Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Investiční apetit v odvětví maloobchodních nemovitostí v Česku zřetelně sílí. Po několika letech zdrženlivosti investoři znovu obracejí pozornost k retailovým parkům i obchodním centrům. Třetina odborníků oslovených v aktuálním výzkumu Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí (ARTN) očekává růst jejich atraktivity, což je nejvíce za posledních šest let.
„Cítím tlak a touhu kupovat retail parky v Česku. Retailový investor se vrátil a poskytuje zavedeným fondům dost prostředků pro další nákupy,“ potvrzuje ředitel investiční skupiny Fidurock Ondřej Křivanec.
Co je to retail park, neboli obchodní zóna
Retail park je moderní koncept nákupního areálu, který se skládá z několika samostatných obchodních jednotek umístěných vedle sebe, často s vlastním parkovištěm přímo před obchodem. Na rozdíl od tradičních vícepatrových nákupních center jsou retail parky přízemní, nabízejí široké parkovací plochy a rychlé nákupy bez nutnosti procházet celým centrem.
Podle Marka Bečičky, člena představenstva investiční společnosti Generali Investments CEE půjde stabilizace tohoto trhu ruku v ruce s očekávaným ekonomickým růstem. „Dojde k oživení spotřeby, k růstu tržeb a stabilizaci celého segmentu,“ uvedl. Laicky řečeno, pokud se bude ekonomice dařit, lidé budou více vydělávat, mít chuť nakupovat i ve velkých nákupních parcích, které tak budou vydělávat a investoři tedy budou mít zájem o budování dalších.
Diskontní nájemci táhnou poptávku
Růstu retail parků podle analýzy asociace napomáhá i to, že častí nájemníci v těchto parcích jsou obchody specializující se na levné zboží – diskont, což je v současném období složité ekonomické situace pro řadu zákazníků vítaný prvek.
Právě prodejny orientované na nižší cenové hladiny navyšovaly v roce 2024 své obchodní plochy v nákupních centrech i retail parcích nejvýrazněji. Enormní zájem zákazníků zaznamenal například Lidl při výprodeji svých nepotravinářských položek, ať už během výprodeje v improvizovaném pavilonu na letňanském výstavišti, nebo ve své nedávno zřízené výprodejové prodejně se zlevněným spotřebním zbožím v Retail Parku Štěrboholy.
„Trend rychlého a pohodlného nakupování bude nahrávat nákupním parkům. Bude pokračovat obliba diskontních řetězců,“ říká Kamila Breen, vedoucí oddělení analýzy ve společnosti Cushman & Wakefield.
Nové transakce mění vlastnickou mapu retailu
Rok 2024 přinesl i několik zásadních nákupů právě u obchodních center a parků. Nejvýznamnější byla transakce Arkád Pankrác, které přešly z G City Europe do rukou společnosti Trigea ze skupiny Partners. Šlo o největší obchod roku, který se přiblížil hodnotě 100 milionů eur.
A v tempu loňského roku pokračoval trh i letos. Na počátku roku 2025 byla oznámena další klíčová transakce – prodej 25% podílu Centra Černý Most společnostem Upvest a RSJ Investments. Tato změna vlastnické struktury by měla podpořit plánovanou rekonstrukci a rozšíření celého areálu. Nového majitele získal také obchodně-zábavní komplex Máj.
Vybrané transakce v retailu v roce 2024 a 2025
Vybrané transakce v retailu v roce 2024 a 2025 | ||||
Objekt | Město | Prodejce | Kupující | Odhadovaný objem |
Arkády Pankrác | Praha | G City Europe | Trigea | 270 mil. EUR |
Pařížská 3 / Louis Vuitton | Praha | Amundi | Raiffeisen invest. spol. | 60 mil. EUR |
Obchodní centrum Řepy | Praha | Trikaya | Pragorent invest. spol. | 33 mil. EUR |
Portfoliio retail parků | Humpolec, Lipník | KLM Real Estate | Patria invest. spol. | N/A |
OC Čtyři Dvory | České Budějovice | Reico ČS Nemovitostní | Conseq | 15 mil. EUR |
25 % podíl Centrum Černý most | Praha | Unibail-Rodamco-Westfield | Upvest + RSJ Investments | 140 mil. EUR |
Máj Národní | Praha | Amadeus Real Estate | Fond Realita | N/A |
Zdroj: Building world, veřejné zdroje |
Návštěvnost pod úrovní před pandemií
Návštěvnost nákupních center byla v roce 2024 stále 6,6 % pod úrovní roku 2019, oproti roku 2023 však stoupla o 1,3 %. Důležitý je ale vývoj jejich obratu a ten je přesto pozitivní – ti, kdo do center přijdou, zde utrácejí více. Meziroční obrat nákupních center stoupl o 3,9 %.
Do budoucna bude podle odborníků oslovených Asociací pro rozvoj trhu nemovitostí rozhodující část investic směřovat do modernizace a rozšiřování už stávajících obchodních center. Rok 2024 nepřinesl nové velké projekty, otevřeny byly především menší regionální retail parky.
Modernizace čeká v blízké době například pražské Centrum Černý Most, pardubické Grand a Forum, olomouckou Šantovku nebo brněnský Avion Shopping Park. Velkou investicí je i projekt Dornych v Brně od společnosti Crestyl, jehož součástí bude 27 tisíc m² retailových ploch.
Hlavní růstový potenciál však zůstává u parků, které nadále porostou zejména na okrajích menších měst. „Ve výstavbě nebo v přípravě je více než čtyřicet takových projektů po celé republice,“ shrnuje analýza asociace.
Ale větší chuť lidí utrácet se ukazuje nejen u levnějšího zboží. Například s přílivem zahraničních turistů přicházejí na hlavní nákupní třídy v Praze nové značky. Mezi nejvýraznější příchozí brandy patří například Parfums Christian Dior, Le Labo, JD Sports nebo SMEG. Zajímavostí je i rostoucí podíl značek pocházejících z východní Evropy – Polska, Ukrajiny, Slovenska či Turecka – které využívají Českou republiku jako vstupní bránu na západní trhy.
Podle údajů poradenských společností Cushman & Wakefield a CBRE šlo jen v loňském roce o více než pět desítek firem, nejčastěji z oblasti gastronomie, ale i módy, zboží pro domácnost nebo kosmetiky.