Hlavní obsah

Místo benzinu jezdí na slunce. Jak využít panely k levnému cestování

V posledním díle série o fotovoltaice popisuje Jan Staněk nabíjení elektromobilů.Video: Seznam Zprávy

Nabíjení elektromobilu přes fotovoltaické panely funguje. Vyžaduje to ale přísnější organizaci času, což není úplně pro každého.

Článek

Jan Staněk má na střeše rodinného domu fotovoltaické panely s maximálním instalovaným výkonem 10 kWp. Fotovoltaický systém mu dokáže pokrýt značnou část spotřeby elektřiny v domácnosti včetně topení. Od roku 2018 dokonce elektřinou, kterou si na svojí střeše vyrobí, nabíjí dva elektromobily.

Není to samozřejmé. Baterie běžného elektromobilu potřebuje ke svému nabití pořádnou dávku elektřiny. „Z toho logicky vyplývá, že auto je potřeba nabíjet, když svítí sluníčko a náš fotovoltaický systém vyrábí naplno,“ říká hned na začátku desátého dílu série Domácí fotovoltaika Jan Staněk.

Z baterie auto nenabijete

Zatímco baterie, které si coby součást fotovoltaického systému běžně kupujeme domů, mívají v průměru kapacitu 10 až 12 kWh, vozy poháněné elektrickým motorem většinou vozí baterii o kapacitě zhruba 75 kWh. Nabíjet tedy auto večer z domácí baterie, z níž ve stejnou dobu chceme „krmit“ domácnost, není dobrý nápad.

Staňkovi však baterii v domě využívají na vykrývání výkyvů výkonu fotovoltaiky během dne.

Takže nabíjet jen o víkendech? To nedává smysl. „A od listopadu do ledna auto prostě nabíjet nebudete. To málo, co si na střeše vyrobíte, spotřebuje domácnost,“ říká na rovinu Staněk. Sečteno a podtrženo, smysl bude spolupráce domácí FVE a elektromobilu dávat tomu, kdo může pracovat na home office anebo prostě auto nabíjet přes všední den.

ElectroDad pro Seznam Zprávy

  • Jan Staněk je známým podporovatelem elektromobility i udržitelné energetiky v širším kontextu. Absolvent brněnského VUT v minulosti pracoval mimo jiné pro eBanku, působil jako IT konzultant u společnosti Deloitte, později v Číně zastupoval společnost Moravia IT.
  • Dnes vede společnost Purple Ventures zaměřenou na investování do startupů. Jeho videokanál ElectroDad, prostřednictvím kterého zábavně informativním způsobem popisuje problematiku přechodu domácnosti na udržitelnou energetiku, sleduje na YouTube a na Stream.cz více než 25 tisíc odběratelů.
  • Exkluzivně pro Seznam Zprávy, nezávisle na obchodních partnerech Seznamu, vyrobil seriál deseti videí na téma Domácí fotovoltaika.

Nevyrábí-li váš FV systém tolik elektřiny, kolik v danou chvíli potřebujete, je na čase zvažovat priority. Co chci nabíjet, na co chci vyrobenou elektřinu spotřebovávat.

„Tohle u nás nastalo v okamžiku, kdy jsme přešli na vytápění domu tepelným čerpadlem. Na okrajích fotovoltaické sezony, tím myslím třeba březen, kdy ještě panely nevyrábí tolik a navíc je stále třeba topit, si musíme vybrat. Nabíjet z přetoků auta, nebo topit,“ říká Staněk. Priorita je asi jasná, takže na konci a na začátku zimy si elektromobil na elektřinu ze střechy nechá zajít chuť. Pak je řešením nabíjet baterii v době levného tarifu elektřinou z distribuční sítě.

Moderní elektromobily mají baterii dost velkou na to, aby vám pokryla několik dnů odběr základních spotřebičů doma, na chalupě či v kempu.
Jan Staněk

Technická stránky věci

Aby vůbec bylo možné elektromobil fotovotaikou smysluplně nabíjet, musí systém pracovat na třech fázích. To je možné, máme-li v domě třífázové rozvody (jistič třeba 3× 25 A). No a logicky pak také nabíjení elektromobilu probíhá ideálně rovnoměrně na třech fázích, to už je dnes standardem. Když každá z fází přivádí proud o síle 16 ampér, celkový výkon nabíječky dosáhne 11 kW.

Důležitou vlastností dnešních elektromobilů je možnost regulovat nabíjecí výkon podle potřeby, tedy podle zdroje, který nám energii právě poskytuje.

„V létě vám vaše střecha dá okamžitě třeba 7 kW, když bude svítit slunce. Auto by ale chtělo jedenáct. Proto je potřeba nabíjení přizpůsobit, snížit požadovaný výkon. Jinak byste zbytek dokupovali ze sítě. A to nechcete,“ vysvětluje Staněk.

Nabíjecí výkon se dá regulovat i přes wallbox, který by měl ve spolupráci se střídačem (ten už doma máte, je součástí každého fotovoltaického systému) umět auto nabíjet, podobně jako třeba střídač a bojler ohřívají vodu, jenom tehdy, máte-li přebytky energie.

Obecně se dá říci, že nabíjení elektromobilu doma vyrobenou elektřinou možné je. V létě, za slunečného dne, si elektromobil na dojezd 50 až 100 km určitě nabijete. Pravidelné, anebo alespoň časté nabíjení však vyžaduje poměrně dost „péče“, která spočívá zejména v organizaci času. To není úplně pro každého.

Doporučované