsme snižovali (stavy zaměstnanců pozn. red.) a k dnešku to je celkem o 20 %. V tom pokračujeme. Mezi roky 2024 a 2025 snižujeme o jedno procento úředníků na katastrálních úřadech, což je 40 lidí,“ popsal v říjnu loňského roku předseda Karel Štencel.

Snížením počtu zaměstnanců podle šéfa úřadu představuje úsporu 800 milionů korun. Roční náklady systému dosahují 200 milionů korun.

Pokud úřad nyní nabírá nové zaměstnance, pak zejména IT odborníky, kteří se podílejí na dalším vývoji a údržbě systémů.

I když snižují počty úředníků, dokážou ročně zpracovat zhruba 1 300 000 zápisů do katastru nemovitostí. Oproti roku 1993 tak mají o pětinu lidí méně, ale zpracují dvojnásobek podání. Navíc zhruba třikrát až čtyřikrát rychleji.

Doporučované