Článek
Redakce Seznam Zpráv vybrala do Fóra čtenářů nejzajímavější názory z diskuze u článku o nejnovějším návrhu Ministerstva průmyslu a obchodu, který má omezit množství tištěných účtenek z obchodů.
František Sturm: Já dnes nevidím žádný problém. Nakupuju většinou online nebo na samoobslužných pokladnách a papírovou účtenku už jsem hodně dlouho neviděl. Tudíž měnit kvůli tomu zákon mi přijde jako ztráta času. Navíc podobné iniciativy často vedou k tomu, že se pak v zákoně objeví něco úplně jiného (co s tím návrhem většinou ani nesouvisí), takže je to i zbytečné riziko, že se něco takového stane i v tomto případě.
Dagmar Pátková: Také jsem chtěla šetřit s papírem a měla v aplikaci nastavené jen elektronické účtenky. Po špatných zkušenostech s chybným účtováním nákupu si většinou nákup hned za pokladnou kontroluji. Jenže ne vždy mi dostatečně rychle naběhla účtenka do mobilu a kontrola pak byla nemožná. Už si zase nechávám vystavovat papírové účtenky.
Karel Málek: Pseudoproblém ve srovnání s kvanty barevných mnohastránkových letáků, které chrlí (nejen) řetězce. Horší než papír jsou však ty tuny chemie v tiskařských barvách. Bydlím u hranic, pravidelně nakupuju v Německu, účtenky standardně vydávají – někdy s dotazem, zda je zákazník chce –, např. Netto je tiskne na nebělený papír a jsou o 2,5 cm užší a menším písmem než např. u nás v Tescu. Kde je povinná EET, tak se vydávají účtenky na všechno – i na porci zmrzliny (např. Itálie, Polsko).
Jiří Máca: Jde to i bez zákona. V Lidlu už to běží a možná i jinde. V aplikaci stačí zadat „nechci papírovou účtenku“. Kdo nemá nastaveno nebo nemá aplikaci, dostane kus papíru, který většinou hodí do koše. Má to jednu výhodu – nemusím si nechávat účtenku pro případnou reklamaci.
Daniela Průšová: Jsme pro šetření, třídíme odpad, ale konkrétně účtenku budeme vyžadovat a na vyžádání ji budou muset vytisknout. Protože po nákupu poodejdeme od kasy, abychom nikomu nepřekáželi a v klidu si překontrolujeme, jestli na účtence vše souhlasí – i počet – s tím, co jsme skutečně koupili a máme ve vozíku. Už několikrát se nám stalo, že to v pořádku nebylo. Naposledy bylo na účtence o jedno kuře navíc. Při větším nebo velkém nákupu se může něco přehlédnout. Nakupujeme v Penny, Lidlu i Bille a už se v náš neprospěch spletli všude. Jsme jen lidé, chybu může udělat každý, ale my za cizí chybu platit nebudeme. Proto můžu všem doporučit, aby si kontrolovali účtenky.
Jarda Richter: Obchodníci a hlavně ministerstvo budou mít lepší přehled o nákupech a okamžitý přístup ke všem účtenkám. Absolutní kontrola v praxi! Kam se hrabe EET. Bez té jejich aplikace si pak člověk nekoupí ani rohlík, protože obchodník přece musí vystavit účtenku. Když ji nemůže vystavit, tak dotyčnému nic neprodá, protože tutově budou kontroly online a drakonické tresty.
Fórum čtenářů
Redakce Seznam Zpráv vybírá nejzajímavější příspěvky z diskuze čtenářů (některé mohou být redakčně kráceny). Zajímají nás vaše názory na aktuální témata a vážíme si diskutérů, kteří debatují slušně, k věci a dodržují kodex diskuzí SZ.
Své postřehy k tématu můžete redakci Seznam Zpráv také psát na e-mail forumctenaru@sz.cz.
Josef Němec: Pokud chce zákonodárce uzákonit elektronické účtenky, tak také musí uzákonit povinnost bezplatného wifi připojení v každé prodejně, v každém stánku, všude, kde se provádí platby, a to ne na účet zákazníka a prodávajícího, ale na účet státu. Když požaduji po někom povinnost, tak ji musím zabezpečit. Zatím stát není schopen zabezpečit mobilní signál pro data po celé republice.
Jiří Plocar: Tištěnou účtenku vyžaduji vždy. Všechny si uschovávám a porovnávám ceny za zboží v průběhu času. Na každý běžný obchod mám svou velkou knihu (A4), kam si účtenky nalepuji. Např. Globus, Billa, Tesco, Lidl atd., a tudíž vidím neustálé zdražování, na což i v daných obchodech vždy poukazuji. Personál prodejen to se mnou nemá jednoduché, ale pro mě to je celkem zábava.