Hlavní obsah

Jak dálnice zdražují bydlení. Někdy to zvládnou už na papíře

Foto: Dolezalphoto.cz, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Otevření nového úseku dálnice může zvýšit cenu nemovitostí. Umožní většímu počtu lidí dojíždět za prací do větších měst, otevření úseku dálnice do Písku je ovšem výjimkou z pravidla.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Dostupnost bydlení se ve velkých českých městech zhoršuje. Vysoké ceny nemovitostí ženou obyvatele za jejich hranice a nutí je za prací dojíždět. „Lidé jsou ochotni dojíždět za prací maximálně šedesát minut. Toto číslo se podle našich dat nezvyšuje,“ říká realitní makléř RE/MAX Horizont Štěpán Gjurič.

Se zlepšováním dopravní dostupnosti, ať už v podobě přímých vlakových spojů nebo dostavby dálniční sítě, se tak otevírají možnosti k dojíždění stále větší skupině obyvatel. A lepší dopravní dostupnost do velkých měst je podle realitních odborníků hnacím motorem pro růst cen nemovitostí v příhodných lokalitách.

Takový trend se dá pozorovat například v okolí stavby dálnice mezi Olomoucí a Hradcem Králové, potvrzuje ředitel realitní kanceláře Century 21 Tomáš Jelínek. Ten poukazuje na to, že ceny nemovitostí ve Svitavách či v Ústí nad Orlicí rostly rychleji než byl průměr trhu.

Růst cen v Hradci Králové potvrzuje také Hana Kontriš, manažerka oborových služeb Seznam.cz, a to včetně Sreality.cz. „Kraj masivně investuje do dopravních staveb a velkou výhodou je pohodlné vlakové spojení z Hradce Králové nebo silniční spojení s Prahou prostřednictvím D11,“ říká Kontriš.

V současnosti je podle majitele realitní kanceláře Evropa Michala Macka nejvýraznější zájem o nemovitosti v okolí budoucí dálnice D3. „Zájem vidíme nejen u dokončených částí, ale i u těch budoucích, zejména v okolí Prahy, kde to vypadá, že plánovaná trasa se již nebude měnit. Zájem je zejména o Benešov a jeho okolí, Neveklov, Slapy a dále pak na jih, kde jsou už nově dokončené části dálnice,“ uvedl Macek.

Výstavba dálnic má podle dat Bezrealitky dopad také na ceny pozemků, které se v důsledku nových projektů zvedají v průměru o patnáct až dvacet procent.

„A klíčové jsou také u rekreačních nemovitostí. Zde platí, že dokonce z některých neprodejných udělají prodejné. To je vidět například u dálnice, která směřuje do Karlovarského kraje,“ dodává mluvčí společnosti František Brož.

Výjimkou, která by v souvislosti s výstavbou dálnic mohla v případě cen nemovitostí působit opačný trend, je podle realitního makléře RE/MAX Horizont Štěpána Gjuriče těsná blízkost komunikace.

„Ideální vzdálenost od dálnice je u rezidenčních nemovitostí zhruba jeden až tři kilometry. Obyvatele neruší zvýšený hluk a zároveň netráví příliš času na okreskách při cestě k dálnici,“ uzavírá odborník.

Písek drží ceny stabilní

Stejný efekt nová dálnice ale zatím nepřinesla u nemovitostí v okolí Písku, kde byl úsek zprovozněn před koncem loňského roku.

„Ceny tamních nemovitostí už odpovídaly velikosti města, u bytů dosahovaly šedesáti tisíc korun za metr čtvereční. To odpovídá faktu, že pokud má město dobré sociální zázemí a funkční infrastrukturu, tak dálnice není tolik podstatným důvodem ke skokovému navýšení ceny,“ doplnil Tomáš Jelínek z Century 21.

To potvrzují také data společnosti Bezrealitky. Zároveň ale podle mluvčího Františka Brože má už nyní dálnice efekt jako obchvat některých sídel. „Ceny rodinných domů kolem někdejších průtahů mají šanci vyrůst skokově o střední desítky procent,“ doplnil

Čtvrt milionu dojíždějících denně

Nepřekvapí, že Češi nejčastěji dojíždějí do Prahy. Do metropole podle anonymizovaných dat O2 z loňského března pravidelně dojíždí více než 250 tisíc lidí. Z některých okresů do hlavního města pendluje i více než třetina populace.

Ještě před sedmi lety při měření spádovosti přitom data ukazovala, že do Prahy dojíždí za prací okolo 140 tisíc lidí, v roce 2002 se tato hodnota pohybovala okolo 95 tisíc.

Doporučované