Článek
Paříž má nejdražší bydlení v Evropě. Přesto je to metropole, od které se Praha může učit. Sociální nájemní byty, tedy bydlení pro obyvatele s nižšími příjmy tam tvoří čtvrtinu všech nájemních bytů. Ambice má město nad Seinou ale ještě větší. Do roku 2035 by se podíl dostupného bydlení měl zvýšit na čtyřicet procent.
V tomto kontextu Praha výrazně zaostává. Podle posledního sčítání tvoří všechny nájemní byty v hlavním městě přibližně třetinu celkového bytového fondu. A z této třetiny se jich pro sociální účely využívá 1,9 %.
Dostupné a sociální bydlení v Praze
- Byty pro sociální účely zaujímají cca 13 % bytového fondu hl. m. Prahy (se započítáním bytů pro seniory a zdravotně postižené).
- V absolutních číslech se jedná o cca 3950 bytů, což je 0,6 % celkového počtu bytů v Praze a 1,9 % nájemních bytů v Praze.
- Praha samotná si stanovila ve Strategii rozvoje bydlení do roku 2030 zvýšení počtu obecních sociálních bytů z 1850 na 5000.
Zdroj: MMR
Srovnání mezi Paříží a Prahou dobře ukazuje, jak rozdílné výsledky mohou přinášet různé přístupy k bytové politice. Francie totiž dlouhodobě využívá celou řadu způsobů, jak sociální a dostupné bydlení rozšiřovat, které byly v Česku v posledních dekádách zcela opomíjeny.
„Toto nelze dohnat za pár let, ale je potřeba se inspirovat a analyzovat, které nástroje by byly vhodné v českém prostředí, zejména pro velká města. I proto jsme začali spolupracovat s odborníky z OECD (Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj), budeme prověřovat nástroje jako inkluzívní zónování, neziskové bytové společnosti, incentivy (nástroje stimulace a motivace) pro vyšší využívání prázdných bytů,“ uvedl pro SZ Byznys Ivan Bartoš, ministr pro místní rozvoj (Piráti), který se v Paříži minulý týden zúčastnil summitu o dostupném bydlení.
Výstavba nájemních bytů v Česku, které by mohli využívat lidé s nižšími příjmy, podle slov Ivana Bartoše vázne hlavně proto, že se samotná stavba finančně jednoduše nevyplatí. Tyto byty mají šanci vzniknout jen s využitím dotace, která má ovšem určitou dobu udržitelnosti.
„Po jejím uplynutí je zpravidla výhodnější byty pronajímat za tržní nájemné. Neexistuje systémová podpora dostupného bydlení a příspěvek na bydlení nerozlišuje životní situaci žadatelů, takže například student na koleji příspěvek nedostane, ačkoliv by jinak všechny podmínky splňoval,“ reaguje na současnou situaci v oblasti dostupnosti bydlení ministr.
Tisíce bytů pro obyvatele s nízkým příjmem
Příkladem úspěšného projektu dostupného bydlení v Paříži je 54hektarové území, kde se místo bývalého nákladového nádraží dokončuje celá nová čtvrť Clichy-Batignolles s 3400 byty.
Polovina bytových jednotek je sociálních, pětina spadá do kategorie dostupného bydlení a zhruba jen třetina se pronajímá za tržní ceny. Na území vznikla také nabídka bytů pro první kupující, ubytovna pro studenty nebo nájemní bydlení pro mladé pracovníky.
Rozlohou, významem i typem připomíná území brownfieldu Bubny. O přestavbě tohoto území v pražských Holešovicích se mluví už od minulého století. Proměnu dnes poměrně zanedbané lokality plánuje už čtvrtá politická reprezentace Prahy. Území by mělo nabídnout bydlení 25 tisícům lidí.
Přeměna území Bubny-Zátory v pražských Holešovicích:
Co se má stát?
- 25 000 obyvatel zde najde domov
- 11 000 bytů
- 29 000 pracovních míst
- 5000 míst pro žáky ve školách
- Propojení Letné a Holešovic
- Vznik administrativních budov a obytného území v severní části
- Vznik centrálního parku o rozloze šest hektarů
- Stavba nových mostů a pěších lávek
- Napojení na rychlodráhu vedoucí na letiště
- Vznik Památníku ticha v prostorách nádraží Bubny
- Umístění nového koncertního sálu Vltavské filharmonie
Zdroj: IPR Praha
Ačkoliv plány dokončení ukazují až na rok 2040, právě Bubny by mohly být jedním z projektů, kde bude nabízeno bydlení pro mnohem širší škálu obyvatel než dosud.
„V chystaném zákoně o podpoře v bydlení pracujeme se skupinou tzv. zvláště potřebných osob. Mezi ně patří například oběti domácího násilí, osamělí senioři nebo rodiny s dětmi, u kterých hrozí pobyt v náhradní péči. Jedním z pilířů zákona jsou garance soukromým majitelům bytů, tak aby měli motivaci nabízet své byty k pronájmu,“ naznačil detaily zacílení zákona Ivan Bartoš.
Více si o chystaném zákoně o podpoře v bydlení můžete přečíst v odkazu níže.
V rámci cílových skupin má zákon mířit také na mladé lidi a potřebné profese jako například zdravotníci, pracující ve školství, sociálních službách, veřejné správě nebo zajišťování bezpečnosti.
Výstavbu větších projektů bydlení v Česku dlouhodobě blokuje délka stavebního řízení, které trvá roky. To by se podle ministra mělo zrychlit s novelou stavebního zákona. Problém ale zůstává. Podle Bartoše totiž stále chybí motivace a podpora pro výstavbu obsáhlejších projektů.
„Jde o financování a garance, projektovou přípravu nebo metodiky veřejných zakázek,“ doplnil.
Bartoš během pařížské konference jednal také se zástupci Rozvojové banky Rady Evropy (CEB) o možnostech budoucí spolupráce.
„CEB je stejně jako EIB (Evropské investiční banky) jedním z možných partnerů pro případné financování projektů dostupného bydlení v Česku. Určitě má velký smysl se s těmito významnými institucemi bavit a prohlubovat spolupráci už jen proto, že tyto mají obrovské zkušenosti s financováním dostupného a sociálního bydlení v mnoha evropských zemích,“ uvedl pro Seznam Zprávy ministr.
Levné bydlení ze starých kanceláří a hotelů
Paříž si v rámci rozvoje dostupného nájemního bydlení také pomáhá rekonstrukcemi starších a nevyužívaných nemovitostí, jako jsou například kanceláře, garáže ale i bývalé hotely.
To má být v budoucnu cesta také Prahy a dalších českých obcí a měst.
„Rekonstrukce a rekolaudace budov původně určených k jiným účelům je rozhodně cesta vpřed, hlavně pro velká města. Pandemie covid-19 zahýbala i trhem s nemovitostmi – nákup a přestavba hotelů nebo menších projektů administrativních budov se staly reálnou možností, jak rychle a levně dostat na trh nové byty,“ uvedl Bartoš.
„Řada menších obcí má také na svém území různé opuštěné zanedbané domy a další nevyužívané objekty. Jejich koupě a přestavba na dostupné bydlení jsou určitě vítaným krokem,“ dodává.
V rámci zákona o podpoře bydlení by rekonstrukcemi mělo v následujících letech projít také až třináct tisíc nevyužívaných obecných a městských bytů. Následně by je měly obce nabídnout na trhu k pronájmu.
Další možností, kterou Ministerstvo pro místní rozvoj aktuálně zkoumá, je zahrnout do projektů povinný podíl bytů pro dostupné či sociální bydlení. V zahraničí, například ve Spojených státech, Skandinávii nebo německy mluvících zemích jde přitom o běžnou praxi.
Stavba dostupného bydlení povinně v Česku
„Jsme ve fázi, kdy analyzujeme data ze zahraničí a zvažujeme různé varianty, jak by se dal tento koncept uplatnit u nás. Je potřeba, aby obce měly dostatek pravomocí a mohly snáze než dnes určovat, jaké stavební projekty se na jejich území budou realizovat. Budeme o tomto jednat například s OECD. Rozhodně je to jedna z věcí, kterým se chceme dál věnovat,“ uzavírá Ivan Bartoš, ministr pro místní rozvoj.
Současné rostoucí životní náklady se přitom neprojevují pouze v Česku. Větší poptávku po sociálním a dostupném bydlení dnes řeší mnoho členských států Evropské unie.
Například právě ve Francii o něj loni požádalo 2,4 milionu lidí, tedy o 7 procent více než předchozí rok. Vyplývá to z poslední výzkumné zprávy evropské federace poskytovatelů veřejného, družstevního a sociálního bydlení Housing Europe.