Hlavní obsah

Stát nařídil datové schránky. Na benevolenci nespoléhejte, varuje právník

Rozhovor s advokátem společnosti Deloitte Legal Jánem Kuklincou o úskalí datových schránek.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

„Těžkopádné uživatelské rozhraní a automatické mazání zpráv.“ Na co by si noví uživatelé datovek měli dát pozor, rozebírá v Agendě SZ Byznys advokát Ján Kuklinca.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Podnikatelé a živnostníci od ledna povinně komunikují se státem pomocí datových schránek. Stát jich už zřídil asi dva miliony. Protože jde o rozsáhlý projekt digitalizace, toto přechodné období potrvá až do března. Datovky nabíhají postupně, stejně tak si o ně podnikatelé mohou zažádat sami dříve na stránce chcidatovku.gov.cz.

„Stále existuje velké množství lidí, kteří se digitálních produktů bojí,“ říká advokát Ján Kuklinca a vyjmenovává tři základní problémy, které se s plošným zaváděním datovek pro podnikatele pojí.

„Za prvé byly datové schránky velké části lidí zřízeny povinně a lidé se často na něco, co je jim dáno jako povinnost, dívají s nedůvěrou. Momentálně jsou navrženy v některých ohledech takovým způsobem, že mohou nepříjemně překvapit. Zprávy v nich zůstávají omezenou dobu, určitě proto doporučuji nastavit si systém upozornění na všechny nově příchozí dokumenty,“ popisuje Ján Kuklinca.

Pozor by si podle něj podnikatelé v této souvislosti měli dát na tzv. pravidlo fikce doručování. To prakticky znamená, že úřady považují dokument za doručený po uplynutí deseti dnů od jeho dodání do datové schránky. „Je to stejné, jako kdybyste si nevyzvedli dopis na poště. A opomenutí může způsobit různě závažné situace až po zásadní dopady s finančními následky,“ upozorňuje advokát.

Jako třetí hendikep pak vidí poměrně těžkopádné uživatelské rozhraní datových schránek. „V některých aspektech se s nimi obtížně pracuje, například pokud má někdo více schránek, jednu jako fyzická osoba a další jako právnická osoba, obtížně se mezi nimi přepíná,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys.

Podnikatelům radí, aby k datovkám přistupovali se stejnou pozorností podobně jako například k internetovému bankovnictví. Zprávy musí archivovat celé, nikoli jen přílohy. A rozhodně by neměli ani v přechodném období počítat s tím, že stát bude k novým uživatelům datovek mírnější, když něco přehlédnou. „Nic takového ani zákon neumožňuje,“ vysvětluje.

Ján Kuklinca

  • Advokát Deloitte Legal s více než třináctiletou praxí.
  • Specializuje se na právo infomačních a komunikačních technologií, ochranu osobních údajů, digitalizaci a elektronické podepisování. Mimo jiné je veden na seznamu expertů Evropského sboru pro ochranu osobních údajů pro oblast práva a nových technologií a technické expertízy v nových technologiích a informační bezpečnosti.

Rozvoj datových schránek je dalším krokem digitalizace státní správy. Prakticky vzato by měly podnikatelům umožnit komunikovat s úřady od stolu. Jde o státem garantované prostředí, které nahrazuje papírový dopis. Podnikatelé kromě času ušetří také částky za poštovné nebo za výpisy z různých katastrů, provoz datovek je totiž zdarma.

Od ledna 2023 má stát povinnost automaticky zřídit datovou schránku všem podnikatelům a OSVČ včetně živnostníků, lékařů, architektů a dalších. Stejně tak je mají mít nadace, spolky nebo společenství vlastníků.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Reklama

Doporučované