Hlavní obsah

Čtyři výzvy pro nového šéfa digitalizace stavebního řízení

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Po odchodu Ivana Bartoše z postu ministra pro místní rozvoj se digitalizace stavebního řízení ujme ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Stavebníci už vědí, jakým výzvám bude čelit.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Digitalizaci stavebního řízení si po konci ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše (Piráti) vezme na starost tým v čele s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS). Podle expertů v oblasti stavebnictví před ním nyní stojí několik výzev, na které se bude muset zaměřit.

Podle prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví Jiřího Nouzy by první kroky měly vést k legislativnímu opatření, které by posílilo právní jistotu jednotlivých řízení i jejich účastníků.

1. Posílení právní jistoty

„Některé kroky úředníků a stavebníků v nových systémech mohou být sporné. V budoucnu by tak mohla být řízení při přezkumných řízeních zpochybněna. V konečném důsledku může dojít k tomu, že nezávislý soud rozhodnutí zruší,“ uvedl Jiří Nouza pro SZ Byznys.

Tento krok po jednání se svazy a asociacemi ve stavebnictví už dříve Ivan Bartoš přislíbil. Konkrétní řešení ale zatím jeho resort nezveřejnil.

Variantou by mohl být scénář, který už dříve představil předseda Svazu měst a obcí ČR František Lukl. Podle něj by legislativní změna měla umožnit úředníkům dočasně využívat původní systémy, ve kterých pracovali do konce letošního června a nadále v nich zpracovávají staré žádosti.

2. Portál stavebníka

Podle České komory autorizovaných inženýrů a techniků (ČKAIT) se už od spuštění digitálních systémů objevují značné problémy také v případě Portálu stavebníka, do kterého stavebníci zadávají své požadavky a dokumentaci k jednotlivým projektům.

„Systém není promyšlen a realizován tak, aby usnadnil a zkrátil práci žadatelů nebo nás, živnostníků a projektantů, kteří za stavebníka vyřizujeme inženýrskou činnost,“ uvedl Radim Loukota, místopředseda představenstva ČKAIT.

Podle jeho slov je třeba provést revizi smlouvy se zhotovitelem a zjistit, jaké je pro projekt Portál stavebníka zadání a časové milníky.

„Zároveň je namístě pokusit se určit v rámci řešení ty největší problémy a vnímat je jako prioritu. Zadavatel by měl být průběžně informován o tom, jaké jsou aktuálně nejpalčivější problémy, se kterými se stavebníci potýkají,“ uvedl Radim Loukota, místopředseda Představenstva ČKAIT.

3. Národní geoportál územního plánování

Ještě problematičtější situace podle generálního sekretáře Asociace developerů Zdeňka Soudného se aktuálně odehrává v Národním geoportálu územního plánování, kde by se měly zveřejňovat územně plánovací dokumentace a jejich změny.

„Účastníci stavebního řízení od jeho spuštění hlásí zásadní problém. V systému chybí mnoho funkcionalit, které jsou potřebné nejen pro samotné územní plány, ale také například pro investory, kteří do něj musí vkládat plánovací smlouvy. Bez nich není možné projekt realizovat,“ uvedl Soudný.

Řešením by podle jeho slov v současné situaci mohlo být překlenovací období, ve kterém by se systém dopracoval.

„Ideální by v případě, že digitální cesta nefunguje, bylo využití alternativní metody. Například pokud stavební úřad nemůže vyřídit problém s dotčeným orgánem digitálně, měl by mu zákon umožnit udělat to písemně,“ uvedl Soudný za Asociaci developerů.

4. Zakázka v detailech

Jako jeden z nejaktuálnějších úkolů nového představitele projektu digitalizace stavebního řízení by měla podle Jiřího Nouzy ze Svazu podnikatelů ve stavebnictví být také analýza toho, jakým způsobem byla zakázka na zpracování systému zadána.

„Je nutné v současném stavu znát podmínky, které byly zhotoviteli digitálních systémů nastaveny. Jen tak se můžeme dozvědět, jak byla zakázka zadána, a dále vysledovat, jaký bude nejvhodnější postup řešení,“ uvedl Jiří Nouza.

Zároveň dodal, že nelze vyloučit situaci, že by stav digitálních systémů stavebního řízení byl v takové kondici, kdy by se státu více vyplatilo začít vše budovat od základů.

„Časově to bude skutečně náročné. Nemyslím si, že je možné systém opravit a uvést do chodu, řádově například za měsíc. Obávám se, že to bude trvat minimálně rok,“ uvedl prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví.

Doporučované