Hlavní obsah

Největší americký autosalon pomalu končí. Už nemíří na řidiče, ale rodiny

Největší automobilová přehlídka v USA končí. Nabízí se otázka, jestli nekončí i fenomén autosalonů.Video: Jan Marek

Autosalon v Detroitu dokazuje, že si značky našly snazší a efektivnější způsob, jak prezentovat své nové vozy, vize budoucnosti a vrcholové manažery. Akce se proto mění a cílí na rodiny, které shání nový vůz.

Článek

V úvodní videoreportáži si můžete prohlédnout ten nejrychlejší Mustang, který se legálně může prohánět v ulicích. Model GTD má pod kapotou 815 koní a dokáže ujíždět rychlostí až 325 kilometrů za hodinu. Jeho cena přitom začíná na 325 tisících dolarů, tedy osmi milionech korun.

Informace a záběry si můžete poslechnout i prohlédnout v úvodní videoreportáži.

Ford ale ještě nový vůz ani nezačal dodávat zákazníkům a už představil rovněž jeho limitovanou edici, která odkazuje na Craiga Breedlovea - jednoho z nejrychlejších řidičů v historii, který v 60. letech v rámci závodu o prolomení zvukové bariéry autem sám zlomil několik rekordů. A právě tu si nově mohli prohlédnout návštěvníci toho největšího amerického autosalonu současnosti.

Úsilí držet se nad vodou

Mezinárodní autosalon v Detroitu, který svého času patřil i mezi největší na světě, se koná už týden. Potrvá do 20. ledna, a přestože na něm byla k vidění například i tato novinka a celkově potom 500 vozů od 30 různých značek, je znát, že se způsob prezentace vozů mění.

„Není tady moc nadšení. A nadšení, které je v automobilovém průmyslu, se většinou točí okolo věcí jako obrazovek, softwaru, zvukových systémů. To je ta vzrušující věc na autech a to vše se ukazuje na veletrhu spotřební elektroniky CES,“ vysvětluje v úvodní videoreportáži Erik Gordon, profesor ekonomiky na University of Michigan, který na akci byl.

Mezinárodní autosalon v Detroitu vyhlásil například Auto roku, kterým je hybridní Honda Civic, nebo Truck of the Year, kde zvítězil Ford Ranger, a titul Užitkové vozidlo roku získal elektrický Volkswagen ID. Buzz. Ani toto oceňování ale nepřebilo skutečnost, že kromě toho a nové limitované edice Mustanga GTD Spirit of America se toho moc neukázalo.

Pokles zájmu popřít nelze, a tak se akce mění

Zatímco v roce 2018 automobilky předsavily na akci kolem 70 nových modelů, tak v roce 2023 to bylo jen pět novinek. Vloni se akce nekonala vůbec a je otázka, jaký osud čeká americkou přehlídku po tom letošku.

„Autosalon v Detroitu býval obrovský. Chodil jsem tam jako malý kluk a byla to opravdu podívaná. Viděli jste všechna ta super nová auta nebo i koncepty, které nikdy neměly spatřit světlo světa, ale značky se s nimi předváděly. Všechny automobilové značky tam byly. Všechna velká zvířata v jejich čelech z celého světa. Byla to průmyslová monstrozita,“ popisuje pamětník Erik Gordon.

Především koronavirová pandemie posílila trend, že představovat automobilové novinky je pro ně výhodnější v digitálním a online prostředí. Nejenže to je levnější, ale mají větší publikum, o které se navíc nemusí přetahovat s konkurencí. A datum představení si vybírají samy, nečekají na to, až se otevřou brány detroitského salonu.

Letošní autosalon v Detroitu se tak i podle organizátorů soustředil hlavně na to, co si zájemci přes internet nevyzkouší.

„Tratě jsou opravdu dobrou atrakcí i možností pro lidi si vyzkoušet všechny ty super a nové elektromobily, všechny produkty, které tu máme - jako Ford Bronco Mountain, Camp Jeep, máme i trať ve stylu Grand Prix. Takže je tady něco a skvělý zážitek pro každého,“ doplňuje Karl Zimmermann, předseda Detroit Auto Show.

„Autosalony mají budoucnost i navzdory tomu, že jsou menší a nejsou tak vzrušující. A přestože některé zavřou a některé už i zavřely, tak myslím, že Detroit zůstane jako jeden z těch otevřených a bude pokračovat zaměřený na jiný druh návštěvníků, což budou asi rodiny. Půjde prostě o dobrý způsob, jak vyzkoušet všechna auta na jednom místě, když sháníte nové,“ dodává na závěr videoreportáže Gordon.

Doporučované