Článek
Z celkem 2,46 miliardy korun vydaných v letech 2015 až 2022 na provoz a modernizaci systému základních registrů vynaložil stát desítky milionů neúčelně a nehospodárně. Ve své tiskové zprávě to dnes uvedl Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ).
Systém základních registrů podle něj svými parametry odpovídá době svého vzniku, tedy roku 2012. Ministerstvo vnitra ani nedokázalo uvést systém do stavu, kdy by se nepotýkal s výpadky, tak měl přitom fungovat už od roku 2019.
Informační systém základních registrů (ISZR)
- Systém se skládá z registru osob, registru obyvatel, registru územní identifikace adres a nemovitostí i registru práv a povinností.
- Do systému jsou připojeny například úřady, ministerstva, obce, kraje, ale i běžní občané, kteří z něj mohou čerpat data a informace pro svoji práci. Základní registry aktuálně aktivně využívá 2663 orgánů veřejné moci.
- Všechny úřady z něj mohou čerpat údaje, které jsou aktuální a platné. Údaje jsou navíc bezpečně chráněny, každý přístup k nim je pečlivě zaznamenán a každý si může tyto záznamy jednoduše opatřit.
„Stále dochází k odstávkám systému. To může být jednou z příčin stavu, kdy si agendové informační systémy využívající referenční údaje základních registrů vytváří jejich lokální kopie. Kopírováním referenčních údajů se z nich stávají pouze „informační údaje“, které nemusejí odpovídat skutečnému stavu, a pro výkon agend veřejné správy tak postrádají validitu referenčních údajů,“ konstatoval NKÚ.
Jednoduše řečeno, ministerstvo muselo úřadům a dalším subjektům, které z registru čerpají data, platit peníze za „poskytování služeb rozšířené záruční podpory“.
NKÚ to považuje za porušení rozpočtové kázně. Podle kontrolorů tak došlo k nehospodárnému vynaložení peněžních prostředků v hodnotě cca 4,4 milionu KČ z celkové částky 9,1 milionu Kč uhrazené dodavatelům.
„Závěry NKÚ jsou nesprávné, úřad navíc špatně vyhodnotil důkazy, které resort vnitra předložil,“ reagovalo na závěry kontrolorů Ministerstvo vnitra pro ČTK. Peníze na základní registry byly podle něj vynaložené účelně pro zajištění zákonných požadavků a není pravda, že by některé úřady kvůli údajnému nezajištění bezodstávkového provozu vynaložily neúčelně desítky milionů korun.
„Bezodstávkového provozu tak, jak je chápán v IT prostředí, bylo dosaženo. V případě plánovaných úprav je totiž systém zcela funkční a uživatel nepozná rozdíl. V případě mimořádných odstávek může být systém nedostupný pouze v řádu jednotek či nižších desítek minut,“ dodal resort.
Na stranu NKU se ale nepřímo postavil předseda Pirátů a místopředseda vlády pro digitalizaci Ivan Bartoš.
„O špatném stavu základních registrů dlouhodobě víme a upozorňovali jsme na něj už jako opoziční strana. Minulé vlády však nevěnovaly registrům pozornost, systém byl neefektivně financován a tedy i v žalostném stavu. Jsem velmi rád, že DIA (Digitální a informační agentura), začala po svém vzniku na nápravě registrů ihned pracovat a v nejbližší době můžeme čekat obnovu hardware,“ uvedl.