Článek
Pro každého podnikatele je důležité průběžně sledovat legislativní změny a informovat se o jejich dopadu na vlastní podnikání. Je-li třeba provést v souvislosti se změnami legislativy jakékoliv kroky, vždy je dobré se na ně včas připravit. Proto připravují Seznam Zprávy ve spolupráci s právníky předních poradenských společností Právní poradnu pro podnikatele.
Sledujte důležité změny
- Nový způsob danění prodeje podílů ve společnostech.
- Přípravy na zavedení „uhlíkového cla“, kdo a jak reportuje emise dovážených komodit.
- Nové podmínky pro registraci a placení DPH.
- NIS2 – Zákon o kybernetické bezpečnosti.
- Úprava povinnosti vést účetnictví pro fyzické osoby a malé neziskové organizace.
- GDPR – Nové povinnosti v oblasti ochrany osobních údajů.
Podněty a návrhy na další témata pro Právní poradnu posílejte na pravniporadna@sz.cz
Novela zákona o účetnictví významným způsobem změní podmínky a koncepci účetnictví v Česku. „Novela navazuje na evropskou legislativu a mezinárodní postupy. Účetnictví nejen v Evropské unii prochází neustálým vývojem, na který je ze strany zákonodárců potřeba reagovat a reflektovat ho novým právním rámcem, a to i s ohledem na stále se zvětšující význam Mezinárodních standardů finančního výkaznictví,“ vysvětluje Ondřej Havránek, vedoucí partner advokátní kanceláře EY Law.
Předložené znění novely ale podle něj odráží změny včetně přechodu na digitální ekonomiku a novinky v technologickém pokroku.
V současnosti již ale podle odborníků není reálné, že by připravovaná legislativa nabyla účinnosti 1. ledna 2025, jak návrhy předpisů původně počítaly. A to jak kvůli procesním průtahům v Poslanecké sněmovně, tak i kvůli rozsahu změn, které novela přináší.
Změny u fyzických osob
K nejvýznamnějším změnám, jež novela přinese, patří ty, jež upravují povinnost vést účetnictví pro fyzické osoby. Snahou nové právní úpravy je tyto povinnosti zjednodušit, aby bylo účetnictví pochopitelné i pro laickou veřejnost.
Povinnost vést účetnictví měly doposud fyzické osoby, pokud obrat dosažený v rámci jejich podnikatelské činnosti přesáhl za bezprostředně předcházející kalendářní rok částku 25 milionů korun. A také fyzické osoby – podnikatelé, kteří jsou zapsáni v obchodním rejstříku. V novelizovaném znění zákona ale nejsou fyzické osoby uvedeny v taxativním výčtu účetních jednotek. Fyzická osoba tak nově nikdy nebude povinnou účetní jednotkou a bude povinna vést pouze takzvanou daňovou evidenci.
Současné pravidlo o možnosti dobrovolného vedení účetnictví fyzickou osobou na základě vlastního rozhodnutí je však i nadále ponecháno.
Mění se i kategorizace účetních jednotek. Hranice pro zařazení se má zvýšit a je třeba splnit alespoň dvě ze tří kritérií.
Za velkou účetní jednotku se považuje ta, která přesahuje alespoň dvě z podmínek určených pro střední účetní jednotku. Nadále budou mít povinnost auditu všechny střední a velké účetní jednotky, nově ji bude mít i jejich mateřská entita, která sestavuje konsolidovanou účetní závěrku.
Povinný audit pro méně osob
Novinkou v návrhu zákona je i navýšení limitů pro povinný audit účetní závěrky (až na trojnásobek). Povinnost provádět audit by nově měly mít jen subjekty, které splní dvě ze tří kritérií:
- obrat nad 240 milionů korun
- hodnota aktiv nad 120 milionů korun
- více než 50 zaměstnanců
Změny u neziskových organizací
Novela, bude-li přijata v současném znění, přinese změny také některým nestátním neziskovým organizacím. Nově pro ně bude nevedení účetnictví založeno na tzv. „opt-out“ bázi, kdy se mohou této povinnosti zprostit uvedením tohoto faktu do příslušného zakládacího dokumentu.
„I nadále však bude umožněno vedení účetnictví na dobrovolné bázi. K tomu může docházet například na základě požadavku členů, případně obchodních partnerů či poskytovatelů úvěrů, na základě podmínek dotačních titulů a podobně,“ upozorňuje David Hlaváček z EY.
Novelou navrhované řešení neznamená, že by neziskové organizace neměly povinnost jakékoliv evidence, neboť na základní administrativu a evidenci pamatují příslušná ustanovení občanského zákoníku. „Změny se budou týkat neziskových organizací, které nejsou plátci DPH, mají roční úhrn příjmů peněžních prostředků nejvýše tři miliony korun a také hodnota jejich aktiv je nejvýše tři miliony,“ říká David Hlaváček.
Účetnictví v cizích měnách
Novela reflektuje i změnu, ke které došlo 1. ledna 2024, tedy že účetní jednotky mohou vést účetnictví i v jiné měně než české, konkrétně také v eurech, amerických dolarech nebo britské libře. Novela by měla funkční měnu rozšířit i na jiné měny než ty nyní použitelné, a tedy fakticky rozšířit možnost účetních jednotek zvolit si prakticky jakoukoli měnu účetnictví a vykazování.
Proč se mění zákon o účetnictví
Připravované znění zákona o účetnictví přináší řadu změn, které se dotýkají všech typů a velikostí účetních jednotek, a představuje významný krok ke sblížení české legislativy s moderními mezinárodními standardy. „Hlavním cílem je zjednodušit pravidla a postupy, aby bylo účetnictví snazší a efektivnější, což by mělo pomoci českým podnikatelům lépe konkurovat na globálním trhu,“ říká Michal Sladký, právní expert společnosti EY.
Účetnictví má za cíl zejména věrně zobrazovat ekonomickou situaci účetní jednotky a umožňovat objektivní hodnocení jejího stavu, což znamená řádné zpracování účetní závěrky. Důraz bude primárně kladen na účetní výkaznictví, nikoli na samotné vedení účetnictví a účtování. Záměrem je eliminovat zbytečné formální účetní postupy a zjednodušit účetnictví pro menší firmy.
„Změny v zákoně mají také zajistit, že naše účetní pravidla budou více v souladu s těmi v jiných zemích, což usnadní mezinárodní obchod a investice. Je proto důležité, aby se všechny účetní jednotky se změnami co nejdříve seznámily, neboť mohou být účinné již od 1. ledna 2025,“ připomíná ještě na závěr Sladký.